Omat Blogit:

sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Santo Stefano Rotondo al Monte Celio



Via Claudian katu ja Celion kukkula

Colosseumilta pitkin Via Claudian katua noin kolmesataa metriä muuttuu kadun nimi Via della Navicellaksi. Tämä alue on monella tapaa erittäin kaunista ja mielenkiintoista sekä historiallista. Monte Celion kukkula on ihanan vihreä ja kumpuileva, eikä siellä onneksi sijaitse juuri mitään muuta kuin ihana puistoalue, pari luostaria ja kirkkoa. Monte Celio on yksi Rooman ihanimmista auleista maleksia kaikessa rauhassa.

Via della Navicellalle rakennetaan metroasemaa, Santa Maria in Domnica alla Navicellan kirkon eteen. Kirkko on suljettu ja tukpilareita on rakennettu kirkon julkisivuun rakennustöiden ajaksi. Luultavasti kirkkoa tullaan peruskorjaamaan samalla kertaa. Mutta Via Santo Stefano Rotondan katu on kuitenkin avoinna liikenteelle. Katu on kapea ja yksisuuntainen. Enimmäkseen se toimii autoparkkina.

Via Santo Stefanon 2,5 kilometriä pitkä rauhallinen katu on kätevä kulkureitti Piazza San Giovanni in Lateranolle. Piazzalta kulkee pieni sähköbussi 117 yhteensuuntaan Via Caludialle, ja bussi kääntyy siitä sitten Colosseumille. Toiseen suuntan buss i117 kulkee Colosseumilta Via Labicanaa pitkin Piazza San Giovanni in Lateranolle.

Via Santo Stefanon pohjoista reunaa kulkee muuri ja sen takana sijaitsee armeijan sairaala ja kolme kirkkoa, armeijan sairaalan kirkko Salus Infirmorum, Gesu e Marian seurakunnan kirkko ja Santi Quattro Coronatin kirkko ja luostari. Alueella sijaitsee myös Basilica Hilarianan  kirkon rauniot. Alueelle pääsee porttigångin kautta Via Santo Stefano Rotondon kadulta. Alue on ollut argeologinen kaivausalue.


Hilarian basilika on ollut pyhitetty vähäaasialaiselle Kybele äitijumalatterelle ja Attikselle. Roomassa Kybeleä kutsutiin nimellä Magna Mater. Häntä palvottiin eräänlaisena kaiken maanpäällisen äitinä. Kybele rakastui hedelmällisyyden jumalaan Attikseen, mutta Attis oli rakstunut maalliseen naishenkilöön ja siksi Attis pakeni Roomasta.


Via di Santo Stefano Rotondon katu tai kuja on kapea mutta kiva kuja kävellä, kun vaan jotenkin sietää näitä kaikkialle parkkeerattuja autoja, joita Roomassa on kaikkialla ihan ärsytykseen saakka. Tänne löytää helposti kun lähtee Colosseumilta Via Claudiaa pitkin reilut kolmesataa metriä kaakkoon päin Parco della Celion puistoaleen kuvetta.

Fil: SantoStefanoRotondoByRoeslerFranz.jpg

Santo Stefano Rotondon kirkko Franz Roeslerin silmin nähtynä joskus 1800-luvun viimisinä vuosina. Aalkuperänien kirkko seisoi jo tällä paikalla 400-luvulla. Kirkossa pidetään myös opastettuja kiertokäyntejä usean järjestön aloitteesta, esim. tämän. Tämä kirkko on ehdottomasti nähtävä!

Aukioloajat ovat olleet miten sattuu, mutta nykyään ne ovat melko varmuudella tiistaista sunnuntahin kello 10-13 ja 14-17, maanantaisin suljetttu.

Via Santo Stefano Rotondon kujaa reunustaa vankka muuri jonka takana arkeologit ovat kaivellet ja löytäneet rippeet sotilaiden parakeista ja Jupiterin temppelin raunioista, Jupiter redux. Kirkon paikalla on sijainnut Faunukselle pyhitetty temppeli ja jossain siinä vieressä myös Mithralle pyhietty temppeli tai alttari. Temppelejä käyttivät sen ajan sotilaat.


 Tämä Mithraa esittävä laatta on löytynyt kirkon alueelta

Alue on luultavasti keisari Augustusken ajalta. Suuret maa-alueet Celion kukkulalla ja sen ympäristössä omisti nimittäin Valerian aattelissuku jotka olivat sitä alakuperäistä ja aitoa roomalaista aatelia. Gens Valeria suvun huvila sijaitsi tontilla jossa nyt seisoo San Giovanni Addolaratan suuri sairaala, siis Via Santo Stefano Rotondon kujan toisessa päässä, Piazza San Giovanni in Latereanon luona.


Santo Stefano Rotondon sisäänkäynti Via Santo Stefano Rotondon kujalta portikon kautta kirkon pihalle.

IMG_3799


Via Santo Stefano Rotondon kujalta sisäänkäynti kirkon pihalle nähtynä pihan puolelta. Portti suljetaan yön ajaksi. Kuvassa näkyy myös entinen kirkon vahtimestarin asunto muurissa. Aikoinaan kirkon vahtimestarit asuivat yleensä huoneessa joka sijaitsi kirkon pääsisäänkäynnin yläpuolella, taikka kuten tässä sisäänkäynnin portin muurissa. Kirkon vahtimestarit elivät vain kirkkoaan varteen eivätkä he koskaan perustaneet perhettä. Virka oli kunniavirka, joten se kulki suvun miesten keskuudessa usein sukupolvesta toiseen. Moni nykyisistä vanhemmista kirkkovahdeistakin ovat varmaan olleet poikamiehiä koko ikänsä.

RomaSStefanoRotIngresso.JPG

Santo Stefano Rotondon kirkko on erittäin mielenkiintoinen ja historiallisesti ja arkkitehtoonisesti sekä taiteellisesti kallisarvoinen kirkkorakennus. Tämä on Italian vanhin harvinainen rotondan muotoinen kirkkorakennus, rakennettu noin 470 paavi Simpliciuksen pyynnöstä Marttyyri Stefanoksen kunniaksi ja kirkkorakennuksen mallina on käytetty Pyhän haudan kirkkoa Jerusalemissa. Alunperin tontilla on seisonut roomalainen pakanallisen ajan temppeli pyhitetty Mithra jumalalle.

Kirkon aukioloajat ovat vaihdelleet mutta kirkon kotisivuilla lukee että avoinna maanantaista sunnuntaihin kello 9.30-12.30 ja 14.00-17.00 ja kesäaikaan ilapäivisin avoinna  kello 18.00 saakka. 

Messu tiistaina  kello 15.00 ja perjantaina kello 11.00. 

Olen hieman hämilläni näistä aukioloajoista ja jopa messuista sillä tapasin kerran kirkon edustalla erään Roomassa asuvan unkarilaisen rouvan, joka oli melko tuohtunut siitä, että kirkon ovi oli lukossa eikä ovessa lukenut muuta kuin että kirkko on nunnien köytössä.Ehkäpä unkarilaiset ovat valittaneet. Kirkkohan on Roomassa asuvien unkarilaisten kotikirkko. Mutta toisaalta ymmärtää senkin että kirkkorakennus on arvokas ja kirkossa on arvokkaita maalauksia joten vahtimestarin palkka ehkä tulee kalliiksi pitää kirkkoa avoinna kaiket päivät. Melko ikävystyttävä virkakin se on, ainakin nuorelle mishenkilölle.


Pyhä Stefanos tai protomarttyyri kuten häntä myös nimitetään, Hän oli aikoinaan Jerusalemin alkuseurakunnan jäsen ja hänestä tuli ensimmäinen kristitty marttyyri luultavasti vuonna 36 jaa. Stefanus toimi yhtenä seitsemästä diakonista alkuseurakunnassa Jerusalemissa. Hän oli kreikkalinen syntyään. Stefanos kivitettiin kuoliaaksi ja paikalla oli silminnäkijänä Paolo di Tarsus, siis Pyhä Paavali. Voi sanoa että Stefanos kivtettiin hengiltä siksi että hän syytti juutalaisia Jeesuksen kuolemasta.


Kirkon piha on erittäin viihtyisä ja rauhallinen, mutta pieni. Kauniita viherkasevaja ja puita jotka ovat huolella hoidettuja. Harmi vaan ettei pihalla ole ainoatakaan istumapaikkaa.

Luostarin puutarha jonka omistaa Saksalais-unkarilainen collegio, Germanicum, joka omistaa  kirkonkin. Luostari on perustettu vuonna 1462. Nykyinen luostari kuuluu Missionarie dei Sacro Costato M.SC nimiselle järjestölle. Tämä on järjestön pääamaja. Nunnilla on tapana käydä vierailulla lähellä sijaitsevassa San Giovanni e Addolaratan sairaalassa tervehtimässä sairaita. 

Nunnia voi käydä tapaamassa muutenkin kunhan vain sopii käynnistään etukäteen. Heitä on vajaat viisisataa nunnaa kuudessakymmenessäviidessä luostarissa. Kesällä he järjestävät kesäleirejä pojille ja tytöille erikseen kun lapsilla on kesäloma koulusta.

Fil: RomaSStefanoRot Esterno02.JPG

Eikö olekin kaunis tämä kirkkorakennus

Rotondo tarkoittaa pyöreän muotoista rakennusta, kuten Pantheon. Santo Stefanonkirkon esikuvana on toiminut kuitenkin Pyhän Haudan kirkko Jerusalemissa.

Celio - s Stefano Rotondo 1040177.JPG

Sivukappeli on ollut Gregorius Suuren käytössä. Hän syntyi ja kasvoi aivan lähellä Santo Stefanon kirkkoa San Gregorio al Celion kirkon ja luostari tiloissa jossa alunperin sijaitsi hänen lapsuuden kotinsa. Hänellä oli siis suora tie pitkin Via di San Paulo della Crocen kujaa pitkin parisataa metriä tänne Santo Stefanon kirkkoon. 

Siinä San Gregorion kirkon takana sijaitsee aivan erikoien esikoulu Celio Blue lapsille jossa on niin italialaisia kuin mahanmuuttaja lapsiakin. Tarkoitus on että nämä lapset saavat kokemusta erilaisista kulttuureista. Tässä koulussa kulttuurilliset erot ovat rikkaus ja resurssi. Tämä on siis interkulttuurillinen esikoulu. Eipä silti, moneesa Rooman esikouluissakin on totuttu eri kulttuureihin jo vuosisatojen ajan.


Kirkon pääalttari sijaitsee kirkkosalin keskellä

Alkuperäisessä kirkossa oli 22 joonilaista pylvästä pääalttarin ympärillä ja tambour, kupoli, oli 22 metriä korkea ja 22 metriä leveä. Tambourissa oli 22 ikkunaa. Alttarialue oli 42 metriä ja kirkkosali 66 metriä leveä. Uuskorjausten myötä rakennettiin neljä siuvualttaria ja näin saatiin kirkkosalista kreikkalaisen ristin mallinen. 

Kuudennella vuosisadalla paavit antoivat koristella kirkkosalin mosaiikeilla ja marmorilla. Kolme kappelia poistettiin, jotta saatiin leveämpi kirkkosali aikaan. Kattovalvia vahvistettiin, seinät vahvistettiin ulkoapäin ja ambulatoriumi osiota muokattiin ja osa tambourin ikkunoista muurattiin umpeen.

Celio - s Stefano Rotondo - recinto dell altare O4140029.JPG

Gregorius Suuren tuoli

Gregorius Suuri/Gregorius Magno (540-604) oli roomalainen krikonopettaja ja myöhemmin myös paavi Gregorius. San Gregoriion ja Santo Stefanon krikkojen välissä sijaiste vain Celimontana pusitoalue. Kirkkojen välillä kulkee kaksi ihanaa kujaa nimeltä Clivo di Scauro ja Vai di San Paulo della Croce.


Jeesus keskellä ja Santa Primus ja Santa Felicianus marttyyrit hänen molemmin puolin Jeesuta. Nuoret veljekset Santa Primus ja Santa Felician kuolivat marttyyrikuoleman vuonna 303. Heidät haudattiin Nomentumiin, nykyiseen Mentanaan, noin 20 kilometriä Roomasta itäänpäin. Mentannaan kulkee suora tie nimeltä Via Nomentana.

Tuota keskellä kuvaa olevaa jalokivin koristeltua ristiä nimitetään nimellä Crux gemmata, jalokiviristi. Ristissä on aina kuvattu kaksitoista jalokiveä, jotka symbolisoi kahtatoista apostolia ja ylösnousemusta.Tämä on vain freskomaalaus mutta Italiasta löytyy joitakin aivan aitoja Crux gammata ristejä joissa on aidot jalokivet. Saksassa ja Ranskassa niitä löytyy useitakin.


Mosaiikki on valmistettu vuosina  523-530


Freskomaalaus jossa kuvataan kuinka Pyhältä Primukselta otettiin henki. Hänen suuhunsa kaadettiin kuumaa lyijyliuosta.


Alkuepräinen kirkkorakennus

Rooman kuuluisa historijoitsija ja Italian ensimmäinen arkelologi 1500-luvulla Flavio Biondo kritisoi Santo Stefano Rotondon kattoa, mutta kehui kirkkoa muuten. Kirkkohan oli rakennettu entisen Faunus temppelin päälle ja myöhempien arkeologisten tutkimusten mukaan kirkko on vieläkin suurelta osin temppelirakennusta.

Paavi Nicolaus V Tommasso Parentucelli rakasti Roomaa ja hän halusi tehdä paljon uudistuskia. Hän antoi alkuperäisen Santo Stefanon kirkon Paulusuveljeksille. Paulusveljesten järjestö oli ainoa unkarilaisten perustama uskonnollinen järjestö ja siitä johtuu että kirkko on vieläkin unkarilaisten käytössä. Itse kuuluisa Leon Battista Alberti, ensimmäienn renessanssi henkilö, avusti Bernardo Rosselinoa usukorjauksissa.

Unkarilaisilla oli aikoinaan kirkko Santi Stefano degli Ungheresi Vatikaanissa, toiselta nimeltään Santo Stefano degli Abissi, joka hajoitettiin, jotta saatiin tilaa uudelle Pyhän Pietarin basilikan sakristialle. Paavi antoi unkarilaisille vastikkeeksi tämän Santo Stefano Rotondon kirkon ja tänne tehtiin myös alttari Unkarin pyhitetylle kuninkaalle Stefano I:lle. Kirkossa on ns unkarilainen kappeli jossa on tämän kuninkaan kunniaksi rakennettu monumentti. Ensimmäinen unkarilainen katollinen kuningas sai kruununsa silloiselta paavilta juuri täällä. 

Unkarilaisilla on myös oma luostarinsa  Casa di Santo Stefano Via Casaletton varrella ja siellä vuokrataan huoneita turisteillekin.


Kirkossa on 34 Pyhän Stafanoksen marttyyrikuolemaa kuvaavaa freskomaalausta. Freskot ovat Nicolo Circignani ja apulainen Antonio Tempesta maalanneet 1600-luvulla ja maalaukset ovat vastikään putsattu. Jokaisen maalauksen kohdalla on Raamattusitaatti jota freskomaalaus kuvaa.

File:Interior Igles de San Stefano Rotondo.JPG


Roma est patria Omnium, Rooma on kaikkien isäinmaa, kuten ammoisina aikoina sanonta kuului, ja sen kunniaksi rakennettiin mahtavia hautamuistomerkkejä Rooman kirkkoihin. 

Tänne unkarilaiseen kappellin on haudattu Pyhän Stefanoksen lisäksi unkarilainen arkidiakooni Janos Laszay. Kuningas Stefanoksen pyhistä jälkeenjäännöksitä ei ole ainakaan minulla tietoa mutta eiköhän jälkeenjäännöksiä löytyne useammastakin paikasta.



Osan freskoista on maalannut Niccolo Circignani (1520-1597). Hän on maalannut moniin roomalsiin rkikkoihin freskomaalauksia,  muun muassa Il Gesù, Oratorio del Santissimo Crocifisso, San Giovanni dei Fiorentini, Santa Maria di Loreto, Santa Croce in Gerusalemme, Santa Pudenziana, Santi Giovanni e Paolo och San Tommaso di Canterbury.









File:Monti - v s Stefano rotondo ospedale britannico casetta medioevale 1270894.JPG

Entinen englantilainen sairaala, Via Santo Stefano Rotondo. Uudempi sairaala sijaitsee kirkon takana.

Caffe Propaganda


Taverna dei Quaranta, Via Claudian katu, Celion kaupunginosassa

Ensin haluan mainita ravintolan mikä sijiatsee Via Caludian kadun varessa. Vasemmalla Celion kukkula. Tuossa kadun kulmassa Via Annian puolella sijaitsi aikoinaan kahvila, jonka tilat ravintoa on ottanut omakseen. Kulman takana Via Claudian puolella nimittäin sijaitsee ravintola Taverna dei Quaranta. En ole käynyt tutustumassa siihen mutta se vaikuttaa olevan ihan tavallinen tyypillinen roomalainen taverna jossa tarjotaan ihan tavallista roomalaista ruokaa kohtuu hintaan. Pitääpäs mennä käymään...

Via Claudia on antiikin aikainen katu, joka oli tavallaan Via Appia Antican "alkumatka". Via Appia Antica rakennettiin jo 312 eaa. Tavallaan antiikin aikainen Via Flaminia, nykyinen Via Corso, jatkui Colosseumin ohitse Via Claudia'na ja se puolestaan jatkui Via Appia  Anticalle saakka. 

Nykyään Via Claudia muuttuu Via della Navicellaksi Villa Celimontanaan johtavan portin luona ja Santa Maria in Domnicn kirkon kohdalla, (toiselta nimeltään Santa Maria in Navicella). Nimitys Navicella tulee kirkon edustalla seisovasta hieman omituisesta suihkulähteestä, Fontana della Navicella, joka muistuttaa venettä. Koko matka Colosseumilta Via Claudiaa ja Via della Navicellaa pitkin on omasta mielestäni melko idyllistä ja erikoista aluetta.


Via della Navicellan kadun päättyy Piazza di Porta Metronialle, Aurelianuksen kaupunginmuurin portille, missä monen monta tietä kohtaa toisensa. Luultavasti nimi Metronia tulee alueen omistaneen suvun Metronianuksen tai Metrobiuksen nimestä.


 Taverna dei Quaranta, Via Claudia

Paikallisten suosima ruokapaikka ja siksi kodikas. Tämä on eräänlainen korttelisto ruokala, mikä avattiin jo vuonna 1894, missä enimmäkseen on perinteisiä roomalaisia ruokalajeja tarjolla. Pasta ja leipä leivotan paikanpäällä. Keskihintainen.


Taverna del Quaranta


Hupsis tupsis pienen kävelymatkan päässä Colosseumilta tupsahtaakin tulla Pariisiin kun astuu sisään kahvila Propagandaan. Tykkään tästä paikasta. Ainoa haittapuoli on se että tämä kahvila/ravintola on kalliimmasta päästä.


Caffè Propaganda, Via Claudia 15

PS. Kahvila on suljettu. En tiedä onko sen tilalle avattu uusi kahvila. Mutta onhan siinä vastapäisessä kadunkulmassa kahvila Celio Coffe ja hyvä airbnb Casa Caludia al Colosseo sen vieressä. Erinomainen paikka yöpymistä ajatellen. Bussit 81, 117 ja yöbussi nMC pysähtyy airbnb:n edessä.

Caffe Propaganda on  melko vastikään avattu ranskalaistyyppinen kahvila/bistro, mutta kallis ja ehkä siksi se joutui sulkemaan ovensa. 

Kahvilasta kuulee puhuttavan Roomassa. Itse rakennus on huolella uuskorjattu ja kahvilan sisustus on myös viimeisen päälle korkeatasoista tunnettujen suunnittelijoiden aikaansaannoksia. Ehkäpä Rooman elegantein kahvila...


Roomassa on jo parin vuoden aikana avattu ravintoloita jotka ovat tyystin erilaisia kuin mihin Roomassa on totuttu. Näissä moderneissa ruokapaikoissa yhdistyy baari, kahvila, enoteca, hamburilaisgrilli, pizzeria, viinikauppa, myymälä, ja ties mitä. Kahvila Propanagandassa yhdistyy kahvila, viinibaari, teehuone, viinikellari, coctailbaari, ja viihtyisä elegantti lukaali, jossa tarjoillaan kevyitä aterioita.


 Avoinna aamu kahdeksasta kello kahteen yöllä!

Poissa on roomalaisille niin tutut ja  tyypilliset  ravintoloiden aukioloajat ja pöytäkattaukset. Tänne voi piipahtaa tullen mennen ja juoda tai syödä koska vaan ja mitä nyt talolla on tarjolla. Täällä saa kevyitä ateroita kuten salaatteja, voileipiä, pastaa, hamburgilaista, maukkaita jälkiruokia ja kahvileipiä ja torttuja. Eikät äällä ole syöntipakkoa vaan tettä ja kahvia voi nauttia kaikessa rauhassa kahvilan puolella. Baarin tiskillä voi juoda ohimennen kupin kahvia, kuten Roomassa on tapana tai  vaikka lasin olutta. 


Minä kaipaisin rauhallsita ranskalaista musiikkia taustalle eikä kovaäänistä italialaista, mutta ruokahan täällä onkin enempikin italialaista eikä ranskalaista, niin ja tänne tullaankin ehhkä enempi "lukaalin", paikan, takia. Erittäin mukava ravintola, eikä edes turistirysä. Ruokaa ja tunnelmaa on kehuttu!