sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Santa Caterina dei Funari


Cateria dei Funari, Via dei Funari, Sant'Angelon kaupunginosassa

Avoinna maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina kello 12.00-17.00

Kirkon julkisivun on luultu olevan Giacomo della Portan käsilaa, mutta luultavimmin se on Guidetto Guidettin suunnittelema, niin kuin koko kirkkorakennuskin. 

Ylhäällä friisin reunoilla lukee Divae Catherinae martyri. Ylinpänä tuon pyöreän lasi-ikkuan yllä sijaitsee Chigin aatelissusuvun vaakuna.

Pigna-s Angelo - via delle Botteghe oscure - crypta Balbi 00738.JPG

Museo Crypta Balbi, Via delle Bottege Oscure 31, on museo joka kuuluu Museo Nazionale Romano'on

Crypta Balbi syntyi Teatro di Balbo'n, Balbin teatterin, raunioihin. Teatterin rakennutti keisari Augustuksen pankkiiri Lucio Cornelio Balbo vuonna 13 eaa. Teatteri paloi vajaat sata vuotta myöhemmin. Teatteri oli valtavan suuri. Se kattoi kokonaisen kortteliston tältä alueelta. Se oli koristeltu viimeisen päälle onyksi marmorilla. Nykyään on teatterin rippeitä nähtävillä Museo Crypta Balbissa, maan alla.

Crypta Balbi 1010599.JPG

Pienoismalli museossa, josta näkee Santta Caterina dei Funarin kirkon, kuvassa vasemmalal edessä.Teatterin sisäänkäynti sen oikealla puolen ja San Stanislao dei Polacchin kirkko taainpana, joka sijsitaee Viadelle Botteghe Oscuran varrella. Arkeolgien mukaan teatterin lehtarit olivat kuvassa vasemmalla ja näyttämö suurin piiretein kuvassa keskellä.

Osa Balbin museosta on kaivettu entisen nunnaluostarin ja tyytökodin tiloihin. Nunnaluostarin tilat seisoivat tyhjiltään fasismin ajalta 80-luvulle, kunnes arkeologit alkoivat kaivella Babin teatteria esille ja törmäsivät luostariin. Osassa tyttökotia on toimintaa vielä tänäkin päivänä.

Crypta balbi, esedra 01.JPG


Crypta Balbi, fresker 01.jpg

Flagella St-Erasmus Crypt Balbi.jpg

Crypta Balbi, ara 01.jpg
Crypta Balbi, ara 03.JPG

Amethyst bracelet Crypta Balbi.jpg

Crypta Balbi, vitrine with finds from the Middle Age and later.jpg

Crypta Balbi, vitrine with finds from the antiquity-2.jpg

Glass jug Celio Crypta Balbi n2.jpg

Glass pitcher Trastevere Crypta Balbi.jpg

Padella-acquamanile in bronzo inciso, IV sec.JPG


Crypta balbi, affreschi 02.JPG

Pastore dormiente (ara romana) - Roma, Crypta Balbi - Foto Giovanni Dall'Orto, marzo 2005.jpg

Crypta balbi, sottoterri 01.JPG

Crypta balbi, sottoterri 03.JPG

Crypta Balbi-botteghe oscure.jpg

Crypta balbi, sottoterri 07.JPG

Crypta balbi, vista degli scavi 01.JPG

Crypta Balbi 1010612.JPG

Santa Caterina dei Funarin kirkko seisoo  teatteri raunoioiden reunan päällä.

S Angelo - s Caterina dei Funari campanile 1180692.JPG

Erikoinen kirkontorni joka on vaikeasti nähtäissä kadulta käsin. Torni sijaitsee keskilaivan oikealla renustalla. Torni on oman tyylisensä eikä sovellu yhteen kirkon kanssa. Torni on siirretty luultavasti jostain muualta Roomasta tänne. Torni on asetettu Chigin sukukappelin päällle. Chigin sukuhan kustansi kirkon rakentamisen joten toki he saivat oman kappelin ja torni luonnollisestikin asetettiin heidän kappellin kohdalle.

Gator i Rom 2013 028.jpg
Tämä kuva on otettu Piazza Lavatellin puolelta.

Kirkko on 1200-luvulta ja toimi köydenvalmistajien kirkkona. Nimittäin kirkon lähettyvillä sijaitsi köysitehdas jonka työväelle tämä kirkko ensisijaisesti rakennettiin. Siitä kirkko on saanut nimekseen funari. 

Kirkko korjattiin perusteellisesti 1500-luvun lopulla. Arkkitehtinä toimi Guidetto Guidetti, joka oli firenzeläistä alkuperää oleva arkkitehti ja joka on tullut kuuluksi ennen kaikkea Santo Spirito in Sassian kirkon julkisivusta. Hän on koristellut myös Santa Maria dell'Orton kirkkoa Trasteveressä. Guidetti oli yksi Michelangelo Buonnarotin oppilaista. Hän on ollut mukana koristelemassa Palazzo dei Conservatoria, Palazzo della Sapienzaa ja Santa Maria in Sopra Minervaa.

Paavi Paulus III antoi kirkon Sant'Ignazio di Loyolan huostaan ja hän perusti kirkon yhteyteen Conservatorio Di Santa Caterina della Rosa nimisen hyväntekeväisysjärejstön IPAB, joka toimii siinä vieläkin. Conservatorio tässä tarkoitaa eräänlaista sisäoppilaitosta, jossa tytöt asuivat ja opiskelivat, siinä toivossa että he psytyisivät elättämään itsensä, ilman että heidän on langettava prostitutioon. Muita vaihtoehtoja oli vain avioliitto tai mennä luostariin nunnaksi. Nuoret naiset olivat suosittuja naimismarkkinoilla varsinkin vanhempien ja vauraiden herrojen parissa mutta sellainen avioliitto ei antanut minkäänlaita varmuutta tai turvaa. Roomalaiset avioliitot olivat erittäin löysiä joten kumpi jompi aviopuoliso saattoi jättää partnerinsa koska vaan. Vauraat miehet löysivät aina uuden, nuoren ja kokemattoman vaimon itselleen mutta naishenkilö jonka mies oli heittänyt ulos pesästä joutui valitseaman joko pristutution tai luostarin välillä.

Santa Caterina d'Alessandria, di Raffaello Sanzio

Raffaello Sanzio: Pyhä Katerina Aleksandrialainen 282-305
Hän oli egyptiläinen marttyyri

Kardinaali Frederico Cesi kustansi luostarin ja conservatorion ja kirkon rakentamisen. Mutta ne sijaitsivat synkässä vanhassa rakennuskompleksissa jonne ei aurinko juuri koskaan paistanut. Kirkko on pyhitetty pyhälle Katerina Aleksandrialaiselle.

Samoissa peruskorjatuissa tiloissa on Rooman kunnalla vastaanottokoti väkivaltaakärsineille naishenkilöille, jotka tarvitsevat suojapaikan ja yöpymistilat. 

Arkiv: Innocenzo Tacconi e Annibale Cararcci, CIMSA Santa Margherita, Chiesa di Santa Caterina dei Funari.jpg

Innocenzzo Tacconi ja Annibale Caracci, Santa Margherita


Kirkkosali ei ole suuri mutta sen molemmilla seinustoilla on kolme suurta kappelia ja jokasen kapelin  kauniit kaarivalvit ovat samalla  tyylillä kuvioituja. Keskimmäisestä kappelista vasemmalla seunustaalla pääsee ulos Via Michelangeli Caetanin kujalle. Tämä lisäovi on rakennettu jälkeenpäin turvallisuussyistä.

S Angelo - Caterina dei Funari s - capp de Torres - Venusti s G Battista 1200039.JPG

Cappella de Torres

Kardinaali Ludovico de Torers sai viimeisen lepopaikkansa tästä kirkosta ja tässä de Torreksen suvun kappelissa. Kappeliin on haudattu useampikin hänen sukulaisistaan. Alattritaulun ja ferskomaalausket on tehnyt Marcello Venusti. Allttaritaulun oikealla puolella on maalaus Kardnaali Ludovico de Torreksesta ja vasemmalla maalaus, joka kuvaa hänen isäänsä, joka oli myös nimeltään Frederico de Torres.

S Angelo - Caterina dei Funari s - capp de Torres Sepolcro de Torres 1200038.JPG

Cappella de Torres

S Angelo - Caterina dei Funari s - CAPP Canuto Annnunciazione 1200043.JPG

Cappella Canuto

 Tämä kappeli on pyhietty Madonna della Annunnziatalle, Marian ilmestykselle. Tähän kapeliin on haudattu piispa Andrea Canuto.

S Angelo - Caterina dei Funari s - tomba di Andrea CAPP Canuto Canuto 1610 1050539.JPG

 Andrea Canuton hauta

S Angelo - Caterina dei Funari s - CAPP Canuto Canuto stemma 1050538.JPG

S Angelo - Caterina dei Funari s - capp Cesi altare maggiore di gloria s Caterina (Sorbi 1760) 1200036.JPG

Santa Caterina di Alessandria, pääalttari, presbyteriumi

Presbyteriumi on todella omalaatuisensa. Tämä on ollut alunperin kappeli ja pääaltari on alunperin sijainnut oikealla seinustalla. Näin ollen Chigin sukukappeli on sijainnut pääalttarin oikealla puolella, joka voi selittää sen kummallisuuden että kellotapuli seisoo nyt Chigin kappelin päällä.  Pääalttarin maalauksen on tehnyt Giovanni Sorbi, ja tämä alttaritaulu ei ole Livio Agrestin maalaama alkuperäinen maalaus.  Agrestin maalaus on viety Firenzeen ja löytyy siellä Accademia delle Arti del Disegno'sta.

S Angelo - Caterina dei Funari s - capp Cesi disputa s Caterina (Zuccari) 1200037.JPG

Frederico Zuccarin maalauksia

Annibale Carracci - St Margaret - WGA04422.jpg

Annibale Carracci, Santa Margherita, öljymaalaus 1500-luku




Lähetä kommentti