Accademia Nazionale San Luca/Pyhän Luukkaan akademia,
Piazza Accademia di San Luca 77, Via della Stamperia
Piazza Accademia di San Luca 77, Via della Stamperia
Akatemian kirjasto ja galleria ovat avoinna maanantaista lauantaihin kello 10.00-19.00.
Via della Stamperia lähtee koilliseen Fontana di Trevin suihkulähteen edestä. Vain 50 metrin päässä sijaitsee Accademai Nazionale San Luca. Piazza Fontana di Treville löytää kun kävelee Via del Corso'a pitkin ja kääntyy siltä sitten oikealle Via del Muratten kadulle, joka päätyy Trevin suihkulähteen eteen. Via del Tritonen kadulta löytää myös helposti Piazza Accademai di San lucalle Via delal Samperian kuja pitkin. Via del Tritonen kadulal samannimsellä pysäkillä pysähtyy bussit 100 ja 119.
Accademia Nazionale San Luca on erittäin korkeataoien taidegalleria, missä on runsaasti korkeataoista taidetta. Suosittelen!
Guercino/Giovanni Fransesco Barbieri, Pyhä Luukas
Kankaalle maalattu öljyvärimaalus kooltaan noin 220 cm x 180 cm. Bolognassa syntynyt Guercino, alkuperäiseltä nimeltään Giovanni Fransesco Barbieri (1591-1666), oli yksi aikansa suurimpia ja ahkerimpia maalarimestareita. Hänen maalauksiaan löytyy hieman kaikkialta, jopa kaksi maalausta Tukholman kansallismuseostakin.
Tämä yllä oleva monelle ehkä tuttu Guercinon maalaus on vuodelta 1659 ja se löytyy Kansas Citys'tä, USA, Nelson-Atkins Museum of Art.
Pyhää Luukasta pidetään perinteisesti joidenkin Neitsyt Maria ikoonien maalaajana. Tai paremmin sanottuna, ei Luukas niitä maalannut, vaan Pyhä Henki Luukkaan kautta. Joten Pyhä Luukas on saanut kunnian lainata niemään tälle arvovaltaiselle akatemialle.
Pyhä Luukas on taiteilijoiden suojeluspyhmys. San Luca Evangelistan vuotuinen muistojuhlapävä on 18 lokakuuta. Luukas oli ns toisen sukupolven kristitty. Hän kirjoitti Luukkaan evankeliumin ja Apostolien teot. Evankeliumissaan Luukas kertoo Jeesukssen lapuudesta ja Mariasta, jota hän kutsuu Herran palvelijaksi ja siunatuksi naiseksi kaikkien naisten keskuudessa. Hän kertoo myös Pietarin ja Pauluksen matkasta Roomaan ja ennen kaikkea Pyhästä Hengestä, jonka Luukas kertoo johdatelleen Pietaria ja Paulusta evankelisoidessaan juutalaisten ja pakanoiden keskuudessa. Luultavasti Luukas toimi lääkärinä, joten hän on myös lääkäreiden suojeluspyhimys yhdessä Santi Cosma ja Damiano veljesten kanssa.
Luukas oli ainoa evankellista, joka kertoi Madonnasta. Luukas kertoi Jeesuksen opetuslapsista ja naishenkilöistä, jotka seurasivat Jeesusta. Viimeismpien tutkimusten peruteella Luukkaan pyhät jälkeenjäännökset on tuotu Paduaan, Santa Giustina basilikaan, ikonoklasmia pakoon, mikä tarkoittaa kuvakieltoa uskonnollsiten ja poliittisten tai muiden kuvien, symbolien ja muistomerkkien tuhoamista tai niiden kieltämistä.
Ortodoksinen kuvaus Pyhästä Luukaksesta
Calabriassa, Italian niemimaan "varpaassa" sijaitsee San Luca nimien kunta.
Madonna di San Luca, Bologna,
Santuario della Madonna di San Luca nimisessä pyhäkössä
Luukas oli ainoa evankellista, joka kertoi Madonnasta. Luukas kertoi Jeesuksen opetuslapsista ja naishenkilöistä, jotka seurasivat Jeesusta. Viimeismpien tutkimusten peruteella Luukkaan pyhät jälkeenjäännökset on tuotu Paduaan, Santa Giustina basilikaan, ikonoklasmia pakoon, mikä tarkoittaa kuvakieltoa uskonnollsiten ja poliittisten tai muiden kuvien, symbolien ja muistomerkkien tuhoamista tai niiden kieltämistä.
Italialainen kirjailija Dante Alighieri sanoi että Luukas on kirjoittanut evankeliuminsa nöyryydestä, rakkaudesta ja ilosta.
Accademia San Luca'ssa on tämä maalaus joka esittää Pyhää Luukasta ja sen on maalannut Carlo Maratta. Maratta on yksi barokin ajan suurista ja erittäin ahkerista mestareista hänkin. Maratta tuli 13-vuotiaana Rooman ja jäi sinne lopuksi elämäänsä. Hänen ehti maalata monta alttaritaulua Rooman kirkkoihin. Marattan maalauksia löytyy teidegallerioista ympäri maapallon ja melkein jokaisesta roomalaisesta palatsista ja useista kirkoista.
Taidemaalari Federico Zuccaroa pidetään akatemian perustajana. Perustajien joukossa oli vielä Zuccaroakin vielä taitavampi taidemaalari Girolamo Muzinao. Akademia perustettiin vuonna 157.
Zuccaro oli alunperin firenzeläinen. Hän oli manieristityylin tademaalari, mutta hän oli melko taitava arkkitehtikin. Roomaan hän tuli vanhimman veljensä Taddeon mukana. Federico kävi Lontoossa ja sai siellä maalata portretteja Elisabeth I:stä. Hän kävi myös Espanjassa ja sai malaata freskoja El Escorialin linnassa. Manerieristinen tyyli syntyi italialaisen myöhäisrensanssin ajalla 1520-1600. Manerianismissa kuvattiin kroostetusti eleitä ja tunteita, liioitellun kaunista, herkää ja hentoa.
Akademian tarkoituksena oli nostaa taidemaalareiden statusta ja arvostusta taiteilijoina. Zuccaro'sta (tai Zuccari'sta) tuli akademian ensimmäinen tirehtööri. Taidemaalarit halusivat että heidän ja kuvanveistäjien sekä arkkitehtien töitä arvostettaisiin enempi kun käsityöläisten. Alunperin oli jokaisen akatemian jäsenen lahjoitettava yksi teoksistaan akatemialle, joten akatemian kokoelmat ovat melko suuret.
Akademian tarkoituksena oli nostaa taidemaalareiden statusta ja arvostusta taiteilijoina. Zuccaro'sta (tai Zuccari'sta) tuli akademian ensimmäinen tirehtööri. Taidemaalarit halusivat että heidän ja kuvanveistäjien sekä arkkitehtien töitä arvostettaisiin enempi kun käsityöläisten. Alunperin oli jokaisen akatemian jäsenen lahjoitettava yksi teoksistaan akatemialle, joten akatemian kokoelmat ovat melko suuret.
San Luca e Martina
Santi Luca e Martinan kirkko Roomassa, Foro Romanon kulmassa, on San Lucan akatemian omistama kirkko. Kirkko on nykyään avoinna joka lauantai kello 8.00-20.00.
Santa Martinan kappeli ja reliikit. Pyhä Martina on roomalainen pyhimys.
Pietro Cortonan hautamuistomerkki
Pietro da Cortona eli samaan aikaan Roomassa ja hän suunnitteli kirkon akademialle, Santi Luca e Martina. Pietro da Cortona tai Pietro Berettini oikealta nimeltään, oli vielä edellä mainittuja taiteilijoita taitavampi mestari. Cortona oli yhdessä Giovanni Lorenzo Berninin ja Franseco Borromin kanssa myöhäisbaroliin suurimmat ja maailmnakuulut mestarit.
Da Cortona pääsi Barberinin suvun suosikiksi ja paavi Urban VIII Barberini toimi da Cortonan mesenaattina. Da Cortona sai kunnian maalata upeita maalauksia niin Plaazzo Barberiniin kuin Palazzo Quirinaleenkin. Hän teki suuren vaikutuksen sen ajan roomaliaseen taide-elämään ja oli ehdoton suosikki Akademiassa. Vuonna 1634 hän aloitti San Luca e Martina kirkon rakentamisen.
Paavi Urban VIII Barberini piti itseoikeutena että hän sai märätä kuka oli taiteilja Roomassa siihen aikaan ja he jotka paavi kelpuutti listalle saivat paavin veljenpojan kardinaali Franesco Barberinin suojelua. Giovanni Lanfranco, Andrea Sacchi, ranskalaiset Roomaan paenneet taiteilijat Nicolas Poussin ja Simon Vouet sekä arkkitehti Carlo Maderno olivat Fransescon suuria suosikkeja.
Kardinaali Fransesco Barberni asettui ensin asumaan Sforzan suvun palatsiin Quirinalen kukkulalle, mutta hän antoi asuntonsa melko pian Taddeo veljelleen, joka oli Palestrinan prinssi. Itselleen hän rakennnutti Palazzo Barberinin, jonka Carlo Maderno sai suunnitella. Quirinalen palatsia voidaan pitää Rooman upeimpana palatsina, ehdottomasti.
Kardianali Fransesco Babreini oli myös Accademia San Lucan suojelija ja hän kustansi San Luca e Martian kirkon rakentamisen.
Akatemin kaunis puutarha jonka voi nähdä rauta-aidan lävitse.
Torilla on Il Ristoro Patriota niminen ravintola, millä on sisätilat ja ulkotilat.