perjantai 24. marraskuuta 2023

Raitiovaunukiskot uusitaan


Tältä näyttää tällä hetkellä Largo di Torre Argentinan ympärillä  kohti Via Arenulan katua.

Lähitulevaisuudessa, luultavasti vuoteen 2025 asti, Roomassa on uusi  epävarmuustekijä. Kaikki raitiovaunuradat/kiskot on uusittava, työ on täydessä vauhdissa ja koska raitiovaunut ja kaupunkibussit jakavat usein tilat katujen varrella, se johtaa suureen hämmennykseen. Pysäkkikyltit näyttävät vanhaa säännöllistä reittiä, todellisuudessa bussi kulkee joskus täysin eri reitti. 

Nykysiet kiskot vaihdettiin 35 vuotta sitten viimeksi, jo joten oli aikakin vaihtaa.

Roomassa on hyvin usein lakkoja, varsinkin julkisenliikenteen lakkoja. Lakko saattaa alkaa yhtäkkiä ja kestää vain puoli päivää tai muutamai tunteja silloin tällöin. Lentoknettälikenteseen ei lakot vaikuta mitenkään.

Tältä näytti Piazza Venezia aikaisemmin.

Piazza Venezian aukio, Vittorio Emanuelle II:n monumentin edustalla, on aina ollut Rooman liikenteen pullonkaula. Aukion kautta kulkee suuri määrä busseja eri suuntiin, joten tässä moni roomalainen vaihtaa kyytiä.

Aueen keskellä on ympyrän muotoinen katu, josta sitten johtaa kadut useisiin suuntiin. Keskellä ympyrää on ruohokenttä, mihin on kaiveltu metroaseman alasmenoa, mutta se oli pakko keskeyttää, sillä sieltä löytyi paljon arkelogisia löytöjä, joita argelogit nyt tukivat ja vievät museoihin tai varastoihin. 

Metroasmien rakentaminen on erittäin vaikeaa ja kallista Roomassa. Maan alla voi olla paikka paikoittain kymmenen metriä roinaa, entisten asuinrakennusten rippeitä, huushollitravikkeita, luurankoja, argeologisia esineitä ja rakennelmia. Se syy miksi Roomassa ei ole enempää metroasemia, vaika tarve on erittäin suuri.

Torin keskelle on on ollut pari kymmentä vuotta jo tarkoitus rakentaa Piazza Venezian metroasema metrolija C:n varrelle, minkä piti suunnitelmien mukaan kohdata tässä Piazza Venenzialla metrolija D, mikä on poistettu suunnitelmista kokonaan. Sen sijaan on sunnitteilla kolme uutta raitiovaunulijaa, TVA= Termini-Vaticano-Aurelio, Togliatti ja Verano-Tiburtina-linjat.


Nyt sitä metroasemaa rakennetaan Auditoria di Adrianolle, Piazza Santa Maria di Loreton torille, mikä on Piazza Venezian torin jatke ja mikä on myös historiallinen alue.


Ruohokentän kautta kulki jalankulkutie, mikä aiheuttaa jatkuvaa vaaraa jalankulkijoille. Autoliikenne kulki aikaisemmin kuvassa vasenta puolta toria, nyt se kulkee oikeaa puolta. Bussipysäkillä pyshtyi valtava määrä busseja, nyt siinä pysähtyy vain bussi 119. Muut bussit pysähtyy Piazza San Marcolla (kuvassa yllä vasemmalle). Siitä lähtee myös raitiovaunu Trastevereen.

Katu tuolla torin päädyssä on Via del Plebiscito ja se on yksisuuntainen katu. Siihen on pystytetty uusi bussipysäkki, missä monta bussia psäyhtyy, kuten  46, 62, 63, 6470, 81, 83, 85, 87, 160, 492... joista 64 ja 492 ovat erittäin käyttökelpoisia linjoja! Kuten huomaatte niin nuo bussit ajaa keskustan lävitse, joten ei ole niin väliä minkä ottaa!

Nyt jalankulkijoiden on kierrettävä viheralue, mikä on metroaseman rakennus työmaata sekin.

Tuossa vasemmalla kädellä oli aikoinan Rooman suurin bussipysäkki, missä pysähtyi luultavasti kolmisenkymmentä eri bussia. Nyt Bussit pysähtyy hieman ylempänä Piazza San Marcon puiston alueellaja osa Vai del Plebiscitolla. 

Raitiovaunu 8 Trastevereen (päätepysäkki Casaletto) lähtee Via di San Marcon kujalta, siitä heti kirkkoa vastapäätä. Osa busseita on päästetty kulkemaan tilapäisesti Via dei Fori Imperialin katua pitkin, vaikka katu on ollut jo kauan suljettu kokonaan autoliikenteeltä.





Piazza Venezia, nuo vihreät tornit ovat vettä täynnä betonin valua varten. Betoni on roomalainen keksintö, mitä käytettiin jo antikin ajalla Roomassa.

PS. Palasin takaisin kun sain uutisia. Päätettiin rakentaa metroaseman alaskulkuja aukion ympärille. Metroasema tullaan rakenataan Piazza Venezian kulmaukseen, Piazza Auditorio  di Adrianolle.

Piazza Venezian ja Via Cesare Battistinin kadun kulmauksessa sijaitsee erinomainen bankomaatti rakennuksen nurkkahuoneessa. Suosittelen! On siinä kadullakin yksi bankomaatti, mutta sisätiloissa on aina mukavampi nostaa käteistä. Taitaa siinä olla laskujenmaksu automaattikin. Useissa pankeissakin on bankomaatti sisätiloissa.

Siinä on bussipysäkkikin missä psyhtyy muutama Rooman kätevintä bussia, kuten bussi H. Tuo bussi H on nopea bussi. Se ajaa nopeasti Terminiltä Trasteveren kautta Bravettaan.


Kymmenen vuotta kesti tämä Piazza Venezian metroaseman rakentaminen ja se tuli maksmaan 700 miljooonaa euroa. Piazza Venezia on Rooman keskeisn toriaukea, missä on erittäin paljon liikennettä. Kun saatiin kuoppa kaivettua niin arkeologien oli otettava talteen esineetja tutkittava ne ja vietävä talteen.  Ja taas kaivettiin kuoppa ja sama proseduuri jatkui. Ei ihme että tässä meni kymmenen vuotta.