Basilika on arkitehtuurillinen käsitys hallimaisesta rakennuksesta ja esikuva kaikille aikaisemmille kristillisille kirkkorakennuksille. Ensimmäinen kristitty kirkkorakennus rakennettiin Roomaan 300-luvulla jaa. Siihen saakka oli kristinusko kielletty Rooman valtakunnassa.
Kolme Rooman patrialkaalista kirkkoa San Pietro in Vaticano, San Giovanni in Laterano ja San Paulo fuori le Mura kuuluvat kristillisen maailman vanhimpiin kirkkorakennuksiin. Kaikki kolme on vihitty käyttöön 320-luvulla jaa. Sen jälkeen kaikkia kolmea kirkkoa on paljon korjailtu ja suurelta osin rakennettu uudestaan.
Maxentinuksen basilika on hyvä esimerkki raunioituneesta esikristillisestä basilikasta. Se rakennettiin vuosina 306-310 jaa ja se on melko varmasti ensimmäinen basilikan muotoinen kristillinen kirkko. Nykyään myös Santa Maria Maggioren basilika kuuluu patrialkaalisten basilikoiden joukkoon.
Basilikan muotoinen rakennus oli jo perinne Roomassa ja useat hallintorakennukset olivat juuri basilikoita kuten Basilica Giulia ja Basilica Emilia. Basilika oli peräisin helleenisestä rakennuskulttuuurista. Basilika toimi rakennusmallina pitkälle 1800-luvulle. Basilikakirkot rakennettiin itä-länsi suuntaan jolloin kirkkorakennuksen absidipääty oli aina kirkon itäisessä päädyssä.
Aidossa basilikassa nousee keskilaiva aina kerrosta ylemmäksi kuin sivulaivat jolloin syntyy luonnostaan erinomaiset paikat ikkunariveille keskilaivan molemmin puolin. Nämä basilikan ikkunat antaa ihastuttavan valoisuuden basilikalle, joka on joka hetki hieman erilainen riippuen ajankohdasta ja auringon asennosta.
Pseudobasilikassa ei ole ikkunarivejä lainkaan koska keskilaiva on liian matala. Nykyään kristityillä kirkoilla on kanooninen yksinoikeus basilika nimitykseen rakennuksissaan. Nykyisissä basilikoissa on myös poikittainen laiva joka muokkaa kirkkosalin ristinmuotiseksi.
Santa Sabinan basilika
Pseudobasilikassa ei ole ikkunarivejä lainkaan koska keskilaiva on liian matala. Nykyään kristityillä kirkoilla on kanooninen yksinoikeus basilika nimitykseen rakennuksissaan. Nykyisissä basilikoissa on myös poikittainen laiva joka muokkaa kirkkosalin ristinmuotiseksi.
Keisari Konstantinus Suuri hyväksyi vuonna 313 kuolinpedillään kristinuskon Rooman valtakunnassa. Hän lahjoitti Lateranopalatsin Rooman seurakunnalle ja sen viereen rakennettiin San Giovannin basilika, Pyhän Johanneksen basilika.
San Giovanni in Lateranon basilika
Anastasius Bibliothecarius (kuoli vuonna 915). Hän oli munkki ja paavin kirjastonhoitaja Vatikaanin kirjastossa. Hän toimi myös paavina, Anastasius III, muutaman kuukauden vuonna 913. Hän toimi myös abottina Santa Maria in Trasteveren kreikkalaisessa munkkiluostarissa aikansa. Hän toimi myös kirjailijana ja kääntäjänä.
Aikaisemmin luultiin että Anastasius olisi kirjoittanut Liber Pontificalsi nimisen kirjan, mutta se ei ole voinut olla mahdollista, koska kirja käsittelee paavien elämää Pietarista lähtien 1500-luvulle saakka. Olipa miten oli niin hän oli sen ajan viisaimpia miehiä Rooman valtakunnassa. Viidennellä vuosisadalla mainittiin Liber Pontificalissa että Roomassa on 25 titulia. Kolme muuta kirkkoa sai tituli tittelin 1200-luvulla ja modernilla ajalla useampikin.
Aikaisemmin luultiin että Anastasius olisi kirjoittanut Liber Pontificalsi nimisen kirjan, mutta se ei ole voinut olla mahdollista, koska kirja käsittelee paavien elämää Pietarista lähtien 1500-luvulle saakka. Olipa miten oli niin hän oli sen ajan viisaimpia miehiä Rooman valtakunnassa. Viidennellä vuosisadalla mainittiin Liber Pontificalissa että Roomassa on 25 titulia. Kolme muuta kirkkoa sai tituli tittelin 1200-luvulla ja modernilla ajalla useampikin.
Rooman vanhimmat kirkot:
San Martino ai Monti (4.vuosisata)
Santi Quattro Coronati (314)
vanha Pyhän Pietarin kirkko (324)
San Giovanni in Laterano (324)
Santa Croce in Gerusalemme (325)
Santa Susanna (330)
San Marco (336)
Santa Anastasia (aikainen 4. vuosisata)
Santa Costanza (aikainen 4. vuosisata)
Santa Maria in Trastevere (aikainen 4. vuosisata)
Santi Nereo e Achilleo (ennnen vuotta 377)
San Lorenzo in Damaso (380)
San Paulo fuori le Mura (386)
Santi Giovanni e Paolo (Rome) (398)
San Sisto Vecchio (myöhäinen 4. vuosisata)
San Clemente (4. vuosisata)
San Lorenzo in Lucina (4. vuosisata)
Santi Marcellino e Pietro (4. vuosisata)
Santa Pudenziana (4. vuosisata)
San Sebastiano fuori le mura (4. vuosisata)
San Vitale (400)
San Marcello al Corso (myöhäinen 4. vuosisata)
Santi Bonifacio e Alessio (3. ja 4. vuosisadan vaihteessa)
Oratoria tai oracula kutsuttiin aivan ensimmäisiä kristittyjen kokoontumistiloja Roomassa. Diakoonit olivat tärkeitä henkilöitä jo alkuseurakunnissa. Useimmat katolliset papit ovat toimineet ensin diakooneina. Roomalaiskatollisessa kirkossa dikaoonilla on myös liturgisia toimintoja. Titulus tai domus ecclesia oli ensimmäinen kokoontumispaikka, jossa saatiin jakaa sakramenttejä. Tärkein pappi sai nimekseen kardinaali.
Vanhimman vielä nykyään toimivan kirkon on kaiken ymmärryksen mukaan oltava Pantheon, joka rakennettiin vuosina 118-125 jaa. Toiseksi vanhin on Santi Silvestro e Martino ai Monti ja kolmanneksi vanhin Santi Quattro Coronati.
San Martino ai Monti (4.vuosisata)
Santi Quattro Coronati (314)
vanha Pyhän Pietarin kirkko (324)
San Giovanni in Laterano (324)
Santa Croce in Gerusalemme (325)
Santa Susanna (330)
San Marco (336)
Santa Anastasia (aikainen 4. vuosisata)
Santa Costanza (aikainen 4. vuosisata)
Santa Maria in Trastevere (aikainen 4. vuosisata)
Santi Nereo e Achilleo (ennnen vuotta 377)
San Lorenzo in Damaso (380)
San Paulo fuori le Mura (386)
Santi Giovanni e Paolo (Rome) (398)
San Sisto Vecchio (myöhäinen 4. vuosisata)
San Clemente (4. vuosisata)
San Lorenzo in Lucina (4. vuosisata)
Santi Marcellino e Pietro (4. vuosisata)
Santa Pudenziana (4. vuosisata)
San Sebastiano fuori le mura (4. vuosisata)
San Vitale (400)
San Marcello al Corso (myöhäinen 4. vuosisata)
Santi Bonifacio e Alessio (3. ja 4. vuosisadan vaihteessa)
Oratoria tai oracula kutsuttiin aivan ensimmäisiä kristittyjen kokoontumistiloja Roomassa. Diakoonit olivat tärkeitä henkilöitä jo alkuseurakunnissa. Useimmat katolliset papit ovat toimineet ensin diakooneina. Roomalaiskatollisessa kirkossa dikaoonilla on myös liturgisia toimintoja. Titulus tai domus ecclesia oli ensimmäinen kokoontumispaikka, jossa saatiin jakaa sakramenttejä. Tärkein pappi sai nimekseen kardinaali.
Vanhimman vielä nykyään toimivan kirkon on kaiken ymmärryksen mukaan oltava Pantheon, joka rakennettiin vuosina 118-125 jaa. Toiseksi vanhin on Santi Silvestro e Martino ai Monti ja kolmanneksi vanhin Santi Quattro Coronati.
Vuonna 499 olivat kaikki alla luettelemani titulit käytössä:
Titulus Tigridae, Santa Balbina, Via di Santa Balbina 8
Kuvassa Santa Balbinan kaunis cosmaattisen tyylin paavintuoli.
Avoinna sunnuntaisin kello 10.30-11.30.
Titulus Sabinae, Santa Sabina, Piazza Pietro d'Liria
Bussi 23 ja 280. Avoinna: 7.30-12.30, 15.30-17.30
Titulus Praxedis, Santa Prassede
Via de Santa Prassade/ Via San Martino ai Monti
Avoinna:7.30-12.00 ja 16.00-16.30.
Avoinna:7.30-12.00 ja 16.00-16.30.
Titulus Nicomedis, Santi Marcellino e Pietri, Via Labicana 1
Kirkko seisoo Santi Marcellino e Pietro nimisen katakombin päällä
Titulus Marcelli, San Marcello al Corso, Piazza San Marcello 5
vastapäätä Palazzo Doria Pamphilia
Avoinna: 6.30-12.00, 16.00-19.00
Titulus Gai, Santa Susanna
Via Venti Settembre 15
Titulus Fasciolae, Santi Nereo e Achilleo, Viale delle Terme di Caracalla 28
Kuvassa upea Pietro Vassaletton sunniittelema piispantuoli, cosmaattisen tyylin mukaan.
Titulus Eusebii, Sant'Eusebio, Piazza Vittorio Emanuele II 12A
Kuvassa kirkon krypta. Tuo pöytä on tyypillinen pöytä jota käytettiin alttarina Tituleissa. Kuvassa oleva pöytä on varmasti myöhemmältä ajalta. Useimmissa roomaalaisissa kirkoissa on alttaripöytänä vastaavanlainen pöytä mutta siinä on nykyään aina valkoinen pitseillä koristeltu liina. Avoinna kello 9.15-12.45, 16.00-18.00.
Titulus Crysogoni, San Crisogono, Piazza Sonnino 44
Kuvassa kirkon alta löydetty kasteallas tai -astia
Avoinna: 7.00-11.30, 16.00-19.00
Tituli Apostolorum, San Pietro in Vincoli
Kuvassa kardinaali San Pietro In Vinculin hautamuistomerkki kirkossa.
Avoinna: 7.00-12,30, 15.30-19.00
Syksyllä ja talvella suljetaan jo kello 18.00
Titulus Anastasiae, Sant'Anastasia, Piazza di sant'Anastasia
Tituli Aemiliniae, Santi Qattro Coronati, Via dei Santi Quattro 20
Titulus Bizantis ja/tai Titulo Pammachii, Santa Pudenziana
Via Urbana 160
Titulus Pudentis, Santa Pudenziana
San Clementen basilika on ehdottomasti asetettava ihan omaan kunniaansa muitten roomalaisten kirkkojen keskuudessa.
Titulus Vestinae, San Vitale, Via Nazionale
Titulus Damasi, San Lorenzo in Damaso, Piazza della Cancelleria
Titulus Lucinae, San Lorenzo in Lucina
Titulus Apostolorum Prope Via Lata, Santi Apostoli XII
Piazza dei Santi Apostoli 51
Kryptassa sijaitseva Pyhän Jaakobin ja Filippuksen alttari ja hautamuistomerkki. Väitetään että Jaakobin ja Filippoksen ruumiit löydettiin seitsemännellä vuosisadalla ja heidän pyhät jälkeenjäännökset asettiin marmoriarkkuun pääalttarin alle. Seremonian aikana näytettiin Jaakobin jalkaa ja Filippoksen luita, jotka latiettiin marmoriarkkuun juhlamenoin. Kerrotaan myös että Santa Maria in Trasteveren kirkko pitää halussaan osan Jaakoin pyhistä jälkeenjäännöksistä. Totuus on mahdollisesti aivan toinen mutta mitäpä sillä on väliä.Piazza dei Santi Apostoli 51
Titulus Iuxta Pallacinas, San Marcon kirkko
Titulus Aequitii, San Martino ai Montin krypta, kolmannella vuosisadalla kirkon alla olevissa tiloissa oli kokoontumispaikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti