Santa Maria sopra Minerva, Piazza della Minerva/ Via Beato Angelic
Pantheonin kulman takana!
Kirkko on avoinna:
kello 10.00-12.30 ja 15.30-19.00.
Kirkko on avoinna:
kello 10.00-12.30 ja 15.30-19.00.
Messuajat:
maanantaista perjantaihin kello 7.15 ja 18.00
lauantaisin kello 18.00
sunnuntaisin kello 11.00 ja 18.00
Huom! Messuajalla ei ole luvallista vierailla kirkossa.
Kirkon paikalla sijaitsi antiikin ajalla Minervatemppeli ja keskiajalla nunnaluostari. Jo nimikin sen kertoo, sillä sopra minerva tarkoittaa Minervan päällä. Dominikaanit rakensivat kirkon noin vuonna 1280 raunioiden päälle.
Minerva oli viisauden ja strategisen sodan taiteen jumalatar roomalaisessa mytologiassa. Hän kuului Capitoline-kolmioon Jupiterin ja Junon kanssa, ja häntä palvottiin kuuluisassa Capitolin temppelissä Roomassa kaupungin ja valtion suojelusjumalattarena.
Santa Maria sopra Minerva on ainoa goottilaistyylinen kirkko Roomassa. Kaksi firenzeläistä munkkia Fra Sesto Fiorentino ja Fra Ristoro da Cambi olivat kirkon enimmäiset arkkitehdit. Samat munkit loivat yhden maailman klassisista renesanssikirkoista, Firenzessä sijaitsevan Santa Maria Novellan. Carlo Moderno rakensi 1700-luvulla lisää kirkkoa ja kirkolle julkisivun.
Santa Maria sopra Minervan kirkossa on valtava määrä kappeleita.Tässä kirkossa aika kuluu katsellessa kauniita sukukappeleita ja salin koristelua. Pitkä liuta roomalaisia attelissukuja on saaneet omat hautakappelinsa juuri tässä kirkossa, kuten Caraffat, Aldobrandinit, Colonnat, Frangipanet, Altierit, Lante della Roveret, Tornabuonit, Graziolit, della Roveret, Capranicat...
Kirkon vieressä sijaitsevassa luostarissa asuu nykyään Frati Predicatori Domenicani nimisen munkkijärjestön munkkeja. Luostarissa on vain yksitoista munkkia nykyään. Tämä alue Pantheonin kupeessa oli tärkeä kreikkalaisen ja egyptiläisen kuttuurien ja uskontojen kohtauspaikka. Alueella on sijainnut aikoinaan Isiksen ja Serapiksen tempepelitkin.
Santa Maria sopra Minerva on ainoa goottilaistyylinen kirkko Roomassa. Kaksi firenzeläistä munkkia Fra Sesto Fiorentino ja Fra Ristoro da Cambi olivat kirkon enimmäiset arkkitehdit. Samat munkit loivat yhden maailman klassisista renesanssikirkoista, Firenzessä sijaitsevan Santa Maria Novellan. Carlo Moderno rakensi 1700-luvulla lisää kirkkoa ja kirkolle julkisivun.
Santa Maria sopra Minervan kirkossa on valtava määrä kappeleita.Tässä kirkossa aika kuluu katsellessa kauniita sukukappeleita ja salin koristelua. Pitkä liuta roomalaisia attelissukuja on saaneet omat hautakappelinsa juuri tässä kirkossa, kuten Caraffat, Aldobrandinit, Colonnat, Frangipanet, Altierit, Lante della Roveret, Tornabuonit, Graziolit, della Roveret, Capranicat...
Luostari
Luostaria ja kirkkoa näytetään oppaan johdolla noin kahdesti kuukaudessa. Tarkista aika Facebookista tuosta linkistä!
Kun 1200-luvulla saarnaajien ritarikunnan veljet, joita yleisesti kutsutaan dominikaanisiksi veljiksi, asettuivat asumaan Santa Maria sopra Minervan basilikaan, he eivät vain laajentaneet kirkkoa, vaan myös rakensivat useita rakennuksia, joissa he asuivat ja asuivat eristyksissä. Kosmaattinen luostari kirkon vasemmalla puolella.
Vuosina 1559–1569 Dominikaanisen ritarikunnan kenraali Vincenzo Giustiniani tilasi Guidetto Guidettin suunnittelemaan ja ohjaamaan 1200-luvun luostarin jälleenrakennusta.
Francesco Nappi, Giovanni Battista Ruggeri, Cesare Torelli, Giovanni Valesio, Giuseppe Puglia ja muut tuntemattomat taiteilijat maalasivat freskoja luostarin kaareista piispa Andrea Fernandez de Cordoban tilauksesta 1600-luvun alussa.
Luostari
Kirkon vieressä sijaitsevassa luostarissa asuu nykyään Frati Predicatori Domenicani nimisen munkkijärjestön munkkeja. Luostarissa on vain yksitoista munkkia nykyään. Tämä alue Pantheonin kupeessa oli tärkeä kreikkalaisen ja egyptiläisen kuttuurien ja uskontojen kohtauspaikka. Alueella on sijainnut aikoinaan Isiksen ja Serapiksen tempepelitkin.
Keisari Domitianus syntyi Roomassa vuonna 51 ja kuoli Roomassa vuonna 96. Hän rakennutti juuri tätä aluetta valtansa ajalla. Kirkko sijaitsee hyvin lähellä Pantheonia ja Camera dei deputati, siis Italian edustajainhuonetta.
Dominkaanit saapuivat alueelle 1300-luvun lopulla. Santa Maria in Campo Marzion luostarin nunnat, jotka olivat tuleet Konstantinopelista, tarvitsivat tilaa ja muuttivat tänne. Kirkkoa alettiin suunnittelemaan jo 1200-luvun lopulla, rakentamista jatkettiin vasta 1400-luvun puolivälissä. Vielä vuonna 1725 ei kirkkorakennus ollut valmis, vaikka sitä käytettiin jo vuodesta 1566 lähtien. Kirkon enimmäinen tittelelikardinaali oli Michele Ghislieri, josta sittemmin tulia paavi Pio V.
Vasta 1400-luvulla muutti tänne noin viisikymmentä munkkia jolloin luostarista tuli Rooman tärkein luostari. Guidetto Guidetti sai tehtäväkseen 1500-luvulla rakentaa luostarin uudestaan. Paljon vanhoja freskomaalauksia ja cosmatesco marmorilattiat ja -koristeet ikävä kyllä tuhoutuivat purkuhommissa. Alueella nimittääin hajoitettiin vanhoja rakennuksia ja uusia rakennettiin tilalle. Kradinaalit Giovanni Torquemada ja Oliviero Caraffa panivat rahaa likoon kirkon rakentamiseen. Molemmat olivat dominikaaneja.
Dominkaanit saapuivat alueelle 1300-luvun lopulla. Santa Maria in Campo Marzion luostarin nunnat, jotka olivat tuleet Konstantinopelista, tarvitsivat tilaa ja muuttivat tänne. Kirkkoa alettiin suunnittelemaan jo 1200-luvun lopulla, rakentamista jatkettiin vasta 1400-luvun puolivälissä. Vielä vuonna 1725 ei kirkkorakennus ollut valmis, vaikka sitä käytettiin jo vuodesta 1566 lähtien. Kirkon enimmäinen tittelelikardinaali oli Michele Ghislieri, josta sittemmin tulia paavi Pio V.
Vasta 1400-luvulla muutti tänne noin viisikymmentä munkkia jolloin luostarista tuli Rooman tärkein luostari. Guidetto Guidetti sai tehtäväkseen 1500-luvulla rakentaa luostarin uudestaan. Paljon vanhoja freskomaalauksia ja cosmatesco marmorilattiat ja -koristeet ikävä kyllä tuhoutuivat purkuhommissa. Alueella nimittääin hajoitettiin vanhoja rakennuksia ja uusia rakennettiin tilalle. Kradinaalit Giovanni Torquemada ja Oliviero Caraffa panivat rahaa likoon kirkon rakentamiseen. Molemmat olivat dominikaaneja.
Luostarissa on pidetty kaksi koonklaavia paaveja valittaessa ja vain sitä varten rakennettiin 24 munkkiselliä lisää ja kymmenisen muuta huonetta. Kardinaali Pauzzo Altieri rakennutti hospitsin luostarin yhteyteen 1500-luvulla. Näin syntyi kaksi luostaria virekkäin, keittiö, ruokasali, kirjasto, foresteria (yhteinen makuusali) ja jopa kuorollekin oma huoneensa ja luonnollisestikin chiostro, luostarin sisäpiha (kuvassa).
Il convento minervino, minervalainen luostari, kuten luostaria on nimitetty, oli historiallisesti tärkeä luostari ajallaan. Luostarissa on toiminut myös inkvistiotuomioistuin. Galileo Galilein viimeiset kuulustelut pidettiin juuri tässä luostarissa 22. kesäkuuta vuonna 1633. Luostari uuskorjattiin taas kerran 1600-luvulla, uusi hospitsi rakennettiin ja obeliski laitettiin torille. Koko "dominikaanien alue" on ollut kulttuuriministeriön tutkimusten alla ja kulkee nimellä Insula Sapientiae. Italian senaatti on silloin tällöin avannut ovet luostariin ja kaikilla kiinnostuneilla on ollut mahdollisuus käydä tiloissa.
Biblioteca Casanatense, Via dei S Ignazio 52
Kardinaali Girolamo Cesanate lahjoitti yli 25 000 kirjaa luostarille. Näin syntyi kuuluisa kirjasto nimellä Biblioteca Casanatense. Kirjasto vihittiin toimintaan vuonna 1701 ja lukusali avattiin Via San Ingnazio 52 ja näin kaikki kiinnostuneet voivat käydä kirjastossa. Kirjaston omistaa ja hoitaa nykyään valtioin kulttuuriministeriö. Kirjastossa on nykyään yli kaksi miljoonaa volyymiä! Kirjaston toisessa kerroksessa on sanomalehtiä, esimerkiksi 38 eurooppalaista päivälehteä.
Kiertokäyntiin vaaditaan ilmoittautuminen: Ufficio Promozione +39 0669760334 / 328.
Kirkon edustalla seisovan obeliskin löysivät munkit puutarhastaan. Gian Lorenzzo Bernini suunnitteli hauskan elefantin obeliskin juurelle. Munkit halusivat että obeliski laitetaan seisomaan luostarin ja kirkon sisäänkäynnin edustalle.
Hauska elefantti
Santa Maria sopra Minervan kirkko on ehdottomasti Rooman kaunein. Mitään muuta kirkkoa ei ole rakennettu niin pitkällä ajanjaksolla, eikä mitään muuta kirkkoa ole ollut suunnittelmassa niin monta tunnettua arkkiehtiä, eikä kirkkoa koristamassa niin monta tunnettua taiteilijaa, kuin juuri täällä. Missään muussa kirkossa ei ole myöskään niin monella aatelissuvuilla hautakappeleja kuin täällä. Joten varoja on tuhlattu ylen määrin kirkon rakentamiseen ja koristeluun.
Minerva tulee pakanan ajan Minerva jumalatteren nimestä. Minerva oli viisauden jumalatar. Tällä paikalla nimittäin luullaan seisoneen Minervan temppeli. Nuoremmat arkeologit ovat sitä mieltä että Minervan temppeli saattoi sittenkin seisoa nykyisen Santo Stefano del Caccon kirkon paikalla. Olipa miten oli niin alue on Rooman vanhinta ja juuri tällä aluella on sijannut runsaasti pakanajan temppeleitä.
Caterina da Siena, Pyhä Katerina Sienalainen
Caterina eli 1300-luvulla. Hänestä tuli katollisen kirkon pyhimys. Vuonna 1970 hänet julistettiin kirkonopettajaksi. Hän on haudattu pääalttarille. Kerrotaan että hänen päänsä olisi viety Sienaan San Domenicon basilikaan.
Pääalttari
Kirkossa on useita erilaisia ruusulasi-ikkunoita. Tämä yksi kauneimmista.
Carafa kappeli
Carafa (Caraffa) kappeli, jonka on koristellut suuri mestari Filippo Lippi. Lippi maalasi viisi vuotta näiden freskojen parissa. Tämä kappeli on ehkä renessanssin ajan upein sukukappeli. Rooman upeimman uskallan väittää sen olevan.
Kardinaali Oliviero Carafa rakennutti tämän kappelin sukukappeliksi vuonna 1493. Carafat olivat napolilaista aatelissukua.
Se oli Oliviero Carafa joka kritisoi Michelangelo Buonarotin maalausta Siksitiiniläisessä kappelissa Vatikaanissa. Michelangelo maalasi henkilöt alastomiksi ja joutui Carafan valituksen perustella maalaamaan peitteitä henkilöille. Kiista alastomista henkilöistä jatkui vielä Michelangelon kuoltua ja Michelangelon oppilas Daniele da Volterra maalasi peitteitä sukuelimille.
Filippo Lippi oli aikansa suuri mestari ja hänen maalauksiaan löytyy taidegallerioista ympäri maapallon. Mutta Lippi on toinen firenzeläinen mestari joka ei ole tietääkseni maalannut muuta Roomassa kuin nämä Carafan kappelin freskomaalusket. Mutta ne ovat sitäkin hienommat. Filippo Lippi tuli Carafan suvun pyynnöstä Roomaan maalaamaan Carafan sukukappelia.
Caraffa kappeli
Cappella Domicio
Antoniazzo Romanon freskomaalaus nimeltä Annunciazione
Antoniazzo Romano (1430-1508) oli roomalainen taidemaalari renessanssin aikana. Antoniazzo sai vaikutteita Fra Angelicon ja Benozzo Gozzolin maalauksista. Hän teki yhteistyötä Domenico Ghirlandaion ja Melozzo da Forlìn kanssa Vatikaanin kirjaston freskoissa. Antoniazzo on koristellut useita Rooman kirkkoja freskoilla.
Pääalttari
Katarina Sienalaisen reliikki lasiarkussa alttarilla.
Cristo Redentore/Kristus Vapahtaja, Michelangelo Buonarrotin veistos.
Oikealla nurkassa Capranican ja Altierin suvun sukukappelit.
Pääalttarin vasemmalla puolen sijaitsee ns Vestibulo ja sen vieressä pieni kappeli, Cappella Frangipane. Vestibulo avattiin juhlavuonna 1600. Vestibulossa on Tuomas Akvinolaiselle pyhitetty alttari. Hän oli teologi, filosofi ja ns kirkonopettaja.
Kirkonopettajat ovat niitä henkilöitä jotka ovat vaikuttaneet kristinuskon teologiseen ja eettiseen perustaan. Katerina Sienalainekin sai kirkonopettajan arvonimen. Carlo Rainaldi ja Gian Lorenzo Bernini ovat olleet suunnittelmassa Vestibuloa.
Sakristia takaseinän ovesta pääsee Katerina Sienalaisen kappeliin. Katerina kuoli tuossa huoneessa 29 huhtikuuta vuonna 1380. Kardinaali Antonio Barberini kustansi huoneen korjaustyöt vuonna 1630. Freskot ovat alkuperäiset. Samalla Barberini kunnostutti myös sakristian.
Fra Angelicon hauta, pääalttarin vasemmalla puolen
Fra Angelico oli munkki ja yksi maailman tunnustetuimmista mestareista. Hän sai kunnianimen Beato Angelico, siunattu ekelimäinen. Hän oli munkki Fiesolen San Dominico luostarissa, Firenzen pohjoisella kukkulalla. Hänen maalauksiaan löytyy nykyään taidemuseoista ympäri maapalloa. Fra Angelico on ehdottomasti yksi suurimmista, konsanaan. Hänet kanonisoitiin vasta vuonna 1982, vaikka hän eli ja vaikutti 1300-1400-lukujen vaihteessa.
Kirkko on kuin koristeltu museo sisältäpäin. Michelangelon patsas Jesus ristinsä kanssa seisoo pääalttarin vasemmalla puolen. Alunperin Michelangelo teki Jeesusken aivan alastomaksi mutta myöhemmin hänelle laitettiin peite.
Paavi Benedictus XIII hauta
Muistomerkin nunna Maria Raggi'lle on valmistanut Gian Lorenzo Bernini.
Muuten...Via della Minervan kaduta, Patheonia vastapäätä lähtee hyvin kapea kuja oikealle kädelle. Kujan loppupäässä sijaitsee oikein mukava ranvintoa nimeltä Pantha Rei.
Portti kujalle on rähjäisen näköinen, kuten usein Roomassa, mutta kujalta löytyy ihan mukava ja viihtyisä ravintola. Ravintola sijaitsee ikivanhassa keskiaikasessa rakennuksessa kahdessa kerroksessa ja sen lisäki kesäaikaan sisäpihallakin on pöytiä.
Pantha Rei, Pantheon pilkottaa kujan päässä.
Avoinna klo 12-23
Pihalla on mukava syödä kaikessa rauhassa vaikka pizzat hyvällä säällä.
Kiitos Biblioteca Casanatensesta! Tuolla käyn ensi kerralla.
VastaaPoistaKiva että löytyi vinkki seuraavalle reissullesi.
VastaaPoista