keskiviikko 15. lokakuuta 2025

Konstantinus I:n valtava patsas

Maxentiusbasilika (Konstantinuksen basilika/Basilica Nova), 

Foro Romano, Via Sacra

Maxentiuksen basilika (Konstantinuksen basilika/Basilica Nova) oli antiikin Rooman suurin basilika. Basilikan rakenneutti keisari Maxentius, keisari Maximianuksen poika, vuonna 310-313. Basilika sana viittaa nykykielen käytössä kirkkoon.

Muinaisen Konstantinuksen kolossin moderni rekonstruktio, joka on luotu uudelleen 3D-mallinnustekniikalla, vihittiin käyttöön tiistaina Capitoline-museoissa Roomassa.

Patsasta pääsee ihailemaan osoitteessa Piazza del Campidoglio 1, Via delle Tre Pile, heti portaiden yläpäästä oikealle! Portti sisäpihalle on avoinna kello 9.30-18.30. Siellä sisäpihalla on paljon muutakin nähtävää. Ilmainen sisäänkäynti!

Tämä 13-metriä korkea patsas on esillä 31.12.2025 saakka. Tämä kopio 4. vuosisadan kolossista, joka seisoi aikoinaan Maxentiuksen basilikan apsissa Forum Romanumissa.


Capitolinin museon Konservaattori palatsin takapihalla

Konstantinus I:n valtava patsas, mistä ei ole kuin rippeitä jäljellä oli marmorista ja kullatusta pronssista koostuva komposiittiteos, oli yksi myöhäisantiikin roomalaisen veistoksen tärkeimmistä teoksista. Patsas oli 12 metriä korkea, mikä seisoi Maxentinuksen basiliikassa, Foro Romanolla. Foro Romanon sisäänpääsylippu 18 € oikeuttaa sisäänpääsyyn Colosseumille, Forum Romanumille ja Palatinus-kukkulalle.
 


Villa Caffarellin puutarha, Via del Campidoglio 1

Tämä uusi Konstantinusta esitättävä marmoripatsas on  myös jättiläiskokoa, jonka osia (mm. pää ja käsi) on koottu Musei Capitoliini Palazzo dei Conservatorin takapihalle.

Portti on avoinna kaikkina viikonpäivinä kello 9.30-19.30.


Jos haluaa kahvitella niin silloin suositten Terazza Caffarellia, avoinna kello 9.30-18.00, mikä sijaitsee museon ylimmässä kerroksessa/Palazzo Caffarellin ylimmässä kerroksessa, Piazzale Caffarelli 4, minkä kauniin oven ohitse on kuljettava, jos haluaa nähdä Konstantiuksen patsaan. Kahvittelu sopii erityisen sopivaksi kohteeksi palatessa.

Terazza Caffarelli on  korkeatosinen kahvila, missä pidetään myös banketteja. Kahvilasta on aivan mahtavat näköalat kaupungille!

Uusi rekonstruoitu 13 metriä korkea keisari Konstantinuksen istuva patsas, joka on pukeutunut kullattuun tunikaan ja kädessään valtikka ja pallo, oli esillä Milanossa viime vuonna osana Recycling Beauty-näyttelyä. 

Patsas sijaitsee nyt Roomassa Villa Caffarellin piha-aukealla Piazza Caffarelli 2, mikä kuuluu osana Musei Capitoliniin. Pihalle pääse mihinkä vuorokuaden aikaan tahaansa, kun vaan löytää portin. Via delle Tre Pilen kuja Piazza del Cmpidogliolta johtaa Piazzale Caffarellille. Ovi on rakennuksen nurkassa Piazzale Caffarelli 2, mikä johtaa sisäpihalle, mistä David patsas löytyy.

Konstantinus I:n jättimäinen patsas, yhdistelmäteos marmorista ja kullatusta pronssista, oli yksi tärkeimmistä myöhäisen antiikin roomalaisen kuvanveiston teoksista, 12 metriä korkea.

Vuosilta 313 (vuosi, jolloin basilika oli omistettu Konstantinus I:lle) ja 324 (kun diadeemi alkoi näkyä Rooman keisarin muotokuvissa), patsas sijoitettiin Maxentiuksen basilikaan, siellä se oli vuodesta 1486 paavin alaisuudessa. Innocent VIII:n jäännökset löytyy nykyään Palazzo dei Conservatorin pihalta, Capitoline-museosta.

Patsas sijoitettiin alun perin Maxentiuksen basilikan länsi-apsiin, josta löydettiin myöhemmin joitain patsaan jäänteitä. Ruumiin osan puuttuminen on saanut meidät olettamaan, että se oli akroliitti (= ihmistä esittävä veistos, jonka paljaat vartalon osat (kädet, jalat ja pää) olivat marmoria ja muut osat kullattua tai vaattein peitettyä puuta). Patsaan kokonaiskorkeus on täytynyt saavuttaa 12 metriä mitat. Myös Palazzo dei Conservatorissa on jättimäinen pronssinen pää, joka edustaa Konstantinusta tai toista hänen sukulinjansa keisaria (joidenkin mukaan hänen poikansa Constantius II).


Palazzo dei Conservatori, sisäpiha

Patsaasta on jäänyt jäljelle pää, oikea käsi, oikea kyynärpää, molemmat polvet, vasen nilkka ja molemmat jalat.

Uskotaan, että Konstantinus  oli edustettuna Jupiterin varjossa, istuen valtaistuimella, käärittynä pitkään viittaan, mikä jätti hänen rintansa ja säilyneet marmoriosat paljaiksi. Kohotetussa oikeassa käsivarressa hän pitää sauvaa tai valtikkaa ja toisessa kädessä maapalloa. 

Uuden patsaan pää, alun perin koristeltu metallikruunulla, on suurenmoinen ja juhlallinen. Se esittelee aikakauden roomalaisen taiteen piirteitä sekä linjojen tyyliteltyjä ja yksinkertaistamista. Silmät ovat suuret, ja pupillit ovat selvästi ylöspäin katsottuna ja ovat koko muotokuvan keskipiste. Keisarin kiinteä katse näyttää tutkailevan ympäröivää ympäristöä ja antaa muotokuvalle vaikutelman toismaailmallisesta ankaruudesta.

Toisin kuin aikaisemman roomalaisen muotokuvan huolellinen realismi, patsas näyttää klassisesta asetelmasta huolimatta idealisoidut kasvot, jotka yrittävät välittää pyhyyden auraa, muinaisten itämaisten monarkioiden (Egypti, Persia) vaikutteita. Keisarillinen ikonografia nähdään jumalallisena emanaation.  ts. Zeuksen/Osiriksen poikana.

Patsaassa ilmene mutta myös "provintsiaaliset"vaikutelmat, jotka vuosisadalta lähtien vahvistuivat Roomassa hyvin voimakkaasti. Kulttuuri=virkamiehet, senaattorit, mutta jopa itse keisarit tulivat nyt suurelta osin maakunnista.

"Colosso di Costantinon" vaikuttava kopio on nähtävissä ilmaiseksi Villa Caffarellin sisäpihalla jokaienn viikonpäivä kello 9.30-19.30 vuoden 2025 loppuun saakka. Mihinkä patsas videään sen jälkeen, niins siitä ei ole satavilla tietoa. Tämä patsashan ei ole hostoriallinen, joten tuskin se viedään museoon.

Palazzo Caffarellista olen aikaisemmin kertonut täällä.

lauantai 11. lokakuuta 2025

Santa Silvia



Santa Silvia (515-592)

Katolinen kirkko ja itäinen ortodoksinen kirkko kunnioittavat häntä pyhimyksenä, mitkä nimeää hänet raskaana olevien naisten suojelijaksi.

Santa Silvia oli pyhimys ja Gregorius Suuren/Gregorius I:n äiti. Gregorius I toimi paavina vuosina 590-640. 

Silvia syntyi luultavasti Subiacossa 500-luvulla, tai ehkä Sisiliassa, hän meni naimisiin Roomassa, asui ja kuoli Roomassa. Silvian aluetta Roomassa on Celion alue.

Subiacosta olen kertonut aikaisemmin täällä. Subiaco on yksi minun 'mansikkapaikoistani' Rooman ympäristössä. Subiacoon on Roomasta noin 50 kilometriä.

Silvia oli naimisissa senaattori Gordianin kanssa. Santa Silvia kuului korkea aateliseen Octavian sukuun. Gordiani oli myös korkea-aatelista Anician sukua, samaan sukuun kuului myös Benedetto da Norcia/Pyhä Benediktus Nursialainen.

Siihen aikaan 500-luvulla ei kansalaisilla ollut sukunimiä, vain aatelisilla oli sukunimi. Suomessa alkoi kansalaisilla olla sukunimi vasta 1920-luvulla. 

Ruotsalaisille annettiin sukunimi, jonka kaikki saattoivat periä, vasta vuoden 1963 nimilain nojalla, vaikka sukunimien rekisteröintiä koskeva asetus oli olemassa jo vuonna 1901. Ennen vuotta 1963 monet käyttivät edelleen patronyymeja (kuten Karlin poika tai Anna Perin tytär).

Historiallisesti on todistettu, että tällä melko rikkaalla perheellä oli omaisuutta sekä Roomassa että Sisiliassa. Silvialla oli kaksi siskoa, Emiliana ja Tarsilla, joista myös tuli pyhimyksiä.


San Gregorio al Celion kirkko, tai oikeastaan nykyään monasteri/munkkiluostarin kirkko

Kirkko on Camaldolesi sääntökunnan omistuksessa. Sääntökunnan perusti  Pyhä Romuald (951-1027).

Bussi 715 pysähtyy luostarin edessä, pysäkin nimi on Terme Deciane/S. Prisca.

Kirkko on avoinna kaikkina viikonpäivinä kello 9-12 ja 16-18.

HUOM! Ovella on soitettava kelloa, jos haluaa päästä sisään. Ovi on selkosen selällään, kuten muissakin kirkoissa on, jos kirkossa on messu tai muuta ohjelmaa.Tämä tapa on monessa luostarissa, koska ei ketään voi pyytää vahtimaan ovella. 

Italiassa on ollut tapana palkata yliopistossa opiskelevia olemaan 'vahtina' silloin kun kirkot ovat avoinna. Mutta siitä on melkein luovuttu, koska ei opiskelijat halua tehdä mitään ilman palkkaa.

Kodittomat ja päihteiden käyttäjät haluavat tulla kirkkoihin nukkumaan. Heitä varten on Roomassa runsaasti erilaisia sosiaalisia palveluja, myös kirkkojen puolesta.

Piazza San Gregorio al Celio 1

Puh. 0039.06.7008.227

@ sangregorio@camaldoli.it 

Kirkon eteen löytää kävelemällä Colosseumilta suoraan etelään päin pitkin Via di San Gregorion katua, mikä on myös saanut nimen Gregorius Suuren/Pyhän Gregorio Magnon mukaan.

Vielä suorenpaan pääsee kirkon eteen kun lähtee Colosseumilta Via Parco Celion polkua pitkin, missä kulkee raitiovaunu linja. 



Paavin tuoli

Arkkitehtina toimi Francesco Fornari 1960-luvulla. Ymmärtääkseni luostarissa, mikä sijaitsee kirkon takana, saa vain miehet yöpyä. 

Kirkon patio sijaitsee heti kun astuu kirkon ovesta sisään. Luostariin pääsee patiolta. Munkit asuvat luostarin toisessa siivessä. Tämä on hyvin yksinkertainen ja halpa majoituspaikka, mutta se on saanut erinomaiset suositukset yöpyjiltä.

Luostarin sisäpiha


Clivius Scauri/Clivo Scauro

Silvia ja hänen aviopuolisonsa asettuivat asumaan Anicien huvilaan Gelion kukkulalle Clivus Scaurin kadun varrelle, missä nykyään seisoo kirkko, mikä sai nimekseen avioparin pojan nimen mukaan, San Gregorio Magno al Celio. Tämä kirkko sijaitsee keskeisellä alueella Roomasa. Olen monet kerrat istunut kirkon korkeilla, jyrkillä ja leveillä portailla ja filosofoinut. 


Moder Teresalle pyhitetty luostari

Piazza S. Gregorio al Celio 2

Portaiden yläpäässä on portti mistä pääsee Suore Missionarie della Caritan/Moder Teresa luostarin eteen. Moder Teresa perusti Missionare della Cartias luostarijärjestön. Luostari on avoinna kaikkina viikonpäivinä kello 9-11.30 ja 16.30-19.00. Jos haluat käydä sisällä luostarissa, niin on kohtuullista jättää pieni donatio nunnille.


Oratorio Santa Silvia

Siinä puistoalueella on Oratorio di Santa Silvian ja Oratorio di Santa Barbara, minkä kanssa samassa rakennuskessa on Oratorio di'Sant Andrea al Celio, missä on upeita maalauksia, joita pääsee katsoman lauantaisin ja sunnuntaisin kello 9.30-12.30. Oratorio di Santa Silvia kirkko on avoinna vain lauantaisin ja suununtaisin kello 9.30-12.30. 

Oratorio tarkoittaa rukouspaikkaa. Katollisen kirkon kanonisessa laissa oratorio on paikka, joka on varattu katollisen kirkon luvalla jumalanpalvelukseen, minkä tahansa sinne kokoontuneen uskovaisen yhteisön tai ryhmän halusta, mutta johon muutkin uskovaiset voivat tulla. Sana oratorio tulee latinan verbistä orare, rukoilla.

Pyhä Silvia jäi leskeksi noin vuonna 573 ja jäi eläkkeelle Aventinuksen varrella sijaitsevaan taloon nimeltä Cella Nova benediktiiniläissääntöä noudattaen ja omisti loppuelämänsä rukoukselle, mietiskelylle sekä sairaiden auttamiseen. Luostari on vieläkin siinä nimellä Suore Domenicane Villa Rosa,Via delle Terme Deciane 5, Aventino. Luostari vuokraa huoneita!

Silvia kuoli vuonna 592. Paavi Gregory hautasi hänet Assisiin Sant'Andrean luostariin, hautaan, jossa hänen sisarensa (tai kälynsä) Tarsilla ja Emiliana jo lepäsivät. Hänen vasemmassa kädessään ja kirjassa on teksti: "Vivit anima mea et laudabit te, et iudicia tua adiuvabunt me" (=Elä minun sieluni, se ylistää sinua, ja tuomiosi auttavat minua).

Vuonna 1603 kardinali Cesare Baronio rakennutti tänne Santa Silvia al Celion oratorion ja samana vuonna hän käski paavi Klemens VIII sisällyttää Santa Silvian nimen roomalaiseen martyrologiaan 3. marraskuuta.

Colle Celio eli Caelian kukkula on yksi Rooman seitsemästä kukkulasta. Se nimettiin etruskien sankarin Caelius Vibennan mukaan, ja siellä asui ihmisiä, jotka Rooman kolmas kuningas, Tullus Hostilius, siirsi sinne väkisin Alba Longasta. Tullus Hostiliusin hallituskaudella koko Alba Longan väestö siirrettiin väkisin Caelian kukkulalle.

500-luvulla syntyi useita tituleja (vanhimpia kristillisiä palvontapaikkoja, usein yksityiskodeissa) ja xenodochioita (pyhiinvaeltajien ja sairaiden auttamis- ja vastaanottokeskuksia).

Uusien kirkkojen rakentamista jatkettiin, aluksi korvaamaan aiempia tituleja, myöhemmin itsenäisinä kirkkoina, kuten San Santi Giovanni e Paolo, Dei Fiori Martyri, Santa Maria in Domnica,  San Stefano in la Rondina, San Giovanni a Porta Latina, San Gregorio al Celio, San Tommaso in Formis ja San Sisto Vecchio. Mäelle perustettiin myös luostareita, joita usein ympäröivät kartanot ja puutarhat, sekä joitakin aatelissuvuille kuuluneita torneja, pääasiassa 1000- ja 1100-luvuilla.

Nykyään Celion kaupunginosassa asuu vähän asukkaita, eikä tänne saa rakentaa asuinrakennuksia lainkaan. Muuten Celio on erittäin rauhallinen ja viihtyisä alue, erittäin omapeäräinen ja kaunis.

Pyhälle Silvialle pyhitetty kirkko, Parocchi Santa Silvia 

Viale Giuseppe Sirtori 2, Portuense, Rooma

Portuensen kaupunginosa sijaitsee Trasteveren eteläpuolella. Busseilla 710, 228 ja 710 pääsee lähelle kirkkoa.

Nykyään nämä niin sanotut 'seurakuntakirkot' järjestävät monenlaista toimintaa vanhuksille, naisille, miehille, lapsille ja nuorille, kaikkea jalkapalloa, teatteria, ruuanlaittoa, leipomista, kuorolaulua... ja yhteisiä kerhojakin. 

Italiassa ei ole meidän tyylisiä seurakuntakirkkoja lainkaan, ne ovat parrocchia/asuintaajamakirkkoja. Parrocchia tarkoittaa myös pastoraattia ja alueellista piiriä.

Italiassa alueellinen, kirkollinen yhteys on vahvempi ja suoremmin kytköksissä katolisen kirkon hallinnolliseen ja pastoraaliseen rakenteeseen.

San Gregorio Magno al Celion kirkko. Portaiden kupeessa vasemalla on pieni portti mikä johtaa Oratorio di Santa Silviaan ja Oratorio Sant'Andreaan. Nunnaluostari on rakennettu myöhememmin ja se sijaitsee kirkon ja Santa Silvian Oratorion välimaastossa.

Aikoinaan San Gregorio Magno al Celion kirkon takana oli luostari missä sai kodittomat miehet yöpyä ja käydä ruokailemassa mutta se rakennus on nykyään Associazione Culturale Celio Azzurro Onlus nimisen kulttuuriyhdistyksen käytössä. Se on maahanmuuttaja ja pakolaislapsien esikoulu, missä on noin 1000 lasta ja 10 opettajaa päivittäin. 

Kirkon kupeesta nunnaluostarin takaa löytyy päiväkoti 1-3-vuotiaille, josta kaiketi pitää nunnat huolen.

Kaiken tämän takana sijaitsee laajat puistoalueet, mistä löytyy lapsille leikkipuisto.

Ja kun kerta olette tulleet tänne saakka, niin jatkakaa ihmeessä matkaa itään päin, sillä tämä Celion alue on täynnä yllätyksiä. Tämä on luonnonkaunista, yllättävää ja erittäin rauhallista aluetta, mutta myös Rooman vanhinta aluetta. Tämä alue sopii kaikille aikuisille ja lapsille. Uskallan väittää että tämä on yksi Rooman antoisimmista kokemuksista vaellella. Ota hyvä kartta mukaan! 

Haluan lisätä tähän alueen minne pääse tuosta Santi Giovanni e Paulon kirkon edustalta oikealle ja siitä portin lävitse Celion puistoon. Puiston periltä löytyy antiikin ajan löydöksiä. Lopulta voi mennä kohti Via della Navicellan katua kohden.

Nimittäin Parco del Celio jatkuu ja Clivo di Scauroa pitkin pääsee historialliselle alueelle, josta olen kertonut jo akaisemmin täällä ja täällä. Kun kävelee ihanaa kujaa pitkin, niin tulla tupsahtaa kirkon eteen, minkä nimi on Santi Giovanni e Paolo. Kirkon kupeessa sijaitse pasionisti- sääntökunnan päämaja ja munkkiluostari. On mukamas aina avoinna, tiedä sitten...

Gergoriuksen veljestä tuli paavi Gregorio I, siis Pyhä Gregorius Suuri. Hän jäi leskeksi noin 573, ja hän jäi eläkkeelle Aventinuksen varrella sijaitsevaan taloon nimeltä Cella Nova benediktiiniläissäännön mukaan ja omisti loppuelämänsä rukoukselle, mietiskelylle sekä sairaiden ja eniten tarvitsevien auttamiseen. Hänen poikansa Gregorio asui edelleen isänsä huvilassa, jonka hän muutti luostariksi ja johon hän rakensi Pyhälle Andreakselle omistetun kirkon (nykyinen Sant'Andrea al Celion oratorio). Tänä aikana hänen äitinsä huolehti siitä, että hänelle toimitetaan lämmin ateria joka päivä, koska hän pelkäsi, että erakon ankaruus vaarantaisi entisestään hänen jo ennestään huonon terveyden.

Pyhä Gregorius Suuri oli paavi jota ei voi olla huomioimatta. Silviasta tuli myös pyhimys je hänen juhlapäivänsä on marraskuun 23. päivä.  

Gregorius I, jota kutsutaan myös Gregorius I Magnukseksi/ Gregorius Suuri, syntynyt noin 540 Roomassa, kuoli Roomassa, oli paavi 590-604. Hän oli kirkonopettaja ja pyhimys roomalaiskatolisessa kirkossa, ja syyskuun 3. päivä vietetään hänen juhlapäivää. 

Gregoriaaninen laulu on saanut kantaa hänen nimeään. Hän muokkasi aiempaa pahimpien syntien luetteloa sisällyttämällä siihen kuuluisat seitsemän kuolemansyntiä: ylpeys, ahneus, himo, kateus, ahneus, viha ja välinpitämättömyys. Hän teki tiivistelmän Raamatun mukaisista synnistä.

Gregorius kuului senaattoriperheeseen, kirkkovirkailijan Gordianuksen ja pyhän Silvian poika. Hän opiskeli ensin oikeustieteitä ja toimi useiden vuosien ajan Rooman kaupungin prefektinä, sitten kääntyi uskonnolliseen toimintaan ja liittyi noin 575 luostariin, jonka hän itse perusti Rooman Circus Maximuksen vanhempien kotiin, jossa hän erottui äärimmäisen tiukalta askeesistaan. 

Gregorius, josta tuli diakoni vuonna 577, lähetettiin lähettiläänä Konstantinopoliin vuonna 579, josta hän palasi luostariinsa, nykyiseen San Gregorio Magno al Celioon, missä hänet nimitettiin apottiksi. Vuonna 590 Gregorius valittiin vastahakoisesti Rooman piispaksi.

Pyhä Silvia syntyi Octavius nimiseen aatelisskuun ja hänen kahdesta siskostakin tuli pyhimyksiä. Suku on peräisin Velletristä. Keisari Augustus kuului myös samaan sukuun ennen kuin Julius Caesare adpotoi hänet ja siitä lähtien Augustus kuului Julius Claediusten sukuun.

Vuonna 538 Silvia meni naimisiin senaattori Gordianuksen kanssa, joka kuului Anicia-perheeseen, roomalaiseen aatelissukuun, johon kuului myös kuuluvan pyhä  Benedictus. Pariskunta asui Anici-huvilassa Celianin kukkulalla Clivo di Scaurossa, missä nykyään seisoo San Gregorio al Celion kirkko. Hänellä oli kaksi lasta, joista vanhin poika oli Gregorio, joka valittiin myöhemmin paavin valtaistuimelle vuonna 590.

Hän jäi leskeksi noin 573 ja jäi eläkkeelle Aventiinossa taloon nimeltä Cella Nova. Hän noudatti benediktiiniläissääntöä ja omisti loppuelämänsä rukoukselle, meditaatiolle ja sairaiden ja eniten tarvitsevien auttamiselle. Hänen poikansa Gregorius asui kuitenkin edelleen isänsä huvilassa, jonka hän muutti luostariksi ja rakensi edelleen luostareita ja johon hän pystytti Sant'Andrealle omistetun kirkon, nykyisen Sant'Andrea al Celion oratorion.

Tänä aikana hänen äitinsä oli huolissaan siitä, että hänelle toimitetaan lämmin ateria joka päivä, koska hän pelkäsi, että erakkoelämän ankaruus vaarantaisi entisestään hänen jo ennestään huonon terveyden.

Paavi Gregorius haudattiin äitinsä Silvian Sant'Andrean luostariin, hautaan, jossa sisarukset Tarsilla ja Emiliana jo olivat, ja maalasi sinne kuvan, jossa oli risti oikeassa kädessään ja kirja vasemmassa, jossa oli kirjoitus: «Vivit anima mea et laudabit te, et iudicia tua adiuvabunt me» ("Sieluni elää ja ylistää sinua, ja tuomiosi auttavat minua").

Gregoio käski kardinaali Cesare Baronion pystyttää Santa Silvia al Celion oratorion ja samana vuonna hän käski paavi Klemens VIII sisällyttää Santa Silvian nimen roomalaiseen martyrologiaan 3. marraskuuta.

Sen sijaan paavi Johannes XXIII:n pyynnöstä perustettiin vuonna 1959 Portuenseen seurakunta, Santa Silvia nimisen torin reunalla, Viale Giuseppe Sirtori 2, mikä on omistettu Pyhän Gregorius Suuren äidille, Pyhälle Silvialle, jonka kirkko avattiin palvontaa varten vuonna 1968. Olen aikaisemmin tehnyt postauksen Portuensen korttelistosta täällä.

Bussit 44 ja 228 pysähtyvät kirkon edustalla. Santa Silvian kirkolla on oma jalkapalloseura ja oma bowlinghalli. Italiassa sosiaalinen elämä pyörii suuresti kirkon ympärillä. Kirkon tiloissa on monelaista toimintaa, omat kerhot perheille, miehille, naisille, lapsille ja teini-ikäisille.

Tämä Portuensen korttelisto on melko nuro ausitaaja. Se peruetteiin vuonan 1921. Täällä asuu luultavsti lähemmäski 110 000 asukasta, joista ona paljon lapsiperhietä.  Usiemmat kirkot alueella ovat melko moderneja Aikaisemmin olen kertonut täällä alueen vanhimasta kirkosta Santa Passera. Aluella sijaitsee myös kirkko minkä on pyhitetty Gregorius Suurelle, Silvian äidille.

Portuensen asuintaajamassa sijaitsee Pyhälle Silvialle pyhitetty kirkko, mikä on moderni seurakuntakirkko, vaikka tavallaan seurakunta kirkkoja ei Italiassa ole samalla tavalla kuin Suomessa. Seruakunta kirkkoa voi kutsua vain yksinkertiasesti paikalliseksi kirkoksi.  Italiassa ei synnytä kirkkoon vaan kukin sa liittyä mihin vaan kirkkoon ikinä haluaa. Italiassa ei kysytä kenenkään uskonnon perään, kouluissa ei opeteta uskontoa  muille kuin lapsille, joiden vahemmat ovat sitä vaatineet. Italiasssa ei tilastoida uskontojen mukaan, kuten ei tehdä Ruotsissakaan. Ruotsi matkii erittäin paljon Italiaa.

Kirkon edessä on tori Largo Santa Silvia, mistä on tullut parkkipaikka. Siinä on myös Mercati Santa Silvia, siis Santa Sivlian kauppahalli, ja tietysti pankki, joita on valtavan paljon Italiassa, melkein kaikkien raknnusten kulmilla. Lapsille on järjestetty myös leikkipuisto. Tässä on myös bussipysäkki missä pysähtyy bussit 228 ja 774.

Kirkon yhteydessä sijaitsee myös luostari, missä on vanhainkoti. Se on hyvin ylseistä Italiassa että nuunluostareissa on vanhainkoteja. Roomassa on noin tuhat luostaria,, joten niissä riittää tiloja vanhukseillekin, koska nunnien määrä on vähenemään päin.

Portuense on korttelisto X1, mikä sijaistee Trasteveren eteläpuolella Teveren joen läntisellä rannalla. Täällä sijaitsee yksi rautatieasema Villa Bonelli, missä psyhtyy Sara Fabinasta tuleva Fiumicinon lentokentälle kulkevat paikallisjunat.

keskiviikko 1. lokakuuta 2025

Santa Bibiana


Santa Bibienan kirkko, Via Giovanni Giolitti 154, Esquilino

Messu ajat:

Maanantaista  lauantaihin  kello 18.00

Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä kello 08.30 ja kello 10.30

Santa Bibianan kirkko on luokiteltu kansallismonumentiksi!

Muinaisina aikoina kirkon paikalla sijaitsi niin kutsutut "Licinian puutarhat", eli puutarhat, jotka kuuluivat keisari Licinius Ignatius Gallienukselle (260-268). Se oli upea kokonaisuus, nimeltään "palatium Licinii", puistoineen, kylpylöineen ja erilaisine rakennuksineen. Paavi Saint Simplicius (468-483) vihki kirkon Pyhälle Bibianalle vuonna 468.

Vuonna 1224 Honorius III (1216-1227) rakennutti luostarin kirkon eteen. Nunnat asuivat siellä vuoteen 1440 asti, jolloin paavi Eugenius IV (1431-1447) lakkautti luostarin joidenkin nunnien huonon käytöksen vuoksi. 

Todisteita luostarin olemassaolosta löytyy kirkon sisältä, seinien vierestä, useista 1300- ja 1400-luvuilta peräisin olevista hautakivistä, jotka ovat muistona luostarista. Nämä hautakivet olivat kirkon lattialla vuoteen 1961 asti.


 Avoinna:

kaikkina viikonpäivinä kello 18-20, paitsi suuntaisin kirkko avataan jo kello 8.00

Messu:

 maanantaista lauantaihin kello 18.00 suuntaisin kello 8.30 ja 10.30

Santo Rosario/Rukousnauha rukous:

kello 18.25 lauantaina ja sunnuntaina

Adorazione eucaristica:

(eukaristinen palvonta=vastaa ehtoollis-seremoniaa)

torstaisin kello 18.00

Kirkon julkisivu ei enää näytä keltaiselta, vaan se on maalattu valkoiseksi. Kirkko on ollut melko kauan lukittuna, koska pelättiin eteä rakennus voi hajota, mutta nykyään kirkko on avoinna perusteellsien tarkastusten ja kunnostuksen jälkeen kaikkina viikonpäininä. 

Suosittelen lämpimästi vierailua kirkossa. Kirkko on yksi Rooman vanhimmista kirkoista ja se sijaitsee melko lähellä Terminin rautatieasemaa. Alue ei ele kauneinta Roomaa, koska kirkon toiselta puolelta kulkee noin kolmisen kymmentä junanrataa ja toiselta puolelta vilkkaasti liikennöity Via Giovanni Giolettin katu, mutta kirkko on yllättävän kaunis ja harmooninen, missä istuu mielellään pitemmänkin ajan. 


Vanhan perimätiedon mukaan Pyhän Bibianan kirkko rakennettiin vuonna 363 Bibianan, hänen äitinsä Daphrosan ja sisarensa Demetrian marttyyri paikalle.

Vatikaanin Liber Pontificalis-teoksen mukaan kirkko rakennettiin vuonna 467 paavi Simpliciuksen hallituskaudella, joka siirsi sinne muiden marttyyrien, Simpliciuksen, Faustinuksen ja Viatrixin, jäännökset.

Vuonna 1224 Honorius III restauroi sen ja rakensi sen viereen luostarin, joka oli käytössä 1400-luvulle asti. Urbanus VIII halusi sen purettavan 1600-luvun alussa ja rakensi kirkon uudelleen, kun pyhäinjäännökset löydettiin lähellä vuoden 1625 riemuvuotta. 

Nuori Gian Lorenzo Bernini, joka debytoi arkkitehtina, kutsuttiin johtamaan työtä. Bernini, taiteilijan poika, oli tuolloin 25-vuotias ja oli kasvanut varhain isänsä Pietron ohjauksessa.

Toscanalainen kuvanveistäjä, jonka Paavali V halusi Roomassa koristavan Santa Maria Maggioren Pauline-kappelia. Gian Lorenzo, jolla oli hyvät yhteydet aikansa aatelissukuihin, oli jo mukana Pietarinkirkon katoksen suunnittelussa ja oli jo luonut useita  kuvanveistäjänä mestariteoksia. Teoksia, kuten: ryhmä "Aeneas, Anchises ja Ascanius pakenevat Troijaa", "Daavid", "Proserpinan ryöstö" ja "Apollo ja Dafne".

Roomassa (ja Tukholmassakin) on alettu pitämään lauantai-iltaisin joitakin kirkkoja avoinna. Tarkoitus on että ahdistuneet päihteiden käyttäjät ja kodittomat saavat tulla kirkkoon.

Tämä kirkko auttaa ja tukee köyhiä, sairaita ja vanhuksia sekä  pakolaisia.


Santa Bibiana viittaa Pyhään Bibianaan, 300-luvulla eläneeseen roomalaiseen neitsyeen ja marttyyriin, joka kuoli uskonsa puolesta ja jota kunnioitetaan kipujen, päänsäryn ja alkoholismin suojeluspyhimyksenä, tai Roomassa sijaitsevaan Santa Bibianan kirkkoon, joka on omistettu hänelle. Kirkko on yksi Rooman vanhimmista, ja se rakennettiin 300-luvulla, mutta Gian Lorenzo Bernini teki sille laajan barokkiremontin 1600-luvulla. Hän loi myös pyhimyksen patsaan kirkon alttarille.




Santa Bibianan kirkolla on hyvin muinainen historia, joka ulottuu vuoteen 468. Joidenkin lähteiden mukaan se rakennettiin  marttyyrin jäännöksille. Legendan mukaan kirkko kuitenkin rakennettiin vuonna 363 paikalle, jossa Santa Bibiana asui ja haudattiin sen jälkeen, kun hänet ruoskittiin kuoliaaksi 2. joulukuuta 362. Hänen jäännöksensä lepäävät pääalttarin alla, suojattuina arvokkaassa alabasteriuurnassa, joka on peräisin Konstantinuksen ajalta.

Vuosisatojen aikana kirkko koki useita peruskorjauksia, mutta kirkko kunnostettiin kokonaan vuosina 1624–1625 paavi Urbanus VIII:n tilaamana nuoren Gian Lorenzo Berninin toimesta. Hän paransi sitä uudella julkisivulla ja uudella portikolla, loi kaksi pientä kappelia sivulaivojen päähän ja korvasi alkuperäisen apsiksen pääkappelilla, jonka hän koristi stukolla. Pääalttarille Bernini asetti Santa Bibianan valkoisesta marmorista tehdyn patsaan, joka on myös taiteilijan ensimmäinen täysin pukeutunut hahmo. Ja tulos oli erittäin kaunsija ahrmooninen. 

Seinät on koristeltu Agostino Giovanni Giolitti, missä kulkee myös raitiovaunu. Kirkon edustalla on Terminin rauteiasemalle kuuluva rakennus ja Torre d'Aqua, siis torni täynnä vettä.

Tällä alueella on ollut huono maine prostitution takia, mutta se taitaa olla nykyään hävinnyt jonnekin muualle. Muuten alue on keskeinen ja lähistöltä löytyy palveluja. Mutta alue vaatisi peruskorjausta ja siivousta. En suosittele ottaa hotellihuonetta  tältä alueelta, mielummin toiselta puolelta Terminiä, Terminin pohjoispuolelta, Piazza dell'Indipenzan aukean ympäristöstä. Siitä
 on hyvät yhteydet kaupungille ja erinomaiset palvelut.



Santa Bibianan jälkeenjäännökset lepäävät pääalttarin alla, suojattuina arvokkaassa alabasterissa.


Ludus Magnus


Il Ludus Mganus/Il Ludus gladiatorius, 
Via di San Giovanni  in Laterano

Bussit: 117, 85, 87 ja n3s /pysäkin nimi Labicana Colosseo

Rooman joka kolkassa kätkeytyy historiallisia rakennuksia, suihkulähteitä, muistomerkkejä tutkittavaksi, katsoipa mihinkä suuntaan tahaansa. Uusia argeologisia kaivauksiakin tehdään kaiken aikaa. Uusinpia kaivauskohteita keskikaupungilla on Ludus Magnus, Via di San Giovanni in Laterano. Ihme kyllä ettei tätä aluetta ole kaivettu esiin aikaisemmin.


Konstruktio Ludus Magnuksest=suuri lato

Via Labicanan kadulta ja Via di San Giovanni in Lateranon kadulta on mahdollista nähdä keisari Domitianuksen (81-96 jKr.) rakentaman Ludus Magnuksen, Rooman suurimman gladiaattorikoulun, rippeet.

Flavian amfiteatteri Kompleksin jäänteet löydettiin vuonna 1937, mutta vasta kaksikymmentä vuotta myöhemmin tutkimus saatiin päätökseen.

Ludus Magnus oli Rooman valtakunnan suurin gladiaattorikoulu, ja se sijaitsi Colosseumilla Roomassa. Ludus Magnus rakennettiin Domitianuksen (81–96) aikana ja rakennettiin uudelleen Trajanuksen (98–117) aikana.

Ludus Magnuksen ja Colosseumin välillä kulki maanalainen käytävä. 600-luvun alussa Ludus Magnus hylättiin ja jätettiin rappeutumaan.Paikka löydettiin vuonna 1937 ja alettiin kaivamaan pikku hiljaa seuraavan kahden vuosikymmenen aikana.

Luduksen tyypillinen elementti on sisäpihalla sijaitseva miniatyyriamfiteatteri, jossa gladiaattorit harjoittelivat. Areenaa ympäröi pieni luola, joka oli tarkoitettu rajoitetulle määrälle katsojia.

Ludus Magnuksen lisäksi Domitianus rakensi neljä muuta parakkia: Ludus Gallicuksen, Matutinuksen ja Dacicuksen, jotka saivat nimensä siellä asuneiden gladiaattorien alkuperäpaikasta.

Ludusin lähellä oli joitakin rakennuksia, jotka olivat osa suurta Colosseumin toimintoihin kuuluvaa kokonaisuutta: Summum Choragicum (näyttämövarusteiden säilytyspaikka), Saniarum (haavoittuneiden gladiaattorien hoitopaikka), Spoliarium (jossa areenalla kaatuneiden gladiaattorien ruumiit sijoitettiin ja heidän haarniskansa riisuttiin) ja Armamentaria (aseiden ja haarniskojen säilytys- ja korjaustyöpajat).

Vaikka Ladus Magnuksen näkee hyvin kadultakin käsin, niin silti alueelle päästetään käymään. Muistomerkille pääsevät ryhmät ja yhdistykset oman oppaan kanssa. Oppaan on varattava paikka numerosta 060608 (päivittäin klo 9.00–19.00). Vierailulle mahtuu enintään 30 henkilöä. 

Yksittäisille vierailijoille, aina varauksella numeroon 060608, myös yksittäiset vierailut ovat mahdollisia sivulla määritellyn aikataulun mukaisesti.

HINNAT:

Normaali hinta: 4,00 €

Alennettu hinta: 3,00 €

MIC-kortin haltijoille ilmainen sisäänpääsy

torstai 18. syyskuuta 2025

Sant Urbano alla Caffarella



Sant'Urbano alla Caffarella

 Via Appia Pignatelli 65, Caffarellan puisto, bussit 118 ja 660

HUOM! Oppaan kanssa tehdyt kiertokäynnit ovat nykyään melko kalliita Roomassa. Tämä on kylläkin nopein tapa käydä kohteissa. Joten suosittelen suunnittelemaan ajoissa kohteita mitä haluaa nähdä ja ottaa selvää millä kyydillä kohteisiin pääsee!

Jää pois kyydistä pysäkillä Appia Pignatelli/Sant' Urbano ja kävele siitä Vicolo Urbanon kujaa pitkin kirkon luokse, minne on noin 300 metriä matkaa.


Parco della Caffarellia

Cecilia Metellan mausoleumi taustalla. Caecilia Metellan mausoleumi on yksi Via Appia Antican varrella sijaitsevista suurimmista ja parhaiten säilyneistä hautamonumenteista.


Nymfeum on omistettu vesinymffi Egerialle. Legendan mukaan Egeria oli Rooman toisen kuninkaan Numa Pompiliuksen vaimo. Kun tämä kuoli, Egeria puhkesi itkuun, ja hänen kyyneleistään syntyi lähde tähän paikkaan.

Parco della Caffarella on suuri, rakentamiselta suojattu puisto Roomassa, Italiassa. Se on osa Parco Regionale Appia Anticaa (Appian Wayn alueellista puistoa). Puisto sijaitsee Caffarellan laaksossa ja sitä reunustaa pohjoisessa Via Latina ja etelässä Via Appia.

Puiston nykyinen nimi tulee Caffarellin suvusta, joka piti maatilaa alueella 1500-luvulla. Myöhemmin sen omistivat Pallavicinin ja Torlonian suku.

Caffarellit ovat edelleen kukoistava roomalainen ruhtinaallinen ja herttuallinen suku. 1600-luvun roomalaisen taiteen suojelija ja paavi Paavali V:n kardinaaliveljenpoika Scipione Caffarelli-Borghese kuului tähän sukuun. 


Casale della Vacceria, Via della Caffarella 40

Tietääkseni kartanossa saa vierailla. Se on nykyään Rooman kunnan omistuksesa.

Caffarellan sukunimi on edelleen elossa, koska se yhdistettiin aiemmin Roomassa Via Appian varrella sijaitsevan suuren kartanon omistukseen. Kartano on peräisin vuonna 1500 tehdystä aiemmin olemassa olleiden kartanoiden yhdistämisestä ja vastaa Caffarella-puistoa.



Villa Grandi Francetti

Bussipysäkin luona seisoo upea Villa Grandi Francetti, mikä kuuluu nykyään Kulttuuriministeriölle. Tiluksen ja upean huvilan omisti aikoinaan parooni Franchetti, vuorikiipeilijä ja luolatutkija.

Puutarhan arkeologisia rakenteita restauroitiin ja sisätiloja kunnostettiin. Avajaisiset pidettiin huhtikuussa 2024 restauroinnin jälkeen, vierailijat saivat nähdä huvilan ulkopuolelta, kävellä puutarhassa, joka on säilyttänyt Maxentiuksen huvilan muurauksia, ja nauttia viehättävästä näkymästä Cecilia Metellan mausoleumiin.

Huvilan edustalla on aitaus ja portti, mistä voi lukea jos voi mennä portista sisään. Voi olla että huvilan ympäritössä saa kävellä ihan vapaasti.

Huvilan aluetta tulee Rooman kunta melko varmasti näyttämään ainakin kerran vuodessa. Täältä voi seurata mihin kohteisiin pääsee kiertokäynneille!

Infoa:Varaukset vaaditaan tekemäänn kunnan puhelinnumerosta 060608 (joka päivä klo 9.00 - 19.00). Enintään 20 osallistujaa kerrallaan.  Jos teet varauksen, niin  voit saada osallistua samana päivänä. Vapaa sisäänpääsy!

 
Sant'Urbano alla Caffrellan kirkon luokse pääsee myös polkuja pitkin Parco della Caffarellan puistoalueelta.

Tämä kirkko on historiallinen kohde mihin ei pääse sisään muuta kuin ryhmissä oppaan kanssa tai silloin kun kirkossa on jokin tapahtumia.




Freskot ovat 1000-luvulta.





Mutta voihan tätä kirkkoa käydä katsomassa ohimennen ulkkoa päinkin.Siellä puistoaleella on on polkuja ja monenlaista historiallista nähtävää, kuten  katakombit, Ninfeo di Egeria, Villa Grandi Franchetti, Maxentiuksen palatsi, Maxentiuksen sirkus, Romuluksen mausoleumi, Servilin hauta, Casale Della Vaccareccia ja paljon muuta.



Paavi Urbanus VIII:n kunniaksi omistettu kirkkorakennus rakennettiin yhdelle Annia Regillan muistolle omistetusta kompleksista vuonna 140 jKr. Regilla oli roomalainen nainen, joka syntyi konsuliarvoiseen aristokraattiseen perheeseen. Hän kuului Annia-sukuun, joka kuului Annii Regillin kunnioitettavaan haaraan. 


Regillan mausoleumi sijaitsee Appio-Pigantellin alueella, Via della Caffarella 23, noin kilometri polkua pitin pohjosieen päin. Almoen nimsien joen lähettyvillä.  Senaattori tappaa vaimonsa ja rakentaa sitten tälle hautamuistomerkin? Tarinat, legendat ja rekonstruktiot kohtaavat ja sekoittuvat Caffarella-puiston kauneuteen, jonka muistomerkki on yksi sen symboleista.

Lähes puiston keskellä sijaitseva puisto on välttämätön pysähdyspaikka, olitpa sitten kulttuurimatkalla tai vain kävelyllä, myös siksi, että alue  on varustettu penkeillä ja levähdysalueilla.
Mausoleumi on upea ja hyvin säilynyt ajan kulumisesta ja muuttuneesta käytöstä huolimatta (se muistuttaa hieman kaukaisesti nimettyä Barberinin hautaa).

Cffarellan puiston Informatio pisteissä jakaa Rooman kunta joka vuosi tuoretta opastusta arkeologisille alueille 30. maaliskuuta-15. kesäkuuta!

Appian tien varrella oli maatalouskiinteistöjä, jotka kuuluivat Annii-suvulle, yhdelle kaupungin jaloimmista ja vanhimmista suvuista, joka polveutuu Attilii Regulu-suvusta. Sukuun kuuluivat keisarinna Annia Galeria Faustina, Antoninus Piuksen vaimo, ja hänen samanniminen tyttärensä, Marcus Aureliuksen vaimo.

Osa varoista Annia Regilla toi myötäjäisinä sukunsa lahjana, kun hän vuonna 140 jKr. meni naimisiin Herodes Atticuksen kanssa, joka oli ateenalaisesta aatelissuvusta kotoisin oleva retorikko ja filosofi, tulevien keisarien Marcus Aureliuksen ja Lucius Veruksen opettaja.

Annian kuoltua noin vuonna 160 jKr. Herodesta syytti hänen veljensä hänen tappamisestaan. Tultuaan oikeudenkäynnin ja vapautettuaan syytteistä hän otti haltuunsa Appian Wayn varrella olevat kiinteistöt ja omisti ne vaimonsa muistoksi manalan jumalille antaen niille nimen Triopium (saman anatolialaisen kaupungin perustajan mukaan).

Keskellä kuistia, josta ei ole juuri mitään jäljellä, seisoi pieni tiilestä rakennettu temppeli, joka lepäsi seitsemän askelman portaikon edessä olevalla korokkeella. Sellin edessä on etupuolella kuisti, jota tukevat neljä korinttilaistyylisillä kapiteeleilla varustettua pylvästä.

Sant'Urbanon rakennus muutettiin 900-luvulla kristilliseksi rukoushuoneeksi. Kryptan seinää koristava Madonna ja lapsi-fresko on peräisin tuolta ajalta.

Salin seinäpaneeleissa on 1300-luvulta peräisin olevia kuvakoristeita, jotka on restauroitu 1600-luvulla. Huone on melko pimeä ja salissa on vain muutama lamppu valaisimina, joten valokuvaus ei oikein onnistu. 

Vuonna 1634 kirkon omisti Barberinin perhe, ja se nimettiin Sant'Urbanoksi paavi Urbanus VIII:n omistamana.