Osa I löytyy täältä!
Luostarista täällä!
Torin reunalla pysähtyy monta bussia 64 (varo taskuvarkaita!), 70, 82, 85, 170 ja bussi H (oma suosikki bussilinja yhdessä bussin 492 kanssa.)
Torin ympäriltä löytyy kaksi alaskulkua Repubblican metoasemalle.
Diocletianuksen aikana käytiin viimeinen kiista kristinuskon ja valtionvallan välillä. Hänen jälkeensä kristinusko voitti kun Constantinuksen (joka toimi keisarina vain vuoden) poika Konstantinus Suuri salli kristinuskon Rooman valtakunnassa.
Igor Mitorajn valmistamat erikoiset ovet
Kirkko on avoinna kaikkina viikonpäivinä kello 7.30-18.30.
Ruotsin ainoa kardinaali Lars Anders Arborelius sai paavilta tämän kirkon omalle vastuuleen.
Tämä on kaunis barokkityylinen kirkko 1600-luvulta. Michelangelo Buonnaroti suunnitteli sen. Luigi Vanvitelli on myös muuokannut kirkkosalia 1700-luvulla. Micelangelo oli jo 86 vuotias kun hän rakensi ja suunnitteli tämän kauniin kirkkorakennuksen kylpylän raunioihin. Tämä jäi myös hänen viimeiseksi työkseen.
Itse kirkkosali on rakennettu niin että sen lattia on ollut frigidariumin pohja, siis kylmävesi uima-altaan pohja. Kirkko on pyhitetty pyhälle neitsyt Marialle, kaikille enkeleille ja marttyyreille.
Monarkian ajalla kirkko oli kuinkaallisten käytössä. Kirkko toimi myös kuinkaallisena vihkikirkkona. Nykyään kirkon omistaa Italian valtio ja kirkko on armeijan ahkerassa käytössä. Italian tuntemattoman sotilaan hauta sijaitsi aikaisemmin täällä, mutta se siirrettiin Vittorio Emmanuele II:n monumentin eteen Piazza Venezialle.
Piazza della Repubblica/Piazza dell'Esedra ja sen keskellä suihkuläde nimeltä Fontana delle Naiadi.
Takana olevat kaarirakennukset myötäilevät antiikin aikaisen Diocletianuksen kylpylän kaaria. Aqua Marcian akvedukti juoksutti vettä Diocletianuksen kylpylään, ja sitä pitkin kulkee vesi vieläkin tähänkin torilla sijaitsevaan suihkulähteeseen. Akvedukti on luonnollisestikin korjattu useanpaan kertaan ja siihen on laitettu modernit vesijohdot. Terminin rautatieaseman kohdalla Aqua Marcia jakautui useanapaan haaraan. Yksi haara jakoi vettä Caracallan kylpylään. Marcian kvedukti kulki Arco di Druson päällä Via Appia Anticalla.
Suihkulähdettä on muunneltu useammat kerrat vuosien varrella. Viimeisimmät korjaukset ja muutokset tapahtui vuonna 1988. Oli tarkoitus että suihkulähde soittaa musiikkia kaiken aikaa mutta nykyään se on vaiennettu.
Palazzi dell'Esedra
Suhkulähdettä vastapäätä sijaitsee Santa Maria degli Angeli e Martirin kirkko, mikä sekin on rakennettu Diocletianuksen kylpylän raunioihin. Vasemman puoleisessa rakennuksessa sijaitsee iso elokuvateatteri, Multicinema Moderno, jossa pidetään jokaisen italialaisen elokuvan ensi-ilta. Kummankin kaarirakennuksen edustalla on alasmeno Metroon. Vasemman rakennuksen vasemmassa kulmassa sijaitsee McDonnlads. Rakennuksessa on luxus-hotellikin Boscolo Exedra Roma.
Siipiraknnuksissa on myymälöitä ja kahviloia, jokunen ravintolkain. Oikean puoleiseisessa siipiraknnuksessa on sisäpiha, mistä löytyy Galleria commersiale Esedra, siis ostoskeskus. Sen takaa löytyy hotellejakin. Heti torin kulman takana on bakomaatteja bussipysäkin kohdalla, juuri ennen Gallerian sisäänkäyntiä.
Ns Sala Ottagona, Via dei Parigin puolella, kulman takana vasemmalla. Tiloissa sijatsee kirkko nimeltä Sant'Isidoro alle Terme ja sen vieressä Rooman Planetario.
Kirkko valmistui vuonna 1754. Kirkko on pyhitetty Isidoro l'Agricoltore'lle, Pyhälle Isidorolle, joka on maanviljelijöitten suojelupyhimys. Hänen pyhät jälkeenjäännöksensä ovat Madridin katedraalissa Espanjassa. Kirkosta ei enää ole jäljellä muuta kuin julkisivu.
Edmond Paulinin kuvaus Diocletianuksen kylpylästä vuodelta 1880
Ns Sala Ottagona, Via dei Parigin puolella, kulman takana vasemmalla. Tiloissa sijatsee kirkko nimeltä Sant'Isidoro alle Terme ja sen vieressä Rooman Planetario.
Kirkko valmistui vuonna 1754. Kirkko on pyhitetty Isidoro l'Agricoltore'lle, Pyhälle Isidorolle, joka on maanviljelijöitten suojelupyhimys. Hänen pyhät jälkeenjäännöksensä ovat Madridin katedraalissa Espanjassa. Kirkosta ei enää ole jäljellä muuta kuin julkisivu.
Ennen kristinuskoa oli Mitras kultti hyvin yleinen. Tässä Mitras patsas joka on löydetty Diocletianuksen kylpylän raunioista.
Mitran nimi mainitaan jumaluutena Lähi-idässä jo 1400-luvulla eaa. Intiassa Mitra liitettiin Varuna-jumalaan ja Persiassa Mitra alkoi muuttua valon ja auringon jumalaksi.
Erään teorian mukaan roomalainen mithralaisuus kehittyi persialaisesta zarathustralaisuudesta, jossa vaikutti indoiranilaista alkuperää oleva Mitra-kultti. Toisen teorian mukaan mithralaisuus syntyi hellenistisessä kultissa, jossa palvottiin auringon jumala Heliosta. Lopullisen muotonsa mithralaisuus sai lännessa.
Mithalaisuus levisi Roomaan tasavallan ajan lopussa ennen ajanlaskun alkua ja Mithalaisuus levisi Roomaan tasavallan ajan lopussa ennen ajanlaskun alkua.
Paavi Pius IV Medici käski rakentaa Santa Maria degli Angelin kirkon. Hän on haudattu kuvassa näkyvälle alttarille. Tämä on kirkon presbiterio, vain papeille omistettu alue.
Santa Maria degli Angeli on valtionkirkko ja nykyään kirkko on Italian valtion armeijan käytössä. Useimmat valtiolliset hautajaiset pidetään vieläkin tässä kirkossa.
Patsaat ovat nimeltään meditatio ja rukous.
Acquasantiera, pyhävesimalja
Ei siinä enää ole vettä lainkaan.
Cappella di San Bruno
Ehkä nämä urut ovat Rooman upeimmat, ainakin suurimmat. Sunnuntaisin on usein ilmaisia urkukonsertteja. Carlo Marat suunnitteli tämän kappelin.
Bartolomeo Fermentelli suunnitteli tämän monumentaalisen urun juhlavuoden 2000 kunniaksi. Urut oli alunperin tarkoitus asentaa Santa Maria in Aracoelin kirkkoon.
Cappella Beato Niccolò Albergati
Pyhän Pietarin kirkon mosaiikit ovat osittain tehty valokuvien perusteella, mitkä on lainattu tästä enkelikirkosta. Domenichinon Pyhän Sebastianon marttyyrium öljyvärimaalus esimerkiksi on alkuperäisenä täällä, mutta sen kopio on Pyhän Pietarin basilikassa. Siitä on jopa kirkon seinällä, pääsisäänkäynnin yläpuolella, kirkkosalin puolella, selvä kirjoitus ja todiste. Maalaus on nyt pääalttarin seinällä. Yleensä se on päinvastoin. Kopiot sijaitsevat kirkoissa ja aidot maalaukset Vatikaanin museossa.
Toinen pronssiovista, puolalaisen Igor Mitorajn teos
Kirkon kuusitoista antiikkista pylvästä ovat kotoisin Diocletianuksen kylpylästä. Pylväät ovat neljätoista metriä korkeita ja valmistettu punaista egyptiläistä marmorista. Kirkon keskilaiva vastaa kylpylän tepidariumia, haaleavesiallasta. Michelangelo nosti lattian kaksi metriä ylemmäksi altaan pohjaa. Poikkilaiva on suurinpiirtein sama kuin alkuperäisessä kirkossa. Kirkko on melkein 90 metriä pitkä ja 28 metriä korkea.
Carlo Marattan hautamuistomerkki
Salvator Rosan hautamuistomerkki
Kardinaali Pietro Paulo Parisin hautamuistomerkki
Kardinaali Francesco Alciatin hautamuistomerkki
Kirkon lattialla on ns meridiani, mikä merkkaa kellonaikaa auringon mukaan. Fransesco Bianchini rakensi tämän jo vuonna 1700. Minä en ikävä kyllä ymmärrä kuinka tätä aurinkokelloa tulkitaan.
Kylpylän raunioista löydettyjä esineitä Sakristian eteisessä
Miekkamiehen patsas seisoo kirkon ukopuolelta puistoalueelta. Luultavasti tämä kuvaa Eraclea, Herkulesta.
Museo Nazionale Romano, Rooman kansallismuseon yksi haaraosastoista sijaitsee myös Diocletianuksen kylpylän raunioissa. Kylpylä oli suurin mitä koskaan on rakennettu Roomaan. Se rakennettiin vuosina 298-306 jaa. Se oli kaiken kaikkiaan 13 hehtaaria laaja ja sinne mahtui noin 3000 henkilöä samanaikaisesti oleskelemaan. Kylpylässä oli frigidarium, tepidarium ja caldarium, siis kylmä-, haalea- ja kuumavesikylpylä. Michelangelo Buonaroti suunnitteli ja rakensi myös luostarin Kartusiaaneille.
Kartusiaaninen sääntökunta on katolinen sääntökunta, jonka perusti Bruno Kölniläinen vuonna 1084. Kartusiaaneihin kuuluu sekä munkkeja että nunnia. Kartusiaaneilla on omat sääntönsä, joita kutsutaan nimellä Statutes, ja heidän elämäntyyliinsä kuuluu sekä erakko- että kinobioottista elämää.
Osa Muoseosta sijaitsee Santa Maria degli Angelin luostarin tiloissa. Museon sisäänkäynti sijaitsee Viale Enrico De Nicola 79. Museo on todella käymisen arvoinen.