Sant'Adriano al Foro Romano kirkko on yksi kolemstatoisesta kirkosta jotka ovat menettäneet Titulo nimityksen.
Titululaarikirkko tai titulus nimitystä käytettiin ensimäisellä vuosisadalla jaa niistä "kotikirkoista", Domus Ecclesiae, jollaisia oli olemassa kristinuskon alkuaikoina Roomassa, ennen kuin varsinaisia kirkkoja alettiin rakentamaan. Titulus sijaitsi jonkin yksityishenkilön kotona ja sai nimensä asunnon omistajan nimen mukaan, samasta sanasta tulee varmaan sana titteli, italiaksi titolo.
Titulus on latinankielinen muoto. Nykyään käytetään nimitystä tittelikirkko uudella tavalla. Paavit jakavat tittelikirkkoja katollisen kirkon kardinaaleille, joiden tehtäväksi tulee pitää huolta omasta nimikkokirkostaan/tittelikirkostaan. Luonnollisestikin kardinaalit eivät pidä messuja tittelikirkossaan, tai ehkä vain joskus, vaan sitä varten kardinaali palkkaa papin tai useamman.
Vain harvemmat Rooman kirkoista ovat Vatikaanin omistuksessa. Mitään varsinaista seurakuntajärjestelemää ei Roomassa ole, vaikka useimmat kääntyvätkin lähimmän kirkon puoleen sillä alueella missä he asuvat. Mitään seurakuntalistauksia ei tunneta, kuten Suomessa, jossa synnytään seurakuntaan. Aivan vapaasti voi valita kirkon tai katollisen kirkon uskontosuuntauksen oman mielensä mukaan. Katollien kirkko ei ole yhtenäinen vaan se jakautuu moniin kymmeniin kuppikuntiin.
Titulus on latinankielinen muoto. Nykyään käytetään nimitystä tittelikirkko uudella tavalla. Paavit jakavat tittelikirkkoja katollisen kirkon kardinaaleille, joiden tehtäväksi tulee pitää huolta omasta nimikkokirkostaan/tittelikirkostaan. Luonnollisestikin kardinaalit eivät pidä messuja tittelikirkossaan, tai ehkä vain joskus, vaan sitä varten kardinaali palkkaa papin tai useamman.
Vain harvemmat Rooman kirkoista ovat Vatikaanin omistuksessa. Mitään varsinaista seurakuntajärjestelemää ei Roomassa ole, vaikka useimmat kääntyvätkin lähimmän kirkon puoleen sillä alueella missä he asuvat. Mitään seurakuntalistauksia ei tunneta, kuten Suomessa, jossa synnytään seurakuntaan. Aivan vapaasti voi valita kirkon tai katollisen kirkon uskontosuuntauksen oman mielensä mukaan. Katollien kirkko ei ole yhtenäinen vaan se jakautuu moniin kymmeniin kuppikuntiin.
Katollisessa kirkossa on sana Congrecation, mikä tarkoittaa paikkaa missä kristityt voivat kokoontua yhhdessä rukoilemaan. Uskonnollisen, kultti- ja evankeliointitoiminnan lisäksi Congrecatiot voivat harjoittaa erilaista sivutoimintaa hyvinvointi-, sosiaali-, kulttuuri-, koulutus- tai jakamalla taloudellista tukea. Vanhusten tuki, kerho- ja urheilutoimintaa koululaisille jne.
On siis congrecatioita mitkä on tavalla tai toisella liitetty johonkin kirkkoon, usein miten vain lainataan kirkon tiloja erilaiseen toimintaan. Mutta on myös congrecatioita, jotka toimivat uskonnon ulkopuolella eikä kuulu yhteen minkään kirkon kanssa. Hekin voivat silti kutsua kokoontumistilojaan kirkoksi, vaikka kirkkoja ne ei ole. Katollinen kirkko on vaikeasti ymmärettävissä sen monitahoisuutensa takia. Italiassa ei ole valtion kirkkoa lainkaan, eikä Italiassa synnytä mihinkään seurakuntaan, ja kaikesta hautausstoiminnasta pitää kunnat huolen.
Kunta pitää siis huolen hautaamisesta, arkusta, kukkalaitteista, kuljetuksita, polttoahautauksita, säilytyksistä, kaikesta hautaukseen liittyvästä. Katollisilla ei ole tapana pitää hautajaispitoja, mutta jonkinlainen muistotilauisuus on mahdollista. Ei siellä pappeja ole hautausmaalla eikä muistotilaisuudessakaan. Joskus kirkossa pidetään jonkinlainen seremonia, ei siunaus, silloin kun edesmennyt henkilö on tunnettu tai muulla lailla korkea-arvoinen henkilö. Tilaisuus on lähinnä jäähyväistenjättö. Katollisen on tehtävä syynninpäästö papin kanssa ennen kuolemaansa. Sen jäkeen ei enää mitkään rukoukset auta.
Italialaiset naiset odottavat kauimmin Euroopassa ennen kuin he hankkivat lapsen. Italialaiset naiset ovat noin 31 vuotilaita kunnes he hankkivat lapsen. Keskiverto ikä on niin korkea koska italialaiset naiset usein odottavat melkein 40-vuotiaiksi, ennen kuin he alkavat hankkimaan lasta. He synnyttävt harvoin kahta lasta tai useanpaa. Tilaston mukaan Suomi on melko poikkeus sillä joka kymmenes suomlainen nainen, joka synnyttää niin hänellä on jo useita lapsia aikaisemmin. Ruotsissa on syntyvyys suurin piirtein yhtä alhainen kuin Italiassa ja noin kolmekymppiset sanovat ettei he halua koskaan hankkia lasta.
Pohjapiirros eräänlaisesta Titulista, Dura Europos, Mesopotamiassa
Dura Europos, Mesopotamisassa, nykyisessä Syyriassa, hyvin lähellä Irakin rajaa, oli tunnettu useiden uskontojen kohtauspaikkana, kreikkalaisen, roomalaisen, juutalaisen, mithrakultin ja kristinuskon. Kaupunki hajoitettiin vuonna 256 eaa ja sitä ei koskaan rakennettu uudestaan. Arkeologit aloittivat kaivauksiaan alueella niin myöhään kuin vuonna 1920 ja he löysivät useita melko hyvässä kunnossa olevia rakennuksia. Sen lisäksi löytyi melko paljon kristillisiä maalauksia.
Titulus tuli viralliseen käytäntöön Konstantinus Suuren päätöksestä vuonna 313, kun hän päätti että kristinuskosta tulee Rooman valtakunnan virallinen uskonto.
Paavali oli maininnut roomalaiskirjeissään aikaisemmin tituluksista, varsinkin Narsisso, Aquila ja Prisca. Hän mainitsee kirjoituksissaan että hän asui sellaisessa tituluksessa Roomassa olessaan. Neljännellä vuosisadalla jaa oli Roomassa 25 titulia. Liber Pontificalis kertoo alkukristillisestä ajasta ja siinä mainitaan että paavit Anacletus (76-88) ja paavi Evaristus (97-105) olivat jakaneet papeille 25 titulia. Niiden titulien päälle rakennettiin sittemmin Rooman ensimmäiset seurakuntakirkot.
Via dei Santi Quattro 20
Kirkko rakennettiin linnoitus-luostariksi ja rakennuksen ulkomuoto kertoo siitä vieläkin. Jopa vartiotornikin on vielä jäljellä. Kirkko ja luostari on rakennettu kukkulalle, jota ympäröi muuri. Rakennus on alunperin rikkaan Aemiliane aatelissuvun asuinrakennus, jonne rakennettiin kokoontumissali, Titulus vuonna 499. Sitä voi jo kutsua jonkinlaiseksi kirkoksi, joka sijaitsi melko lähellä Lateraanipalatsia jossa piispat/paavit siihen aikaan asustivat. Dominikaaniluostari perustettiin tiloihin vuonna 1138. Nunnat tulivat Sassovivon luostarista Folignosta.
Vuosina 1100-1200 rakennettiin monen monta benediktiiniluostaria ympäri Italian niemimaata. Suurempia korjauksia tehtiin Titulus Aemilianae'en 1600-luvulla, jolloin luostariin muutti augustiiniläisnunnia sekä orpolapsia. Lasten takia peitettiin luostarihuoneiden ikkunat. Uudet ikkunat tehtiin sisäpihan puolelle.
Vuosina 1100-1200 rakennettiin monen monta benediktiiniluostaria ympäri Italian niemimaata. Suurempia korjauksia tehtiin Titulus Aemilianae'en 1600-luvulla, jolloin luostariin muutti augustiiniläisnunnia sekä orpolapsia. Lasten takia peitettiin luostarihuoneiden ikkunat. Uudet ikkunat tehtiin sisäpihan puolelle.
Vielä tänäkin päivänä luostarissa asuu augustiiniläisnunnia. Kirkko ja luostari on säilytetty varovaisesti ja restauroinnit on tehty huolella ja ajan kanssa. Santi Quattro Coronati on ehdottomasti yksi Rooman suuria nähtävyyksiä,vaikka itse kirkkosali on erittäin pieni. Kannattaa siis kivuta kukkulalle. Mielenkiintoinen kuriositeetti on kirkon kardinaali Roger Michael Mahony, joka on amerikkalainen ja syntynyt Hollywoodissa!!!
Kirkon ja luostarin yhteydessä on kaksi kappelia: toinen pyhitetty Pyhälle Silvestrolle ja toinen Pyhälle Santa Barbaralle. Silvestron kappelin rakensi Santa Maria in Trastevere kirkon tittelikardinaali Stephen Normandis vuonna 1246 ja sen vihki paavi Alessandro IV, Rinaldo dei Conti di Segni. Bysantin maalarimestarit koristelivat kappelin freskoilla. Kappelissa on kaunis cosmatikuvioinen marmorilattia.
Pyhän Santa Barbaran kappeli on vanhempi, paavi Leo IV:n ajalta 800-luvulta. Kappeliin pääsee vain luostarin kautta nykyään. Kappelin freskomaalaukset 900-luvulta ovat rapistuneet. Vastapäätä basilikan toisella seinustalla on Pyhän Nicolauksen kappeli, joka on suljettu mahdollisesti lopullisesti hajonneena.
Santi Quattri Coronatin luostarin rauhallinen ja viihtyisä sisäpiha.
Kirkkosalin vasemalla seinustalla on ovi sisäpihalle. Mutta sinne voi päästä vain nappia painamalla. Nunnat haluavat pitää silmällä ketä sinne pihalle menee ja kuinka kauan he siellä viipyvät. Kodittomat muuten voisivat jäävät sinne nukkumaan. Se on ihan tavallista että kodittomat tunkeutuu nukkumaan sinne mihin pääsevät sisään.
arkipäivinä kello 18.00
sunnuntaisin ja pyhäpäivinä kello 10.00 englanniksi,
kello 16.00 arabiaksi ja kello 18.00 italiaksi.
sunnuntaisin ja pyhäpäivinä kello 10.00 englanniksi,
kello 16.00 arabiaksi ja kello 18.00 italiaksi.
Toisen ja kolmannen vuosisadan vaihteessa perustettu titulus. Anastasia oli keisari Konstantinus Suuren sisko. Mutta muitakin pyhitettyjä Anastasia nimisiä hekilöitä on ollut olemassa. Kirkko sijaitsee aivan Palatinon kupeessa, alueella jolla asui keisarillisia. Kirkkoon ei kuitenkaan nykyään pääse Palatinolta vaan on mentävä ympäri Via di San Teodorolle.
Mahdollisesti Anastasian asunnosta tehtiin Titulus Anastasiae. Tapanahan oli että ensimmäiset alkukristittyjen rukoushuoneet sijaitsivat yksityisasunnoissa, jonka asukkaiden mukaan titulus sai nimensä.
Nykyään kirkko on luultavasti pyhitetty Santa Anastasio di Sirmio nimiselle pyhimykselle. Hän asui Roomassa neljännellä vuosisadalla ja kuului yläluokkaan. San Grisogono eli samaan aikaan ja toimi Anastasian opettajana. Joten Tituluksen nimi voi tulla yhtä hyvin Anastasian nimestä ja hänen asunnostaan. Kirkko on korjattu monen monta kertaa. Sant'Anastasian kirkko oli ensimmäinen kirkko jossa toimitettiin eukaristinen rukous ja tästä kirkosta tapa levisi myöhemmin muihin katollisiin kirkkoihin ympäri maailmaa.
Convento Casa Colbe, entinen munkkiluostari sijaitsee saman kadun varrella numerossa 42. Luostarista on nykyään tehty hotelli. Suosittelen!
Nykyään kirkko on luultavasti pyhitetty Santa Anastasio di Sirmio nimiselle pyhimykselle. Hän asui Roomassa neljännellä vuosisadalla ja kuului yläluokkaan. San Grisogono eli samaan aikaan ja toimi Anastasian opettajana. Joten Tituluksen nimi voi tulla yhtä hyvin Anastasian nimestä ja hänen asunnostaan. Kirkko on korjattu monen monta kertaa. Sant'Anastasian kirkko oli ensimmäinen kirkko jossa toimitettiin eukaristinen rukous ja tästä kirkosta tapa levisi myöhemmin muihin katollisiin kirkkoihin ympäri maailmaa.
Convento Casa Colbe, entinen munkkiluostari sijaitsee saman kadun varrella numerossa 42. Luostarista on nykyään tehty hotelli. Suosittelen!
Titulus SS Apostolorum (Santi Apostoli)
Piazza dei Santi Apostoli 51
Avoinna kello 7-12, sekä 16-19.
Messuajat:
arkisin kello 7.30, 8.00, 9.00 ja 11.30
sunnuntaisin kello 9.00, 10.30, 12,00 ja 18.30.
Giovanni Rinaldin valokuvia kirkosta.
Titulus perustettiin jo vuonna 112 paavi Pelagio I:n pyynnöstä. Kirkossa on apostoli Filippoksen ja Jaakobin pyhiä reliikkejä. Väitetään että heidät haudattiin kirkon paikalle ja useat myöhemmät paavit ovat vahvistaneet väitteen.
Kirkkoa alettiin rakentamaan 1300-luvulla mutta saatiin valmiiksi vasta 350 vuotta myöhemmin. Colonnan rikas aatelisuku, joiden palatsi sijaitsee vierekkäin kirkon kanssa, oli korjauttanut kirkkoa jonkin verran jo 1500-luvulla. Julkissivun suunnitteli Giuseppe Valandier vuonna 1827.
Paavi Clemente XI käski vuonna 1702 korjata kirkon perusteellisesti. Carlo Fontana ja hänen poikansa Fransesco sekä Ludovico Rusconi Sassi sekä Nicola Michetti oli korjausryhmässä mukana arkkitehteinä. Colonnan suku omisti suuren alueen Via Nazionalen, Via V Settembren ja Via della Pilottan katujen alueelta.
Paavi Clemente XI käski vuonna 1702 korjata kirkon perusteellisesti. Carlo Fontana ja hänen poikansa Fransesco sekä Ludovico Rusconi Sassi sekä Nicola Michetti oli korjausryhmässä mukana arkkitehteinä. Colonnan suku omisti suuren alueen Via Nazionalen, Via V Settembren ja Via della Pilottan katujen alueelta.
Palazzo Colonna on nykyään museo ja toimii myös juhlahuoneena. Colonnan sukua asuu vieläkin osassa palatsia. Palatsista pääsee suoraan kirkkoon, ja kirkosta pitääkin Colonann suku huolen.
Kirkossa sijaitsee Bessarionen kappeli jonne on sisäänpääsymaksu 4 euroa. Avoinna perjantaisin ja lauantaisin kello 8.30-11.30. Etukäteisvaraus e-postilla täältä. Sama järjestö järjestää myös vierailuja Celion kaupunginosassa arkeologisella kaivauksella. Alueelta on kaivettu esiin antiikin aikainen asuinrakennus, Domus, jonka seinillä on freskomaaluksia. Domus sijaitsee Santi Giovanni e Paulo basilikan takana, osoitteessa Clivo del Scauro, vain kivenheitto Sant'Anastasian kirkosta eteenpäin. Sisäänpääsymaksu 6 euroa.
Kirkossa sijaitsee Bessarionen kappeli jonne on sisäänpääsymaksu 4 euroa. Avoinna perjantaisin ja lauantaisin kello 8.30-11.30. Etukäteisvaraus e-postilla täältä. Sama järjestö järjestää myös vierailuja Celion kaupunginosassa arkeologisella kaivauksella. Alueelta on kaivettu esiin antiikin aikainen asuinrakennus, Domus, jonka seinillä on freskomaaluksia. Domus sijaitsee Santi Giovanni e Paulo basilikan takana, osoitteessa Clivo del Scauro, vain kivenheitto Sant'Anastasian kirkosta eteenpäin. Sisäänpääsymaksu 6 euroa.
Santi Apostolin pääalttari
Santi Apostoli omistaa ehkä Rooman upeimman sisäkaton ja sen maalauksen. Sen maalannut Giovanni Battista Galli, tai Il Bacciccia kuten häntä nimitettiin.
Titulus Byzantis/Titulus Pammachi
Santi Giovanni e Paulo
Piazza Santi Giovanni e Paulo
Santi Giovanni e Paulo
Piazza Santi Giovanni e Paulo
Tästä Tituluksesta ei tiedetä paljoakaan. Luultavasti se on sama kuin Titulus Pammachi, nykyinen Santi Giovanni e Paulon kirkko. Torin reunalla sijaitsee passionistiluostari, missä voi miespuoliset saada osallistua retreittein. Passionistien luostarijärejstön perusti Paulo della Croce vuonna 1720 ja hänen jälkeenjäännöksensä löytyvät kirkosta. Hän perusti samalla passionistisen nunnaluostarin, mikä sijaitsee kirkon välittömässä läheisyydessä.
Titulus Callisti/Titulus Julii
Santa Maria in Trastevere,Piazza Santa Maria in Trastevere
Kikkko on avoinna kaikkina viikonpäivinä kello 7.30-21.00.
Tässä titulissa vietettiin luultavasti ensimmäinen kristillinen messu. Luultavasti basilikan rakennutti paavi Giulio I/Julius I, vuosina 337-352. Jotkut väittävät että paavi Gallisto I/Calixtus I, rakennuutti basilikan jo vuonna 313, tai jopa niinkin aikaisin, kuin vuonna 222 heti paavi Callisto I:n kuoleman jälkeen. Paavi Callisto I kuoli marttyyrikuolemanbasilikan kulman takana ja sille paikalle on rakennettu hänelle pyhitetty kirkko San Callisto.
Vaikkakin ennen kirkkorakennusta oli tälläkin paikalla Titulus, nimeltä San Calixti. San Callisto sijaitsee Piazza San Callistolla, kulman takana Piazza Santa Maria in Trasteveren torilta. Ihmiset tulivat rukoilemaan tälle paikalle kun kuulivat että paavi oli kuollut marttyyrikuoleman. Kirkon vieressä sijaitsevan luostarin pihalla oli kaivo, johon paavi Callisto I hukutettiin. Kaivon yläosa, muuri, on säilytetty kappelissa kirkkosalin vasemmalla puolella.
Vaikkakin ennen kirkkorakennusta oli tälläkin paikalla Titulus, nimeltä San Calixti. San Callisto sijaitsee Piazza San Callistolla, kulman takana Piazza Santa Maria in Trasteveren torilta. Ihmiset tulivat rukoilemaan tälle paikalle kun kuulivat että paavi oli kuollut marttyyrikuoleman. Kirkon vieressä sijaitsevan luostarin pihalla oli kaivo, johon paavi Callisto I hukutettiin. Kaivon yläosa, muuri, on säilytetty kappelissa kirkkosalin vasemmalla puolella.
Titulus S Caeciliae, (Santa Cecilia in Trastevere)
Legenda kertoo että kirkon paikalla sijaitsi Cecilian suvun asuinrakennus jonka tiloihin perustettiin Titulus S Caeciliae. Perheellä oli privaatti kylpyallas, mikä oli suuri harvinaisuus siihen aikaan ja Cecilia kuoli marttyyrikuoleman juuri tuossa kylpyhuoneessa luultavasti noin 220-230. Cecilia eli noin vuonna 200-230 jaa. Hänestä tuli pyhimys ja kirkkomusiikin suojelija. Pyhää Ceciliaa juhlitaan 22. marraskussa.
Ensimmäinen kirkko perustettiin paikalle jo kolmannella vuosisadalla. Luultavsti kirko seisoi tällä paikalla jo vuonna 313 jaa, siis keisari Konstantinuksen vielä eläessä. Cecilian muistoijuhlaa on kirkossa vietetty ensimmäisen kerran vuonna 545.
Ensimmäinen kirkko perustettiin paikalle jo kolmannella vuosisadalla. Luultavsti kirko seisoi tällä paikalla jo vuonna 313 jaa, siis keisari Konstantinuksen vielä eläessä. Cecilian muistoijuhlaa on kirkossa vietetty ensimmäisen kerran vuonna 545.
Cacilian ruumis haudattiin ensin San Calliston katakombeihin paavin hautojen luokse. Hänen ruumiinsa haettiin sieltä myöhemmin tänne kirkkon ja ruuumis laitetiin pääalttarin alle kyptaan. Pääaltatrilla on lasiarkussa juuri samanalinen kopia Ceciliasta, kun hän oli silloin, kun hänen ruumiinsa löydettiin San Callistosta. Pyhän Cecilian kunniaksi on perustettu Roomaan korkealle arvostettu musikaaliakademia, Accademia Nazionale di Santa Cecilia.
Santa Cecilian kirkon pääalttari
Carlo Maderno oli mukana San Calliston katakombeissa vuonna 1599, kun Ceclia löydettiin ja hän veisti marmorista Cecilian patsaan, jossa Cecilia on aivan samassa asennossa, kuin hänet löydettiin.
Santa Cecilian basilikan alla on Cecilian kodista rippeitä jäljellä.
Santa Ceclian basilikan krypta
Titulus Clementis (San Clemente), Via Labicana 95
Tämä kirkkorakennus on todellinen helmi, siis pakollinen nähtävyys. Nykyinen kirkkorakennus on vuodelta 1108 jaa. Sen alla sijaitsee kirkkorakennus neljänneltä vuosisadalta ja sen alla taas vuorostaan sijaitsee Clementis Titulin rauniot vuodelat 384 jaa. Rakennus jossa titulus sijaitsi omisti Titus Falvius Clemens, joka oli konsuli ja marttyyri ja samanaikainen paavi Clementen kanssa. Kirkkorakennuksen alimmassa kerrosksessa sijaitsee ns Mithraeum, jossa palveltiin Mithraa ennen kristinuskoa.
Ensimmäisen kerran San Celementen kirkko mainitaan paavi Siriciuksen aikana vuosina 384-399. Oikeaa kirkkoa alettiin rakentamaan heti kun keisari Konstantinus Suuri antoi luva kristinuskolle Rooman valtakunnassa vuonna 313.
Ensimmäisen kerran San Celementen kirkko mainitaan paavi Siriciuksen aikana vuosina 384-399. Oikeaa kirkkoa alettiin rakentamaan heti kun keisari Konstantinus Suuri antoi luva kristinuskolle Rooman valtakunnassa vuonna 313.
Mithraeumia käytettiin vuoteen 395 saakka, jolloin kiellettiin kaikki pakanalliset kultit ja vain kristinusko sallittiin. Arkeologit kaivelivat ensimmäisen kerran kirkon alla 1800-luvun lopulla, toisen kerran 1900-luvun alussa ja siitä lähtien melkein taukoamatta. Vuonna 1403 Ambrosiani veljekset/Ordine di Sant'Ambrogio ad Nemus saivat kirkon käyttöönsä kunnes 1600-luvulla sai dominkaanit puolestaan sen haltuunsa. Munkit San Sisto Vecchion luostarista saapuivat tänne. Nykyään dominikaanit ovat saaneet luvan pitää krkkoa hallussaan ikuiset ajat.
Oikean puoleisen oven takaa löytyy pieni butiikki, josta voi ostaa pääsylipun 5 € alas kaivausaleelle. Avoinna arkipäivisin kello 9.00-12.30 ja 15.00-18.00. Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä kello 12.00-18.00.
Kirkkosalin mosaiikit ovat Rooman upeimmat ja peräsin 1200-luvulta. Cosmatikuvioidut marmorilattiat ovat myös 1200-luvulta. Tämä kirkko huokuu niin paljon historiaa ja katseltavaa ja koettavaa, jotta tätä kirkkoa ei voi jättää väliin.
San Clementen kirkossa on ns scola cantorum tuossa pääalttarin edessä. Scola Cantoriumilla tarkoitetaan Vatikaanin mukaan kirkkokuorolle eristettyä aluetta, kuten kuvassa. Keskiajalla kirkossa lauloi kirkon kuoro eikä kirkkovieraat. Katollisissa kirkoissa ei nykyään lauleta lainkaan jumalanplaveluksissa. Scola Cantoriumin kuorot koulutettiin Kirkkovaltiossa, nykyisessä Vatikaanissa.
Laulun sijasta lausutaan yhdessä (=messu) katollisen riitin mukaisia uskonnollisia tekstejä. Katollisessa kirkossa on kaksi erilaista riittiä. Katollinen messu koostuu osista, jotka pysyvät samoina kirkkovuoden ajasta huolimatta (Missa Ordinarium) ja jotka on nimetty niiden tekstien ensimmäisten sanojen mukaan sekä osista, jotka vaihtelevat päivittäin (Missa Proprium) ja jotka on nimetty niiden tehtävän mukaan. Tämä on melkoisen monimutkainen systeemi. Nykyään messut pidetään usein miten lyhyemmän kaavan mukaan. Syvästi uskovaiset katolliset yhtyvät messussa Kirstuksen kanssa ns kommuniossa. Ennen sitä on paastottava vähintäin tunti. Vettä ja lääkkeitä saa ottaa.
Laulun sijasta lausutaan yhdessä (=messu) katollisen riitin mukaisia uskonnollisia tekstejä. Katollisessa kirkossa on kaksi erilaista riittiä. Katollinen messu koostuu osista, jotka pysyvät samoina kirkkovuoden ajasta huolimatta (Missa Ordinarium) ja jotka on nimetty niiden tekstien ensimmäisten sanojen mukaan sekä osista, jotka vaihtelevat päivittäin (Missa Proprium) ja jotka on nimetty niiden tehtävän mukaan. Tämä on melkoisen monimutkainen systeemi. Nykyään messut pidetään usein miten lyhyemmän kaavan mukaan. Syvästi uskovaiset katolliset yhtyvät messussa Kirstuksen kanssa ns kommuniossa. Ennen sitä on paastottava vähintäin tunti. Vettä ja lääkkeitä saa ottaa.
Sikstiinisen kappelin kuoro Vatikaanissa on maailman vanhin kirkkokuoro. Kuoroon kuuluu noin parikymmentä vapaaehtoista palkatonta nuorta miestä ja poikaa. He laulavat vain kardinaaleille ja Paaville Sikstiiniläisessä kappelissa.
Titulus Crysogoni (San Crisogono), Piazza Sonnio, Trastevere
San Crisogono on katollisen kirkon pyhimys. jota juhlitaan 24. mararskuuta. Kukaan ei tiedä aivan varmasti jos Crisogono syntyi nykyisen San Crisogonon kirkon paikalla, mutta niin luullaan ainakin. Ehkä hän syntyikin pohjois Italiassa Aquleiassa, jossa hän kuoli marttyyrikuoleman. Tai sitten hän muutti nuorena Aquileiasta Roomaan ja asettui asumaan tämän nykyisen kirkon paikalle. Crisogonon kerrotaan kuitenkin kuolleen marttyrikuoleman Roomassa neljännellä vuosisadalla jaa ja paavi Symmachus rakennutti Pyhälle Crisogonolle tämän nimikkokirkon Trastevereen vuonna 499.
Kuuluisa 1800-luvulla toiminut arkeologi Giovanni Battista de Rossi, joka kaiveli San Crisogonon kirkon alla, on vaakuuttunut että kirkkorakennus on rakennettu jo 300-luvulla. Aika ajoittain pidetään kirkkoa Crisogonon perustamana, ja toisaalta vain hänelle pyhitetyksi ja nimitetyksi kirkoksi. Crisogonon elämästä ei tiedetä paljoakaan, mutta että hänellä oli yhteyksiä Pyhään Anastasiaan. On tunnettua että pyhimysten ympärille on syntynyt paljon erilaisia legendoja, joitten paikkansa pitävyydestä kiistellään ja kinataan vielä tänäkin päivänä.
Crysogonon nimen on Hieronymos kirjoittanut ylös kahteen kertaan marttyyriluetteloon, Martyrologium Hieronymianum. Sen mukaan Crisogono kärsi martyyrikuoleman joko 24.marraskutta tai 31. toukokuuta keisari Diocletianuksen kattavissa vainoissa.
Santa Maria in Domica/ Santa Maria Alla Navicella
Via della Navicella 10
Titulus Cyriaci, ei ole varmaa tietoa kumpiko Santa Maria Antiquna tai Santa Maria in Domnican kirkoista on kyseessä. Santa Maria in Domnica sai oman tittelikardinaalin jo vuonna 678. Nykyinen tittelikardinaalin nimi on William Joseph Levada, Los Angeles'sta USA:sta.
Kerrotaan että kirkon vieressä olisi asunut naishenkilö nimeltä Cyriaca, leski, jonka asuintiloihin perustettiin tituli ja sen päälle sitten rakennettiin tämä kirkkorakennus. Navicella nimitys tulee suihkulähteestä kirkkon edessä, mikä on ikivanha ja esittää venettä. Cyriaca kuoli vuonna 249, joilloin hän kuoli marttyyrikuoleman kun hänet piiskattiin hengiltä. Hän toimi Pyhän Laurentinon patronessana, suojelijana.
Fontana della Navicella kirkon edustalla
Lähellä Santa Maria Navicellaa sijaitsi Casta Micenatium, keisarillisen armeijan merimiesten kaserni. Heidän kasarmiltaan on tuotu tämä kivivene, josta sitten 1900-luvulla tehtiin tämä suihkulähde. Merimiesten tehtävä oli rauhan aikana hoitaa velariumia Colosseumilla. Velarium oli eräänlainen "markiisikatos", mikä vedettiin Colosseumilla katsomon ylle jotta katsojat säästyivät pahimmalta auringonpaahteelta tai huonommalla säällä sateelta. Varsinkin keisarin ja hänen seuralaistensa lehtari suojattiin velariumilla.
Kirkon vieressä sijaitsi seitsemäs vigili urbani, kaupunginvartijoiden tilat ja heidän asuntonsa ja kasarminsa. Keisari Augustinus perusti jo vuonna 6 jaa kaupunginvartijajärjestön.
Myöhemmin kaupunginvartijat sisällytettiin armeijaan Septimus Serviuksen ajalla. Augustinuksen ajalla kaupunpungin vartijoita oli noin 7000 henkilöä.
Myöhemmin kaupunginvartijat sisällytettiin armeijaan Septimus Serviuksen ajalla. Augustinuksen ajalla kaupunpungin vartijoita oli noin 7000 henkilöä.
Santa Maria in Domnica, Via della Navicella 10
Tämä on ensimmäinen kirkko Foro Romanolla, ja se rakennettiin kuudennella vuosisadalla. Kirkko joutui toisen kirkon sisään kun keskiajalla rakennettiin Santa Maria Liberatricen kirkko sen ympärille.
Arkelogi Giacomo Boni kaiveli alueella ja vuonna 1902. Hän hajoitti Santa Maria Liberatricen kirkon, jotta saatiin Santa Maria Antuquan kirkko esille.
Santa Maria Antiquassa on nimittäin erittäin kallisarvoisia freskomaalauksia 500-, 600- ja 700-luvuilta. Santa Maria Antiquan kirkko on tärkein kristillisen ajan rakennus Foro Romanolla. Kirkkoa on näytetty tilapäisesti kaikille kiinnostuneille syksyllä 2012 mutta tällä haava kirkko on suljettu.
PS. Kirkko on taas avattu vierailijoille.
Freskomaalaus 700-luvulta.
Titulus Damasi (San Lorenzo in Damaso), Piazza della Cancelleria 1
Avoinna kello 7.30-12.00 ja 16.30-20.00.
San Lorenzo Damason kirkkosali sijaitsee palatsi Cancellerian sisällä. Siisäänkäynti on kuitenkin kadulta.
Tämän kirkon alla on pakananaikaisen temppelin raunioita. Paavi Symmachus on rakennuttanut tämän kirkon noin vuonna 499, silloisen tituluksen paikalle. Toinen tieto kertoo että paavi Damaso on asunut juuri tällä paikalla ja hänen kotinsa päälle rakennttiin kirkkosali jo vuonna 380.
Tämän kirkon virallinen nimi on Santi Silvestro e Martino ai Monti. Kirkon on rakennuttanut paavi Silvestro I ja tontin lahjoitti Equizin suku, minkä kodissa oli toiminut Tituli Equitii neljännellä vuosisadalla jaa.
Alkuun se oli Oratorio, mikä oli pyhitettty kaikille marttyyreille. Nykyisen kirkon alla ja osittain alkuperäisen kirkon rippeitä vuodelta 500. Kirkkoa on uuskorjattu 700- ja 800-luvilla ja jäljellä on vieläkin osa siitä alkuperäisestä kirkosta kirkkosalissa.
Nykyisen kirkon tittelikardinaali on puolalainen Kazimerz Nycz. Vuosina 1925-2010 kirkon tittelikardinaalian madagaskarilainen Armand Razafindratandra.
San Martino ai Monti
Titulus on sijainnut tällä paikalla vuonna 474 ja ensimmäinen kirkkorakennus vuonna 499. Paikalla on asunut pappi nimeltä Eusebi, joka kuoli vuonna 357 ja hänestä tehtiin sittemmin pyhimys. Hänet haudattiin San Calliston katakombeihin. Häntä juhlitaan 14. heinäkuuta.
Paavi Sakarias rakennutti Eusebion kodin ja titulin päälle kirkon 700-luvulla. Titulus Eusebi mainittiin jo vuonna 498. Nykyinen tittelikardinaali on Daniel di Nardo, joka on kotoisin USA:sta, Soux-City.
Sant'Eusebion kirkkosali
Pyhän Pietarin kerrotaan pudottaneen siteen (fasciola) vaurioituneesta jalastaan tälle paikalle, kun hän pakeni vankilasta ja oli matkalla Via Appialle. Pietari tapasi Jeesuksen ja Pietari kysyi Jessukesta että Domine, Quo vadis?, herra, mihin olet matkalla. Jeesus vastasi että hän on matkalla Roomaan uudestaan ristiinnaulittavaksi. Silloin Pietari kääntyi takaisinpäin. Paikalle josssa Pietari ja Jeesus kohtasivat rakennettiin myöhemmin kirkko nimeltä Quo Vadis, Via Appia Antican varrelle.
Vuonna 377 rakennettiin Titulus Fasciolae tälle paikalle johon Pietari pudotti siteensä. Tituluksessa toimi jopa viisi pappia.
Tämä kirkko on ennen kaikkea sisterssiläisnunnien kirkko mutta myös Roomassa asuvien amerikkalaisten kotikirkko. Luostarissa on erinomainen luostariasuntola amerikkalaisille turisteille.
Titulusta nimitettiin alkuun nimellä Duas Domus, Gabinuksen ja Gaiuksen koti, jonne marttyyrikuoleman kärsinyt Susanna sai hautapaikan. Hänen jälkeenjäännösten päälle rakennettiin alttari. Sakristian lattialla on lasiruutu josta näkee alas kryptaan Pyhän Susannan hauta-alattarille. Nykyistä kirkkoa alettiin rakentamaan 800-luvulla ja saatiin lopullisesti valmiiksi vuonna 1603.
Susanna di Roma kuoli marttyyrikuoleman vuonna 294. Hänen kerrotaan olleen sukua silloiselle keisari Diocletianukselle, jonka aikaan kristittyjen vainot olivat kattavimmat, mutta samalla Rooman viimeiset. Keisari yrittii naittaa omaa adoptiopoikansa Massimianon Susannan kanssa, mutta Susanna kieltäytyi.
Susannan isä Gabinus omisti asunnon jossa titulo sijaitsi. Gaius oli Sussanan veli. Merkillistä tässä historiassa on se että keisari Diocletianuksen vaimo Serena oli salaa mieheltään myös liittynyt kristittyihin ja se oli hän joka korjasi Susannan ruumiin Santa Felician katakombeihin. Pyhän Susannan jälkeenjäännökset haettiin myöhemmin tänne Santa Susannan kirkon kryptaan. Pyhää Susannaa juhlitaan 11. elokuuta.
Susannan isä Gabinus omisti asunnon jossa titulo sijaitsi. Gaius oli Sussanan veli. Merkillistä tässä historiassa on se että keisari Diocletianuksen vaimo Serena oli salaa mieheltään myös liittynyt kristittyihin ja se oli hän joka korjasi Susannan ruumiin Santa Felician katakombeihin. Pyhän Susannan jälkeenjäännökset haettiin myöhemmin tänne Santa Susannan kirkon kryptaan. Pyhää Susannaa juhlitaan 11. elokuuta.
Tämä kirkko on yksi Rooman vanhimpia, kolmannelta vuosisadalta, ja tässä kirkossa pidettiin ensimmäinen kristillinen jumalanpalvelus aikoinaan. Tätä titulia on kutsuttu myös nimellä Tituli Callisti, paavi Callixtuksen mukaan. Paljon mahdollista että Callixtuksen koti sijaitsi suurin piirtein tällä paikalla. Paavi Callixtukselle pyhitetty kirkko nimittäin sijaitsee aivan kulman takana ja siitä kerrotaan että siinä lähellä sijaitsi Callixtuksen koti. Hän kuoli vuonna 222 ja hänet on haudattu Santa Maria in Trasteveren kirkon pääalttarille.
Yksi Rooman upeimmista kirkoista
San Lorenzo, on melko varmasti Rooman suosituin pyhimys. Kirkko on rakennettu neljännellä vuosisadalla. Paikalla oli sitä ennen asunut rouva Lucina jonka kodissa titulus sijaitsi.
Laurentinus/Pyhä Lauri/Pyhä Laurentius/Sankt Lars, syntyi Huescassa, nykyisessä Espanjassa, vuonna 225 ja kuoli marttyyrikuoleman Roomassa vuonna 258. Pyhää Laurentinusta juhlitaan 10.elokuuta. Hän oli yksi kirkkovaltion seitsemästä diakonista ja kuoli martyyrikuoleman keisari Valerianuksen hallituskaudella. Laurentinus nimittäin jakoi keisarille keräämänsä "verot" köyhille. Siitäkös keisari suuttui. Laurentinuksen tehtävä oli hyväntekeväisyys ja köyhien ja sairaiden auttaminen.
Paavi Sisto II/Sixtus II teloitettiin yhdessä neljän diakonin kanssa. Neljä vuorokautta sen jälkeen oli Laurentinuksen vuoro. Kuolessaan hän oli vain 33 vuotta vanha. Siitä ollaan hieman epävarmoja poltettiinko hänet vaiko halstaroitiin tulessa. Halstari on kuitenkin talleessa ja monissa maalauskissa jotka kuvaata pyhää Laurentinsuta, kuvatan hänet halstarissa roviolla. Roomassa on ainakin viisi tai kuusi kirkkoa jotka ovat pyhiettty Laurentinukselle.
Paavi Sisto II/Sixtus II teloitettiin yhdessä neljän diakonin kanssa. Neljä vuorokautta sen jälkeen oli Laurentinuksen vuoro. Kuolessaan hän oli vain 33 vuotta vanha. Siitä ollaan hieman epävarmoja poltettiinko hänet vaiko halstaroitiin tulessa. Halstari on kuitenkin talleessa ja monissa maalauskissa jotka kuvaata pyhää Laurentinsuta, kuvatan hänet halstarissa roviolla. Roomassa on ainakin viisi tai kuusi kirkkoa jotka ovat pyhiettty Laurentinukselle.
San Lorenzo in Lucinan kirkkossa on Pyhän Lauretinuksen halstari pääalttarilla.
Kirkon paikalla asui Marcello josta sittemmin tuli piispa/paavi Marcello I Marcello toimi paavina neljä vuotta kuolemasan saakka vuonna 309. Marcello avasi Tituluksen omaan kotiinsa, jonka päälle tämä San Marcellon kirkko sitten arkennettiin. Kerrotaan että Paavi marcello päätti jo eläessään että hänen kotinsa päälle rakennetaan kirkkorakennus.
Liber Pontificalis, Kirkkovaltion virallinen kertomus paaveista, kertoo että Marcellus avasi jopa 25 kirkkoa Roomaan. Tämä tapahtui syystä että keisari Diocletianus kuoli vuonan 305 ja siihen päättyivät kritittyjen vainot.Keisari Diocletianusekn aikaiset vainot oliva erittäin kattavat.
Marcello rakennutti Coemeteriumi Novellae'n Via Salarian varteen ja avasi myös Priscillan katakombit saman tien varteen. Coemetrium oli eräänlainen kirkkomaa, jonne haudattiin. Sitä voi pitää hautausmaiden mallina. Kirkkomaita on meidänkin vanhojen kirkkojen ympärillä.
Kesti kuitenkin yhdeksännelle vuosisadalle saakka kuunes alkuperäinen kirkkorakennsu oli valmis. Tämä nykyonen kirkko on 1500-luuvlta. San Marcellon krikko on todellakin kaunis. Carlo Fontan rakensi 1600-luvulla kirkon upean barokkijulkisivun. Luultaavsti Pietro da Cortona on ollut avustamassa.
Kirkon akennutti aikoinana piispa/paavi Marco vuonna 336, tai paremminkin Titulus Marcin. Paavi Gregorio IV uusrakennutti kirkon vuonna 833. Paavi Marco kuoli vuonna 336. Marco rakennutti myös Snta Balbinan kirkon johon hän on haudattu.
Tällä tituluksella on ollut kaksi nimeä.
Tämä upea kirkko seisoo Titulus Praxediksen yllä. Prassaden isä oli senaattori Pudens ja hänellä oli kaksi tytärtä Prassade ja Pudenziana jotka molemmat kuolivat isänsä kanssa martyyrikuoleman. Paavi Siricius asui vierekkäin Pudensin perheen kanssa nykyisen Via Urbanan varrella, paikalla jossa nykyään seisoo Santa Pudenzianan kirkko.
Vallembrosia munkit ovat asuneet kirkon vieressä jo 1500-luvulta saakka ja pitävät vieläkin kirkkoa omana kirkkonaan.
Vallembrosia munkit ovat asuneet kirkon vieressä jo 1500-luvulta saakka ja pitävät vieläkin kirkkoa omana kirkkonaan.
Santa Prassede
Upeita freskomaalauksia absidissa ja samantyyppisiä maalauksia löytyy muuualtakin kirkosta, kuten San Xenon kappelista. Kirkon lattia on kaunista cosmatikuviota. Santa Pressaden kirkko on näkemisen arvoinen.
Avoinna kello 7.30-12.00 ja 17.00-18.30
Tämän kirkon alla sijaitsee Mitreo. Mitran palvonta oli aivan yleistä Roomassa ennen kristinuskoa. Mitreosta tuli asunto vuonna 110 jaa ja siinä asunnossa sitten alettiin pitämään esikristillisiä rukoushetkiä ja-kokoontumisia.
Paljon mahdollista että tällä paikalla on ennen Mitreota ollut keisari Trajanuksen asunto. Paljon uskottavanpaa on että Trajanuksen ystävä Lucius Licinius Sura asui tällä paikalla sillä Terme Surane, Suran kylpylä, on sijainnut ainakin tällä alueella. Santa Priscan kirkko sijaitsee Acqua Marcian akveduktin päällä. Akvedukti juoksutti vettä Aventinon alueelle.
Paljon mahdollista että tällä paikalla on ennen Mitreota ollut keisari Trajanuksen asunto. Paljon uskottavanpaa on että Trajanuksen ystävä Lucius Licinius Sura asui tällä paikalla sillä Terme Surane, Suran kylpylä, on sijainnut ainakin tällä alueella. Santa Priscan kirkko sijaitsee Acqua Marcian akveduktin päällä. Akvedukti juoksutti vettä Aventinon alueelle.
Mitreo on avoinna vierailijoille joka toinen ja neljäs lauantai, mutta vierailu vaatiin etukäteisvarausta. Sisäänpääsymaksu 5,5 €.
Titulus Pudentis (Santa Pudenziana), Via Urbana
Santa Pudenzianan kirkkorakennus on jäänyt syvälle monttuun kun vieressä olevia rakennuksia ja katuja on rakennettu ja niitten alle on joutunut paljon roinaa. Koko Rooman keskustan alla on usemapia metrejä, jopa pahimmilaan kymmenen metriä, maan joukkoon hajoitettuja rakennuksia, huusholliesineitä ja varmasti myös paljon luurankojakin.
Santa Pudenziana alla sijaitsee Titulus Pudentis, joka sai niemsnä roomalaisen senaattroi Pudensin tytträestä, Pudenziana. Hänen siskolle, Prassadelle, pyhietty kirkko löytyy parisataa metriä etelänpää, kuten jo edellä kerroinkin.
Pudensin koti jossa titulus sijaitsi on nyt yhdeksän metrin syvyydessä. Tarina myös kertoo että apostoli Pietari olisi asunut asunnossa jopa seitsemän vuotta!
Joka tapauksessa Santa Pudenzianan kirkko on tunnistettu olevan ensimmäinen paikka jossa on pidetty jumalanpalvelus Roomassa. Rooman piispat/paavit asuivat Pudensien naapureina. Kirkon absidin ympäriltä on löydetty kylpyhuoneen tiloja. Paavit asuivat täällä vuoteen 313, kunnes keisari Konstantinus antoi paavin muuttaa asumaan palatsiinsa Lateranoon. Silloinen paavi Siricius asui aivan Pudensin perheen vieressä.
Santa Pudenziana
Titulus S Sabinae (Santa Sabina)
Santa Sabina kirkko rakennettiin vuosina 422-432 ja kirkon ovet ovat alkuperäiset. Ovissa on kuvattu raamatullisia tapahtumia. Melko ihmeellistä että nämä ovet ovat säilyneet 1500 vuotta!. Kirkko seisoo Aventinon kukkulalla.
Kirkkoon on haudattu neljä pyhimystä joista Sanat sabian on ykis. Tämä krikko on muutenkin historiallinen sillä tässä kirkossa antoi Paavi Honorius II Pyhälle Dominikukselle luvan perustaa dominikaaninen luostarijärjestö. Samalla hän antoi Santa Sabinan heidän omistukseensa ja dominikaaneilla on kirkko ja sen luostari vieläkin hallussaan. Luostarissa voi miespuolinen vieras saada kiltiltä munkilta luvan saada nähdä pyhän Dominikanuksen sellin ja appelsiinipuun luostrin chiostrossa, sisäpihalla, jonka on Pyhä Dominikanus istuttanut.
Santa Balbinan kirkko sijaitsee melko eristyksissä Caracallan kylpylän takana keskellä kaunista ja ruahallista luontoa. Suorastaan idyllisellä paikalla. Kirkko on suljettu ja avoinna vain sunnuntai-messun ajan kello 10.30-11.30. Vieressä sijaitsevassä luostarissa sijaitsee erinomainen vanhainkoti nimeltä Santa Margharita.
Santa Balbinan kirkon rakensi konsuli Fabio Cilonen vuonna 204. Kirkossa on 900-1300-luvun välillä maalattuja freskomaalauksia. Itse Santa Balbinasta ei tiedetä paljoakaan.
Santa Balbina
Titulus Vestinae, San Vitale
Kirkko valmistui vuonna 400. Kirkon paikalla seisoi seistemännelel vuosisadalle saakka titulus Vestinae,alkukritillisen ajan kokoontumispaikka. Kirkko on pyhitetty Pyhäelle Vitalikselle ja hänen vaimoleen Pyhälle Valerialle. Heidät yhdistetään niin Milanon kuin Ravennan histroiaan. Heille syntyi kaksospojat Garvasio ja Protasio. Molemmat kärsivät marttyyrikuoleman.
San Vitale, Via Nazionale 194
San Vitale on nykyään Roomassa asuvien romanialaisten kotikirkko