torstai 30. tammikuuta 2014

San Michele a Ripa


Wijck-Ripa Grande.JPG

Porto di Ripa Grande, ennen vanhaan

Ripa Granden satama toimi Rooman satamana jonne kuskattiin tavaraa pitkin Teveren jokea Ostian satamasta, joka sijaitsi meren rannalla. Kun Teveren joen rannat padottiin ja tuettiin Rooman kohdalla niin satamakin meni siinä samalla. Satamalaitureita ja magasiinejä sijaitsi myös vastapäisellä rannalla, Testaccion puolella, joka oli melko tiheään asuttua 1700-luvulla. Testaccion puolella sijaitsevaa satama-aluetta nimitettiin Emboriumiksi, alue suurin piirtein Aventinon ja Testaccion välillä.

Trastevere - san michele 011209.JPG

Porto di Ripa Granden katu

Tässä rakennuksen kupeeessa on kapea jalkakäytävä jota ei juuri koskaan kukaan kulje. Sen vieressä on yksisuuntainen autokaista koillis-lounas suunnassa. Bussit (ainakin osa niistä) jotka kulkee tätä katua ajaa takaisin päin Teveren joen vastapäistä rantaa, Lungotevere Aventinoa pitkin.

Fil: Testaccio - porticus Aemilia 1120517.JPG

Porticus Aemilia Testacciossa, joka oli osa satamaa ja rakennettiin saman aikaan kun satamakin, noin vuonna 170-190 eaa. Emporiumiin kuskattiin viljaa, marmoria, viiniä ja öljyä ennen kaikkea. 


Amforat, muinaiskreikkalaiset kaksikorvaiset viinin ja öljyn kuljetusastiat, kasattiin yhteen kekoon, josta sitten syntyi Testacciossa sijaitseva kumpu, "Monte dei Cocci", jossa luullaan olevan noin  25 miljoonaa amforaa samassa kasassa.


Monte dei Cocci, Testaccio, Via di Nicola Zabaglia 24

Tänne pääsee vain ryhmissä oppaan kanssa.

Testaccion puoleinen Teveren rantatie sai nimekseen Strada di Marmorata, marmorin lastauksesta johtuen. Nykyään entisen sataman kohdalta Piazza dell'Emporiolta lähtee Via Marmorata, mutta se kulkee toiseen suuntaan kohti Porta San Paoloa. Katuhan syntyi niin että sitä pitkin raahattiin marmorikivet eteenpäin esimerkiksi Caracallan Termeille.


Teveren joessa pohjoisenpana sijaitseva satama Porta di Ripetta oli paljon promeampi satama. Sen suunnitteli barokin arkkitehti Alessandro Specchi. Satamaa tarvittiin ennen kaikkea ruokatavaroiden kuljetukseen pitkin Teveren jokea sen alkujuoksulta päin. 

Kolmaskin satama sijaitsi näitten kahden vasta mainittujen satamien välillä Teveren joessa, Forum Boearium'illa, joka toimi kalojen ja vihannesten lastauspaikkana. Siinä sataman vieressä sijaitsi myös kala ja -vihanenstorit.

L re Testaccio - Emporium P1040919.JPG

Emporiumi nykyään arkelogisten kaivasuten jälkeen

Pieter Bruegel the Elder - ca. 1552-54 - Ripa Grande in Rome.jpg

Porto di Ripa Grande tai vain Porto, Rooman satama Ripan kaupunginosassa

Paavi Innocenzius XII Odescalchi oli huolestunut 1700-luvun alulla kerjäläisten määrästä kaduilla. Hän rakennutti tämän valtavan rakennuksen köyhiä lapsi varten jotta heidät saadaan pois kaduilta kerjäämästä. Rakennuksesta tuli siis lastenkoti Ospizio Apostolico di San Michele. San Michele viittaa arkkienkeli Mikaeliin. Lapset opetettiin kutomaan mattoja  ja gobeliinejä. Avattiin matto- ja gobeliinitehdas.


San Michele, Fra Angelicon maalaus

Fra Angelico on yksi minun suurista suosikeistani, Pietro Perugino on toinen...

Alkuun rakennuksessa sijaitsi myös Ospizio dei Poveri, sairaala köyhille. Carlo Fontana sai jatkaa rakennusta jotta rakennukseen saatiin tilat myös vanhustenkodille. Rakennuksessa oli myöhemmin jonkun aikaa nuorisovankila ja pojille taidekoulukin. Myöhemmin 1700-luvun lopulla tiloihin ahdettiin myös naistenvankila ja  tulliviranomaisten asuntola.

Rakennuskompleksi toimi 1900-luvun alussa hyväntekeväisyysjärjestön tiloina. Kun Italia yhdistyi yhteiseksi valtioksi niin rakennus joutui kunnan omistukseen ja seisoi kauan tyhjän panttina. Toisen maailmansodan aikana rakennuksessa huseerasi saksalaisia sotilaita. Vuonna 1969 osti Italian valtio rakennuksen ja tilohin muutti kulttuuriministeriö ja useita kirjastoja heidän mukanaan.

Arkkitehdit  Mattia de Rossi ja Carlo Fontana saivat suunnitella lastenkodin ja Ferninando Fuga jatkoi siitä mihin Rossi ja Fontana lopettivat. Tarvittiin uusi kirkkosali rakennuksen päähän sillä aikasempi kirkkosali Santa Maria  del Buon Viaggio, "hyvänmatkan kirkko" oli merimiehiä varten. San Michelen kirkko on myös tunnettu nimellä San Salvatore degli Invalide. Kirkkosali on kokonaan rakennuksen sisällä ja sisäänkäynti on Via San Michelen puolelta. Aventinon kukkulalta näkee eräänlaisen pienen kellotapulin rakennuksen katon päällä.

File:San Michele da Nolli.jpg

Porto Ripa de Grande,  entinen Ripan satama, joka sijaitsee Teveren rannalla, Trasteveressä. Kuvassa vasemmalla, Porta Portesen puolella, sijaitsi ns paavilinen arsenaali. Silloinen paavi Clemente XI Albani 1500-luvulla  oli voittanut osmaanit Lepantossa ja paavin armeija tarvitsi aseita, armeijan tarvikkeita, kärryjä ja varsinkin laivoja. Arsenaalissa niitä valmistettiin ja säilytettiin. Paavi tarvitsi isompiakin laivoa joilla seilattiin Välimerellä ja haettiin Roomaan kallisarvoisia ja eksoottisia tavaroita.

Fil: Trastevere - arsenal av Ripa Grande 1050828.JPG

Paavin arsenaali nykyään Via Portuensen varrella. Paavi Clemente XI Albanin vaakuna koristaa rakennnuksen päätyä.


Kuva Via del Porton puolelta


Via del Porto 1, ravintola  La Gattabuia

OK ravintoa, mutta turhan kallis. Mutta kulman takana sijaitaee Piazza Mercanti jonka reunalla on useita Rooman suosituimpia ravintoloita kuten La Taverna dei Mercanti, Da Meo Patacca ja torin jatkeena on toinenkin tori Piazza di Santa Cecilia ja sen reunalla kuulisa Roma Sparitan ravintola. Ja vain muutama askel eteenpäin sijaitsee erittäin suosittu ruokapaikka Da Enzo.


Tällä alueella voisin asustella vaikka usemman viikon, kaikessa rauhassa. Roomassa on aamut ihania. Aikaisin aamulla ulos kadulle ja maleksia hiljakseen ja käydä aamukavilla ja cornetolla lähiseudun kahvilassa.

Näillä nurkilla on myös huoneistoja vuokralla ja jo  usemaminkin mainitsemani luostariasuntola, joka on nykyään tavallinen hotelli Casa Santa Franscesca Romana.  Tällä alueella on tunnelma kuin oltaisiin vieläkin keskiajalla. 



Kuvassa oleva rakennus kuuluu Sant'Egidion kirkolle ja järjestölle joka on hyväntekeväisyydestään kuulu. Sant'Edigion pääpaikka sijaitsee Piazza San'Egidiolla Trasteveressä, mutta heillä on tiloja ja kohtauspaikkoja ympäri Roomaa ja muuallakin ympäri maapalloa.

Porto di Ripa Granden ja Via del Porton kulmauksessa sijaitsee useita keskiaikaisia rakennuksia. Ketä kiinnostaa keskiaikaiset rakennukset niin kannattaa kiertää koko kortteli ympäri, Piazza di Santa Cecilian puolelle. Henkilökohtaisesti olen ihastunut näihin keskiaikaisiin rakennuksiin joita on vielä Roomassa jäljellä siellä täällä.

Via del Portolta lähtee hyvin kapea ja lyhyt kujanpätkä, Vicolo del Cannelle. Kuja kulkee vain yhden rakennuksen ympäri ja kääntyy Piazza dei Mercantille. Kujan varrella on vuokralla kolme pientä huoneistoa keskiakaisessa modernisoiduissa asunnoissa. Lentokenttäkuljetuskin järjestetään. Asunnot ovat erityisesti tanskalaisten ja ruotsalaisten suosiossa. In-Italian sivuilta löytyy muitakin mukavia huoneistoja ja B&B paikkoja.

Rooman paras pizzeria ja pikaruokapaikka on ehdottomasti Pizzeria Ai Marmi (avoinna kello 19.00-02.00) sijaitsee melkein nurkan takana Viale Trasteverellä ja missä sijaitsee myös lähin Supermercato Conad. Hyvät kulkuyhteydet ja paljon on lyhyen kävelymatkan etäisyydellä. Kaiken lisäksi tämä alue on paljon rauhallisempi ja viihtyisämpikin kuin tuo Viale Trasteveren läntinenpuoli osa Trastevereä.


 Osteria da Meo Patacca

Osteria Da Meo Patacca, Piazza dei Mercanti 30, on jo klassinen roomalainen ravintola.Täällä on monipuolien ruokalista Välimeren ruokailuperinteiden mukaan. Ikävä kyllä La Meo Pataccan taso ja suosio sen mukana on laskenut viime vuosina. Henkilökohtaisesti en ole koskaan pitänyt näistä suurista ruokapaikoista joissa meno ja meteli on melkoinen. Mutta onneksi jokaiselle varmasti löytyy mieluisensa ruokapaikka Roomastakin. Kuumina kesäiltoina on ulkona torilla mukava ruokailla mutta musiikista en välitä... La Meo Pataccalla on pitkä historiansa ja vakioasiakkaansa, joidenka varjolla se on selvinnyt mukana kilpailussa asiakkaiden suosiosta. Ravintola ja sen tilat sekä henkilökunta olisi tarpeessa uudistuksia ja modernisointia. Perusteellinen peruskorjaus ja uusi ruokalista sekä hieman innovaatiota olisi paikallaan. Mutta tämä on hyvin perinteinen tyypillinen roomalainen ruokapaikka jota ei ihan hevillä muutella.

Bilder från La Taverna de' Mercanti, Rom

 La Taverna de' Mercanti, taustalla La Meo Patacca

Päivällä ounaan aikaan täällä on rauhallisenpaa mutta illalla on meno kova ja koko tori on tipaten täynnä pöytiä ja ruokailijoita. La Meo Patacca tarjoa usein livemuuiikkia joka ainakin minua häiritsee, mutta Roomassahan sitä ollaan...

La Taverna dei Mercanti, Piazza dei Mercanti 3 on samantyyppinen ravintola kuin tuo vastapäinekin, La Meo Patacca, mutta avattu paljon myöhemmin. Yhteistä näille ravintoloille on myös se että molemmat ovat epätasaisia ruaanlaadussa. Jos minä saan valita niin valitsen tämän Tavernan mieluimmin kuin La Meo Pataccan. Erittäin suosittuja ja tunnettuja nämä molemmat ovat roomalaisten ja turistienkin parissa. Kaikki nämä alueen ravintolat ovat melko kalliita, paitsi Viale Trasteveren varressa sijaitseva Pizzeria Ai Marmi. 


 Ristorante Roma Sparita

Roma Sparita, Piazza di Santa Ceclia 24. Tämä ravntola on myös perinteinen kuten jo nimikin sanoo, mennyt Rooma, muinainen Rooma. Roma Sparita sijaitsee kauniin avaran piazzan reunalla. Oma suosikkini, vaikka Da Enzo, Via dei Vascellarin varrella, saa eirkoismaininnan minulta. Televisiostakin tuttu kokki Anthony Bourdain on myös kehunut tätä Roma Sparitaa ja sen perinteisiä roomalaisia ruokalajeja. 



Alueella on paljon vanhoja ovia jotka on muurattu sisäpuolelta umpeen. Ovet on jätettyy jäljelle vain silmänlumeeksi ja muinaismuistoksi.



Piazza dei Mercanti ja kuvassa keskellä La Taverna de Mercanti

Tunnelma on kuin istuisi jossain elokuvan kulisseissa tai maalaiskartanossa keskiajalla. Tavernassa on kuin vanhassa ladossa tai hevostallissa. Kesäaikaan pöytiä myös ulkona. Joidenkin mielestä ruoka on ensiluokkaista, kun taas toiset eivät ole yhtä tyytyväisiä. Tämä on iso taverna joten ruuantaso voi joskus olla epätasainen, mutta ainahan sitä voi valittaa. Varmaan tulee saamaan uuden annoksen ruokaa. Mutta hyvän ja maukkaan pizzan täällä ainakin saa.


Santa Maria dell'Orton kirkko on erittäin kaunis kirkko. Kirkko sijaitee suoraan Via San Michele'ltä Via dell'Ortoa pitkin noin 70 metriä. Kujan päässä häämöttää tämä Madonnalle pyhitettty kirkko.  Tekeillä on oma sivu kirkosta...


Porta Portese on yksi Rooman porteista kaupunginmuurissa, tässä tapauksessa Mura Portuensin portti. Alkuperäinen portti rakennettiin jo 200-luvulla jaa ja nykyinen portti rakennettiin vuonna 1644. Porttia nimitettiin Porta del Porto 1600-luvulla, siis sataman portti. 

Se oli tämän portin läpi kun vandaalit vuonna 455 jaa ryntäsivät kaupunkiin ja ryöstivät Rooman kahdessa viikossa. Keskiajalla oli tuo läntisen kaariholvi suljettu jostain syystä. Paavi Urban VIII Barberini suunnitteli rakentaa 1700-luvulla Janiculumin (Gianicolon) kaupunginmuurin uudestaan. Muuri oli nimitätäin hajonnut useista kohdista mutta lopulta muuri rakennettin idemmäksi, suoraan Vatikaanista Gianicolonharjun päältä, ympäri Trasteveren. Antikin aikainen Porta Portuensis purettiin 1600-luvulla kun alettiin rakentamaan uutta noin 500 metriä pohjoisemmaksi.


Paavi Urban VIII rakennutti portin 1600-luvulla

Porta Portesen kohdalla on katu leveä. Siinä sijaitsee raitiovaunu-ja bussipysäkit. Oikealle San Michelen rakennuksen takana kulkee kapea Via San Michelen kuja. Portin ulkopuolella vasemmalla sijaitsee musiikkikoulu Najma

Via di San Michelen puolelta on sisäänkäynti San Michelen rakennukseen jossa on monenlaista aktiviteettiä nykyään. Rakennuksen omistaa PaPAAC, kulttuuriministeriö johon kuuluu monen monta eri osastoa. Rakennuksessa on ainakin kolme jos ei neljä erilaista kirjastoakin.


Tältä näyttää Porta Portese nykyään.

Bilder från Trattoria dal Cordaro, Rom

 Trattoria dal Cordaro

Portin kupeessa sijaitsee ravintoa nimeltä Dal Cordaro, joka on kuulemma ihan mukava ruokapaikka. Tyypillistä roomalainen trattoria jossa on melkein vain paikallisia asiakkaita ja jossa melko varmasti saa istua ialialaisten seurassa. Tuo takaa yleensä ruuanlaadun. Ruokaa kohtuu hintaan ja suuria annoksia" kotitekoista ruokaa". Pöytä on parasta varata etukäteen.

Ympäristö ei ehkä ole kovin kotoisa, sillä tuosta torilta lähtee kaksi katua joilla on vieri vieressä autokorjaamoja, myymlälöitä joissa myydään kaikenalaista tavaraa koskien autoja, moottoripyöriä, polkupyöriä jne. En suosittele jos ei ole moiseen liikkeeseen asiaa, sillä mitään nähtävää ei katujen varsilla muuten ole.


Porta Portese portin toiselta puolen nähtynä. Ravintola Dal Cordaro heti oikealla kädellä.

File:Trastevere - san michele 011209.JPG

Piazza di Porta Portesen ja  Via del Porton katujen välillä sijaitsee tämä noin 300 metriä pitkä San Michelen rakennus, jonka paavi rakennutti köyhille pojille työapaikaksi ja asuntolaksi.

File:Trastevere - 040227 tevere05SanMichele e Ripa grande.jpg

Porta Ria Grandesta ei ole enää paljoakaan jäljellä.

 File:Trastevere - san Michele porto di Ripa grande 1000356.JPG

Kuvaus Ponte Sublicion sillalta nähtynä. Ponte Sublico oli alun perin puusilta ja sijaitsi pohjoisenpana. Tämä uusi silta on vuodelta 1919. Silta oli melko välttämätön kun liikenne ja asukaslukua alkoi kasvamaan. Itse ajan melko usein busilla 3 Viale Regina Margheritan/Nizza pysäkiltä Piazzale Ostiensen pysäkille ja vaihdan siinä bussiin 3B joka kulkee juuri tämän sillan yli Trasteveren rautatieasemalle saakka. Bussin 3 ja 3b linjojen varrella on paljon nähtävää ja koettavaa. Bussilinja 3 ja 3b olivat aikaisemmin raitiovaunulinjoja. Raiteetkin ovat vielä jäljellä. Molemmat bussit kulkevat rairiovaunulinjaa ja pysähtyy sen pysäkeillä, siis esimerkiksi Viale trateverellä on laiturit keskellä ajotietä.


San Michelen rakennuksen sisällä sijaitsee myös kirkkosali nimeltä San Michele a Ripa. Rakennuksessa  on toinekin kirkkosali, Santa Maria  del Buon Viaggio, johon on sisäänkäynti Teveren puolelta, Via del Porto di Ripa Grande 8, Porta Portesen puoleissa päädyssä. Kuten ilmakuvasta näkyy on rakennuksessa useita sisäpihoja, cortile, kuten on tavallista esimerkiksi italialaisissa palatseissa josta sitten syntyi yleinen tapa Roomassa 1400-luvulta lähtien  rakentaa cortile isompia rakennuukomplekseihin, jopa sairaaloihin. Roomassa on kymmeniätuhansia cortileita varmasti. Michellozzo di Bartolomeo oli luultavasti ensimmäinen arkkitehti joka suunnitteli tällaisen cortilen Firenzessä Palazzo Medici Riccardiin ja sen jälkeen muihinkin firenzeläisiin palatseihin.

File:Trastevere - s Michele cortile dei ragazzi 1060129.JPG

File:Trastevere - s Michele cortile dei vecchi 1190398.JPG

File:Trastevere - s Michele cortile dei ragazzi scala di sicurezza 1190425.JPG

File:Trastevere - s Michele - Clemente XI 1704 1050840.JPG

File:Trastevere - s Michele memoria dei politici nel carcere delle donne 1190290.JPG

Porta Portesen puoleiseen päättyyn suunniteltiin tilat tytöille ja nuorille naisille. Näin saatiin köhemmät tytötkin pois kaduilta. Samaan päätyyn tehtiin naispuolisille vankisellit, josta myöhemmin tuli naistenvankila. Pojille oli oma vastaava vankiselli pitkän rakennuksen toisessa päädyssä. 

File:Trastevere - s Michele carcere delle donne 1190287.JPG

 Entisen vankilan ikkunoita

File:Trastevere - fontana del s Michele 1200863.JPG

Fontana di San Michele, suihkulähde, jalkakäytävällä rakennuksen seinustalla

File:Rome porta portese july 2006.jpg

Via Sannion markkinat

Porta Portesen markkinat, kirpputori sunnuntaisin aamupäivällä kello 6.30-14.00. Torilla myydään melkein mitä vaan, jopa varastettua tavaraa, mikä on luonnollisestikin laitonta touhua. Täällä on oltava tarkkana ettei taskuvarkaat vie lompakkoa. Poliisit tekevät usein razzioita torille. Kaootinen paikka jossa on tavaraa pinottain ja sikin sokin, enimmäkseen romua ja rihkamaa. Osa asusteista ja vaate- sekä taloustavaroista myydään viikolla Via Sannion torilla, joka sijaitsee San Giovanni in Lateranon metroaseman luona, tavaratalo Coin kupeessa. Mielestäni Via Sannio on hieman parempi paikka tehdä ostoksia. Avoinna arkisin aamupäivät.

Kiinnostus näitä torimyyntejä kohtaan on laskennut huomattavasti viime vuosina. Roomasta löytyy korkeatasoisempiakin markkinoita.

Bilder från Porta Portese, Rom

 Porta Portese, TripAdvisor

Bilder från Porta Portese, Rom

 Porta Portese , TripAdvisor

Bilder från Porta Portese, Rom

 Porta Portese, TripAdvisor

Bilder från Porta Portese, Rom

 Porta Portese



maanantai 27. tammikuuta 2014

Arkeologisia kohteita

File:Archaeology.rome.arp.jpg

Arkeologit työssään Foro Romanolla

Kiinnostus humanismiin syntyi 1400-luvulla renessanssin ajalla Firenzessä. Ihmiset alkoivat kiinnostua tutkimaan sivilisatioita ja kulttuureja. Samaan aikaan syntyi arkeologia. Klassinen arkeologia käsittää ennen kaikkea Kreikan ja Rooman esihistoriallisen aikakauden sivilisaatioita, jotka ajoitetaan noin kuudennelta vuosisadalta eaa Rooman valtakunnan hajoamista, vuoteen 476 jaa. 

Italian klassisen kulttuurin järjestö, johon kuuluu monia kymmeniä pienempiä ryhmittymiä, on Assosiazione Italiana di Cultura Classica, AICC, ja se on puolestaan Unescon sisarjärjestö.


Arco di Constantino, noin vuonna 312-325 jaa, valmistettu marmorista

File:Arch of Constantine forum frieze.jpg

Huom! Konstantinin pää on raaputettu pois friisistä, joka on ollut Konstantinin riemukaaressa Foro Romanolla.

File:Flavio.Biondo.Historie.jpg

Flavio Biondo (1392-1463) oli ensimmäinen henkilö keskiajalla (noin 400-luvun lopulta 1400-luvulle), joka alkoi puhua aikaudesta nimellä keskiaika. Hän alkoi tutkia antiikin aikaisia monumentteja Roomassa. Hän toimi neljän paavin sihteerinä ja oli korkeakoulutettu herra. Kaiken muun työn ja touhun keskellä hän ehti kirjoittaa kolme teosta, joissa hän kartoitti roomalaiset antikviteetit Rooman raunioissa. Häntä alettiin kutsua ensimmäiseksi arkeologiksi.

Fil: Poggio handwriting.jpg

Poggio Bracciolini (1380-1459) oli firenzeläinen historioitsija, ajatteleija ja runoilija. Hän keräili antiikin tekstejä ja opiskeli latinaa. Hän toimi myös seitsemän paavin palveluksessa. Hän kiersi Saksassa, Sveitsissä ja Ranskassa ja haki homehtuneita käsikirjoituksia luostareista Roomaan. Hän kopioi tekstit (käsin) ja  jakoi ne ystävilleen, toisille humanisteille.

Leon Battista Alberti (1404-1472), Flavio Biondon hyvä ystävä, oli matemaatikko, kirjailija ja arkkitehti. Kaiken lisäksi vielä muusikko ja arkeologikin. Hän oli yksi renessanssin ajan monipuolisimpia taiteilijoita ja taitajia. Monet tuntevat hänet yhtenä rennessanssin suurimmista neroista arkkitehdeistä. Leon Battista Alberti ja Flavio Boggio tonkivat ja tutkivat Rooman raunioita, kuten Foro Romanoa jossa siat juoksentelivat siihen aikaan.

Ciriaco Pizzecollia (1391-1452), kutsutaan arkelogian isäksi. Hän oli alunperin kauppias ja humanisti hänkin. Hän oli ensimmäinen epigrafisti, joka kopioi käsin suuret määrät antikiin aikaisia käsikirjoituksia ja hän kopioi Egyptissä, Konstantinopelissa, Ateenassa rakennuksista löytämiään kirjoituksia.

Antiikin aikaisia rakennusalueita on kaiveltu muuallakin päin Italiaa, eikä vaan Roomassa. Rooman provinssissa on erittäin paljon arkeologisia kaivauksia, Ostia Antica niistä suurin. Koko Rooman keskusta, centro storico, on suurelta osin argeologista kaivausaluetta, siis eräänlainen museoalue. 

Rooman arkeologisia kohteita on aivan mahdottomuus käydä läpi tässä. Aiheesta saisi kokonaisen kirjan. Roomalaista arkeologiaa käsitteleviä teoksia löytyy hyllymetreittäin kirjastoista. Arkeologiset kaivaukset eivät toki ole päättyyneet vaan jatkuvat vieläkin täydellä painolla. Vain pieni murto-osa on kaivettu esille. Arkeologiset kaivaukset ovat aikaa vievää hommaa ja varoja niihin on vaikea löytää. Onneksi amerikkalaiset ja japanialaiset firmat sponsoroivat mielellään. Kun kohde sitten avataan vierailijoille niin soponsorit saavat oman osansa sisäänpääsymaksuista.

 File:Laocoön and His Sons.jpg

Renssanssin ajalla löydettiin Roomasta patsas, ns laokoonryhmä, joka on nähtävänä Vatikaanin museossa. Patsasryhmä löydettiin vuonna 1506 kun arkeologit kaivelivat Neron kultaisentalon ympärillä viinipuutarhassa Oppion kukkulalla keskellä Roomaa. Paavi käski sen ajan kahden suurimman kuvanvesitäjän, Michelangelo Buonarotin ja Giuliano da Sangallon mennä paikalle tarkistamaan patsaan arvo ja laatu. 

Johan Joackim Winkelmania (1717-1768) pidetään modernin arkeologian  ja taidehistorian perustajana. Hän kirjoitti useita teoksia aiheesta.

Vuonna 1768 aloitettiin Pompeijin ja Herculaniumin kaivaukset oikein toden teolla. Saksalaiset arkeologit kaivoivat Ateenassa ja Olympiassa Kreikassa. Toiset arkeologit matkustivat Egyptiin ja Mesopotoamiaan kaivelemaan. Vielä 1800-luvulla kaivauksia tehtiin ennen kaikkea löytääkseen taide-esineitä.

Fil: Roma, Museo d.  Civiltà Romana - Sarcofago di Costantina - Foto Giovanni DALL'ORTO, 12-Apr-2008 - 1.jpg

Sarcofago di Costantina, Vatikaanin museo

Löydettiin Mausoleo di Elena'sta, Via di San Marcellino

Maallisen arkeologian rinnalle syntyi kristillinen arkeologia joka koski enimmäkseen hautoja ja sargofageja.

File:Villa-fiori 092.jpg

Mausoleo di Elena, Via Casilina 602

Mausoleumi on arkeloginen kaivausalue vieläkin mutta sitä saa käydä katsoamssa erikosiluvalla. Luvan voi kysyä Sopritendenza Speciale per i Beni Archeologici di Roma.

File:Castro Pretorio - MNR Palazzo Massimo 1010397.JPG

Museo Nazionale Romano on  paras mahdollisuus tutustua arkeologisiin löytöihin Roomassa, ja löytöjä on enempi kuin tilat riittää. Kuvassa Palazzo Massimo, Largo di Villa Peretti 1, joka on vain yksi neljästä museon osastosta. Toiset sijaitsevat Terme de Diocleziano, Via Enrico di Nicola 79, Palazzo Altemps, Via Sant'Apollinare 46 ja Crypta Balbi, Via della Botteghe Oscure 31.


Voi sanoa että Rooma on yhtä kaivausaluetta. Monen maalaiset arkeologit, ovat kaivelleet Roomassa ja sen alla. Kaivaukset ovat täydessä käynnissä vielä nykyäänkin sillä kohteita on enempi kuin voidaan käsitellä. Rooman kaupungin alla on enimmillään noin kymmenen metrin syvyydeltä roinaa. Silloin tällöin niihin törmätään varsinkin kun on yritetty rakentaa uusia metrolinjoja ja metroasemia. Hankkeesta on usein ollut pakko luopua ja arkeologit aloittaneet ensin työnsä paikalla. Se on syy miksi Roomassa ei ole enempää metrolinjoja vaikka niistä on kova tarve. Kaupungin alla on melkein kolmentuhannen vuoden historia.

Arkeologiasta erikoisesti kiinnostuneet voivat ostaa erikoisen "arkeologia kortin", Archeologia Card, jolla pääsee Colosseumiin, Foro Romanoon, Palatinolle, Rooman kansallismuseoon jolla on useampi osasto eri puolilla Roomaa, Caracallan Termeihin, Villa Quintiliin, Cecilia Matellan hautakammioon. Kortti on voimassa seitsemän vuorokautta siitä kun sitä ensimmäisen kerran käytetään. Kortin voi ostaa Roma Vicitor Center, Via Parigi 5, lähellä Piazza Repubbicaa tai kaikissa edellä mainituissa kohteissa. Kortin hinta on 23 € ja alennettu hinta opettajille, nuorille 18-25 vuotiaille ja vanhuksille 13 €.

Kohteita joihin ei vielä ole sisäänpääsyä mutta joissa ahkerasti tehdään kaivauksia on useita.

Toinenkin turistikortti on kätevä, Roma pass. Roma passilla pääsee moneen arkeologisen kohteeseenkin, mutta kortti sisältää myös matkat. Siis ehkä parempi vaihtoehto.

Samalla voi mainita että neljän museon kortti (kansallismuseon neljä haaraosastoa): Palazzo Altemps, Palazzo Massimo, Terme di Diocleziano ja Cripta Balbi ) maksaa vain 6,5 € ja alennettu hinta 4 €. 

Kapitoliinisen museon kortti maksaa 9,3 €, alennettu 7,5 €. Sillä pääsee Musei Capitoliniin ja  Centrale Montemartiniin.

Appia Antica kortti 7,5 €, alennettu 4,5 €. Sillä pääsee Terme di Caracallaan, Cecilia Matellaan ja Villa dei Quintiliniin.

Rooman tunnetuimmat arkeologiset kohteet ovat Colosseo, Foro Romano, Palatino, Terme di Caracalla jne,  joita en sen kummemmin tässä aio käsitellä, koska niistä on omat sivunsakin. Kohteessa "Raunioita" löytyy lisää...

Roomassa kulkee myös ns Archeobus, joka kietää arkeologisten kohteiden välillä. Kortti sen kyyttiin on ns stop& go kortti, jolla voi nousta kyytiin uudestaan ja uduestaan 48. tunnin sisällä siitä kun sen leimaa ensimmäisen kerran. Monen mielestä Trambus Open on kuitenkin parempi vaihtoehto, koska se kulkee useampien kohteiden kautta. Se ei kuitenkan kulje esim Via Appia Anticalle.

HUOM! Pääsylippujen hinnat saattavat muuttua, joten varauksella... Tietääkseni pääsylippumaksuja on hieman alennettu!


File:Largo di Torre Argentina 4.jpg


Largo di Torre Argentina/Via di San Nicola de'Cesarini 

Tämä arkeologinen alue löydettiin vasta niinkin myöhään kuin 1930-luvulla kun alettiin rakentaa rakennusta. Nimitys Torre Argentina tulee tornista joka kuului erään piispan asuntoon. Tornia ei enää  ole olemassa, mutta sen sijaan eräs toinen torni seisoo vieläkin Torre Argentinan montun kulmalla. Alueella on sijainnut neljä antiikin aikaista temppeliä ja siksi alue sai nimityksen Area Sacra, pyhä alue.


Area Sacra dell'Argentina

Mitreo Barberini on yksi sellainen kohde Palazzina Savorgnan di Brazzá'ssa Galleria Nazionale di Arte Antican alueella, Via 20 Settembre ja Via delle Quattro Fontanen risteyksessä, joka on löydetty keisarilliselta ajalta 200-luvulta eaa peräisin  oleva Mitreo. Mithras temppelihuone on noin 12 mx 6m. Mithran palvonta oli vallalla oleva uskonto Roomassa ennen kristinuskoa. Mitrakultti tuli luultavasti nykyisen Iranin alueelta. Jotkut väittävät ettei se ole sama kultti...


Tempio di Portuno sijaitsee Piazza della Bocca della Veritalla, Foro Boariolla 



Domus Aurea, Neron kultainen talo

Domus Aurea on suljettu tällä hetkellä romahduksen vaaran takia. Voihan sitä käydä katselemessa sivusta käsin. En osaa sanoa että koska se taas avataan. Täältä saa lähenpää tietoa Domus Aureasta. 

Kun Via dei Fori Imperiali päättyy Colosseumin luona ja jatkuu Via Labicana katuna, niin siinä katujen yhtymäkohdassa on vasemmalla portti josta päsee Viale della Domus Aurea'lle ja Colle Oppion puistoalueelle. Puistoalue on avoin kaikille, eikä sinne ole sisäänpääsymaksua. Puisto tomii roomalaisten virkistysalueena ja sinne on kuusi sisään-/ulospääsyporttia. Portit suljetaan kello 21.00 ja avataan aamulla auringonnousun aikoihin.


File:Pianta regio III da Lanciani.jpg

Colle di Oppion alue ja sen arkeologiset rauniot

File:Terme di Traiano.jpg

Colle di Oppiolla sijaitsee esimerkiksi Trajanuksen kylpylän rauniot

File:Monti - le sette sale 1110654.JPG

"Le sette sale", kylpylän vesivarasto



Basilica Hilariana, Largo della Sanita Militare

Colosseumilta Via Claudiaa pitkin noin 300 metriä. Alueelle pääsee kävelemään mutta ei itse kaivauslaueelle, ainakaan vielä.

Basilica Hilarianaa alettiin kaivelemaan jo vuonna 1889 Celion kaupunginossassa sijaitsevan armeijan sairaalan alla, Via Celimontana 50 ja basilikan kokonaisuus valkeni vuonna 1997. Basilikan rakensi Antonine niminen henkilö kulttipaikaksi Kybele ja Attis jumalille. Rikas kauppias Poblicio Hilaro kustansi rakentamisen ja hän vihki sen myös käyttöön. Luullaan että hänet kuvattu basilikan freskomaalauksissa.



Basilica Hilariana

File:Pyramid of cestius.jpg

Caius Cestius pyramid,  Piramidin metroasema, Piazzale Ostiense

Pyramidi on peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta jaa. Pyramidi on ainoa jäljellä oleva rakennus siltä ajalta. Roomalaiset valloittivat Egyptin vuonna 31 eaa ja ehkä se innotti roomalaisen poliitikon, Caius Cestiuksen, rakennuttamaan itselleen pyramidin hautapaikaksi. Pyramidi valmistui vuonna 12 eaa. Pyramidi liitettiin myöhemmin uuteen kaupunginmuuriin, Aurelianuksen muuriin, jonka rakennutti keisari Aurelianus vuosina 272-279. 

Pyramidi on 36x29 m pohjamitoiltaan. Sisältäpäin se on sementistä ja tiilistä rakennettu ja ulkoapäin marmorista. Itse hautakammio on 23 neliömetriä ja seinät on koristeltu maalatuilla paneeleilla. Hautakammio putsattiin vuonna 2001.

Fonte di Anna Perenna/Anna Perennan lähde, jonka argeologit löysivät vuonna 1999 Piazza Eucliden maanalaiselta parkkipaikalta, Pratin kapunginosasta. Anna Perenna oli roomalainen jumalatar aikoinaan. Sihkulähde tai vesilähde paremminkin on peräisin neljänneltä vuosisadalta eaa. Lähdettä on käytetty erilaisiin uskonnollisiin rituaaleihin. Paikalta on löydetty runsaasti kolikkoja ja öljylamppuja. Löydetyt esineet ovat nähtävillä Terme di Dioclezianon museossa.


Mitreo Barberini


Palazzina Savorgna Di Brazza sijaitsee Via XX Settembre 2. Palazzinassa sijaitsee Italian puolustusminiteriö. Palazzina on rakennttu Palazzo Barberinin puutarha-alueelle ja sen omisti alunperin kreivi Ascanio Savorgna De Brazza. Savorgnan aatelissuku on peräisin Friulin alueelta Italiasta. Suku hajosi myöhemmin useanpaan haaraan.

Palazzinan kellarista löytyi ns Mitreo Barberini. Se on pieni huone joka on peräisin toiselta vuosisadalta eaa jolloin Mitrakultti oli jo vallalla Roomassa ja jatkui siihen saakka kunnes kristinuskonnosta tuli virallien uskonto. Mitra oli aurinkojumala Iranissa. Mitreo löydettiin vuonna 1936. Huone on 11,85 metriä x 6,25 metriä. Seinillä on freskomaalauksia jotka esittävät Mitraa. 

Arkeoligit ovat putsanneet vastikään freskomaalauksia ja nyt sinne pääsee jo sisään joka toinen ja neljäs lauantai. Sisään pääsee vain oppaan mukana. Sisääpääsymaksu on 5.50 €. Yksityishenkilöiden on tehtävä varaus puhelimitse +39 06 399 67 700 tai ryhmät varaavat puhelinnumerosta +39 06 399 67 450. Mitreon sisäänpääsy on osoitteessa Via delle Quattro Fontane 13.


Casa Bellezza, Aventinon kaupunginosassa, Largo Arrico VII 4


Vincenzo Bellezzan upean talon alta löydettiin cryptoportcius, maanalainen käytävä, noin 10 metrin syvyydestä. Käytävä kuuluu rikkaan perheen kotiin ensimmäiseltä vuosisadalta eaa. Käytävän seinillä on freskomaalauksia joita arkeologit pustasaavat. Casa Bellezzaan ei vielä päästetä kävijöitä.

Virtuaalien vierailu Aventinon arkelogisissa kohteissa!

File:Esquilino - tempio di Minerva medica - Horti liciniani 2055.JPG

Tempio di Minerva Medica, Via Giolitti, Esquilinon kaupunginosassa

Keisari Gallienus (218-268jaa) on luultavasti omistanut tämän rakennuksen ja se on rakenenttu neljänenllä vuosisadalla jaa. Rakennus kuului ns Horti Lucianiin, Lucianiin puutrahaan. Rakennusta kutsutaan nimellä Ninfeo, Nymfaion. Se on eräänlainen vesilähde josta sai vettä puutarhaan.

Fil: Fasad av basilikan Santa Croce i Gerusalemme.JPG

Santa Croce in Gerusalemme, Palazzo Sessorium


File:Esquilino - Sessorium 1120325.JPG

Palazzo Sessoriano/Sessorium oli Rooman viimeisen keisarin Konstantinuksen ja hänen äitinsä Helenan asuinrakennus. Se oli keisari Konstantinuksen ajalla kun Rooman valtakunnan uskonnoksi tuli kristinusko. 

Konstantinushan muutti Nykyiseen Istanbuliin ja perusti sinne ensimäisen kristityn valtakunnan ja antoi sille nimeksi Konstantinopoli, jota ruotsalaiset alkoivat kutsua Miklagården'iksi. Alkuun Konstantinus nimitti kaupunkiaan nimellä Nova Roma, siis Uusi Rooma. Keisarin äiti Helena vaikutti suuresti poikansa keisari Konstantinuksen päätökseen sallia kristinusko valtakunnassaan. Tai oliko se päinvastoin, ehkä, että äiti puhui poikansa ympäri tai että Helenä käytti valtaansa.

Palazzo Sessorianoa näytetään sopimuksen mukaan edeltä sovittuun aikaan. Varaus täältä. Sisäänpääsymaksu 4.50€, ryhmät 100€. Opastettu käynti 30 €.

File: Esquilino - Castrensian Amphitheatre 1000921.JPG

Castrensen amfiteatteri Aurelianuksen muurin jatkeena

Palazzo Sessoriumin yhteydessä sijaitsi kylpylä, Cirkus Vary ja Anfiteatro Castrense. 

File: Castrensian Amphitheatre - Du Pérac.jpg

Castrensen amfiteatteri ja taustalla Santa Croce in Gerusalemmen basilika




Anfiteatterissa on nykyään puutaha, Orto di Santa Croce in Gerusalmme, jossa "luostarin ystävät niminen järjestö" viljelee hedelmiä, vihanneksia ja yrttejä. Puutarha-arkkitehti Paolo Pejrone suunnitteli paratiisimaisen puutarhan amfitetterin sisään. Luostarissa ei enää ole ainoatakaan munkkia jäljellä. Munkiit häädettiin pois luostaristaan irstauden takia. Luostarissa kävi nimittäin ilotyttöjä ja kaupungin herroja tapaamassa toisiaan.

Luostarin tiloissa sijaitsee Domus Sessoriana niminen luostarihotelli jossa on 60 huonetta vuokralle. Kaikki huoneet ovat ensiluokkaisia hotellihuoneita.

File:Quintili - prospettiva 1070754.JPG

Arkeologisa kohteita Via Appia Antican varrella:
Villa dei Quintili, Via Appia Nuova 1092

Avoinna kaikkina viikonpäivinä (paitsi ei maantaina) kello 9.00-16.30.
 
Sisäänpääsymaksu: yhdistelmä lippu Caracallan kylpylään, Villa Quintiliniin ja Cecilia Matellan mausoleumiin  6 €. Pääsylippu on voimassa viikon.

Appia Antica Card: Yhdistelmälippu Terme di Caracalla + Villa dei Quintili + Muaosleo di Ceclia Metella  6 €.

Archeologica Card: Yhdistelmälippu Palazzo Altemps+Crypta Balbi+ Terme di Diocleziano+ Colosseo+Palatino+ terem di Cracalla+Villa dei Quinti+ Mausoleo di Cecilia Metella (voimassa seistmän vuorokautta) 23 €, lapset ja vanhukset 13 €.

File:Roma Appia Antica - mausoleo Cecilia Metella.JPG

 Mausoleo di Cecilia Metella ja Castrum Caetani

Avoinna kaikkina muina viikonpäivinä 
kello 9.00-16.30, paitsi ei maananataisin.  


Capo di Bove, Via Appia Antica 222

Avoinna kaikkina viikonpäivinä kello 10.00-16.00. Sunnuntaisin kello 10.00-18.00. Ilmainen sisäänpääsy alueelle.

File:RomaViaFlaminiaArcoMalborghetto&Casale.jpg

Arco di Malborghetto, Via Flaminia

Täällä olen aikaisemmin kirjoittanut tästä kohteesta


File:Road through Roman Tombs Via Latina.jpg

Tombe di Via Latina, Via dell Arco di Traventino  151

lähellä samaninimistä metroasemaa

Avoinna vain määrättyinä lauantai ja sunnuntaipäivinä. Katso linkistä!

File:Affreschi della villa di livia 01.JPG

Villa di Livia, Via Flaminian varrella

Täällä olen aikaisemmin kirjoittanut aiheesta.


File:Gabii 0935.jpg

Arkeloginen puistoalue Gabii, Via Prenestinan varrella

Ilmainen sisäänpääsy, no jaa ei tähän kohteeseen pääsekään sisään...




Näitten lisäksi on mainittava Ostia Antica, joka on ehdottomasti Rooman suurin arkeologinen kaivausalue ja mielenkiintoisinkin ehkä monen mielestä. Ostia Antica on kohde koko perhelle. Olen tehnyt oman sivun Ostia Anticasta.