Omobono Tusenghi, kuoli 13.marraskuuta vuonna 1195
Omobono syntyi Cremonassa, Milanosta hieman kaakkoon. Hän oli keskiaikainen kauppamies, erittäin uskonnollinen ja sivistynyt. Hän oli naimisissa mutta hänellä ei ollut lapsia. Omobono rikastui villan myynnillä. Hänestä tuli erittäin rikas mies. Varoillaan hän alkoi auttamaan köyhiä. Köyhien lapsetkin saivat käydä koulua.
Omobono tomi myös riitaisten perheiden, sukulaisten ja napureiden rauhanvälittäjänä.Omobono eli aikakaudella jolloin Italian niemimaalla kaupungit ja suvut sotivat vallasta kaiken aikaa. Elämä oli levotonta ja väkivalta ja epäluulot kasvoivat kansalaisten parissakin. Omobono päätti tehdä jotain väkivallalle. Omobonosta tuli auktoritäärinen puhuja ojta alettiin kuuntelemaan.
Kun Omobono kuoli niin alettiin kertomaan että oli tapahtunut miraakkei, ihmetapahtuma. Pyhiinvaeltajat alkoivat kerääntyä Omobonon haudalle. Paikallinen piispa nimeltä Sicardo kääntyi paavin puoleen ja silloinen paavi Innocentius III de'Conti kanonisoi Omobonon jo vuonna 1199. Omobono oli ensimmäinen tavallinen kasalainen joka kanonisoitiin.
Omobono tomi myös riitaisten perheiden, sukulaisten ja napureiden rauhanvälittäjänä.Omobono eli aikakaudella jolloin Italian niemimaalla kaupungit ja suvut sotivat vallasta kaiken aikaa. Elämä oli levotonta ja väkivalta ja epäluulot kasvoivat kansalaisten parissakin. Omobono päätti tehdä jotain väkivallalle. Omobonosta tuli auktoritäärinen puhuja ojta alettiin kuuntelemaan.
Kun Omobono kuoli niin alettiin kertomaan että oli tapahtunut miraakkei, ihmetapahtuma. Pyhiinvaeltajat alkoivat kerääntyä Omobonon haudalle. Paikallinen piispa nimeltä Sicardo kääntyi paavin puoleen ja silloinen paavi Innocentius III de'Conti kanonisoi Omobonon jo vuonna 1199. Omobono oli ensimmäinen tavallinen kasalainen joka kanonisoitiin.
Cremonan tuomiokirkko on pyhitetty pyhälle Omobonolle, Cremonan omalle suojeluyhimykselle.
Omobonon pyhät jälkeenjäännöset löytyvät Cremoan tuomiokirkon kryptasta. Federico Caudana kirjoitti Omobonon kunniaksi psalmin nimeltä isä joka katsoo, O Padre che vegli. Omobonosta tuli Cremona suojeluspyhimys. Hän on myös kapuppiaiden, räätälien ja kangstyöläisten suojeluspyhimys.
Area Sacra di San Omobonon paikalla, Vico Jugarion varrella, seisoi kaksi temppeliä seinäkkäin, Fortunalle ja Mater Matutalle pyhitetyt. Temppalit rakennettiin noin 500 eaa. Temppelit voivat olla Rooman vanhimmat. Teveren joki kulki siihen aikaan paljon lähenpänä temppelialuetta.
San Omobonon kirkko on rakennettu temppeleiden päälle 1600-luvulla. Sitä ennen kirkon nimi oli San Salvatore in Portico, joka oli rakennettu kuudennella vuosisadalla jaa. 1200-luvulla kirkkosali sai cosmaattisen tyylisen mosaiikkilattian. Kaivaukissa on myös löydetty esineitä pronssiajalta ja kreikkalaisia esineitä kahdeksannelta vuosisadalta eaa.
Mater Matuta
Minerva
Rakennusta näytetään ryhmissä varaamalla ajan kunnalta. Aika on varattava todellakin ajoissa, sillä näyyttely kertoja ei ole kuin muutama vuodessa. Tämä on arkeloginen kaivausalue. Sisäänpääsylippu 4 €.
E-postia:info@060608.it
E-postia:info@060608.it
Tämä on Rooman kunnan e-postiosoite.
Rupe Tarpeia, Tarpeian kallionkieleke Capitoliumin/Campodoglion kukkulalla Vico Jugariolta nähtynä. Sant'Omobonon kirkko ja sen Area Sacra/Pyhä alue sijaitsee vastapäätä tätä kallionkielekettä, Vico Jugarion varella.
Tarpeia oli vestaali neitsyt, jonka isä oli Spurius Tarpeius. Hän toimi Capitoliumin kukkulalla sijainneen linnoituksen komentajana. Tatpeijan kallionkiellekkeeltä syöstiin kaikki petturit ja rikolliset varmaan kuolemaan. Heidän ruumiinsa sitten heitettiin Teveren jokeen ja joki juoksutti ruumiit mereen.
Omobonon pyhä alue löydettiin vasta vuosina 1936-1937 kun Via del Maren katua alettiin levittämään. Katu on nykyään nimeltä Via Luigi Petroselli. Katu sai nimensä Rooman kunnan silloisen porimestarin Luigi Petrosellin mukaan.