lauantai 16. helmikuuta 2013

San Teodoro al Palatino



Aivan Palatinon kupeessa, tai sen takana, Via di San Teodore 7, sijaitsee tämä kaunis ortodoksinen kirkko, San Teodore, Via di San Teodorolta laskeudutaan portaita alas.

Täältä löytyy messuajat!


Kurkistakaapa sisäpihalla portaiden alla sijaitsevan kalterioven lävitse. Siellä säilytetään pääkalloja ja luita jotka on Sacconi Rossi veljeskunta kerännyt tänne. Heidän käytössään oli tämä kirkko ortodokseja ennen ja heidän pääpaikakkansa on vieläkin kirkon vieressä olevassa luostarissa. Sacconi Rossin järjestön jäsenet keräsivät Teveren jokeen heitettyjen tai muuten vain hukkuneiden ruumiit talteen ja siunaisvat ne.  En mene takaamaan että kallot ja luut ovat vielä jäljellä sillä ne on voitu viedä kryptaan joka sijaitsee Tiberin saarella.



Kirkko on vieläkin katollinen kirkko. Se on vain vuokrattu Konstantinopelin ekumeeniselle patriarkaatille. Arkelogit ovat saaneet päänvaivaa kaivellessan kirkon alla ja he tulivat siihen tulokseen että kirkko on rakennettu jonkin vanhan temppelin raunioihin ja siksi se on pyöreä. Lopulta päädyttiin siihen tulokseen että se on ollut keisari Agrippan vailjamakasiini joka on seissyt tällä paikalla. Kirkko voi olla kuudennelta vuosisadalta, Gregorius Suuren ajalta, sillä absidin mosaiikkityö on peräisin seitemänneltä vuosisadalta.





Via di San Teodoron katu ja Palatino kirkon takana. Tuolta kadun päästä pääsi vielä muttama vuosi sitten Foro Romanolle ja Foro Romanon läpi Via Fori Imperialille. Mutta kun Foro Romanolle laitettiin sisääpääsymaksu, niin portit pantiin kiinni ja läpikulkuväylä hävisi. Siinä voitti paljon aikaa ja voimia kulkea Foro Romanon kautta, jos oli asiaa siihen suuntaan.


Kirkko rakennettiin kuudennella vuosisadalla keisari Agrippan viljamakasiinin tilalle.  Paikalla on voinut olla Lubercale, se  paikka jota luultiin Romuluksen ja Remuksen luolaksi. Uusien kaivausten myötä on Lubercale löydetty Palatinolta, San Teodorosta hieman etelään päin. 

Luultavasti Carlo Fontana  on suunnittelut  tämän nykyisen uudistetun kirkon 1700-luvun alussa. Kirkkoa on myös saanut käyttää Sacconi Rossi järjestö, veljeskunta joka kuuluu jesuiittijärjestöön.

Paavi Johannes Paulus II antoin tämän kauan suljettuna seisoneen kirkon vuonna 2000 Konstantinopelin Ekumeeniselle patriarkaatille. Sen jälkeen kirkkoa on käyttäneet Roomassa asuvat kreikkalais-ortodoksiset kotikirkkonaan. Patriarkka Bartholomeus I oli vuonna 2004 Roomassa ja vihki kirkon. Kaikesta huolimatta kirkko on vieläkin Rooman katolisen kirkon omistuksessa.

Toki Roomassa on ollut jo kauan ortodoksisia kirkkoja. Ortodokist ovat jakautuneet omiin patriarkaatteihinsa ja niitten ulkopuolellakin taitaa olla haaroja. En ole oikein perillä ortodoksisesta kirkosta.

Muutamia muita ortodoksisa kirkkoja Roomassa:

San Nicola, Via Palestero 69
Greco-Ortodossa Sant'Andrea Apostolo, Via Sardagena153
Camillo di Lellis/San Mina Megalomartiere (moldovialaisten)
Via Aureliana 50, Madona del Roasario (romanialaisten), Via Giustiana 225 Elevazione della Santa Croce, Via Alessandro Viviani 24
Santo Stefano Protomartire, Viale Giorgio Morani 78
Nascita della Madre di Dio, Via Gallia 162
Santa Caterina (venäläisten), Villa Abamalek, Via del Lago Terrione
Vinzenzo e Anastasio, Vicolo dei Modelli 73
Chiesa Copta Ortodossa di San Giorgio, Via Sante Bergellini 13
San Mina (koptinen), Piazza della Trasfigurazione 2
S Gioacchino  e S Anna ai Monti (etiopialainen), Via Monte Polacco 5 




San Teodoro

San Teodoro/Teodoro Tiro

Teodoro oli roomalainen sotias, turkkilaista alkuperää, josta tuli myöhemmin pyhimys. Pyhä Teodorus on Venezian suojelyspyhimys ennen Pyhää Markusta. Katolinen kirkko tuntee kaksi Teodoro nimistä pyhimystä. Pyhä Teodorus on arvostettu etenkin ortodoksien parissa. Konstantinopelissa oli aikoinaan 15 kirkkoa jotka oli pyhitetty Teodorolle. SS Cosma e Damianon kirkossa Roomassa on Teodoro kuvattu absidimosaiikissa, joka on peräsiin vuodelta 530.

Fil: Cosmedamiao9b5.jpg

SS Cosma e Damianon kirkon alttarifesko, jossa Pyhä Teodoro on Pyhän Pietarin ja Pyhän Cosman vieressä, kuvassa oikealla puolella.


 San Teodoro, pääalttari


Tämä absidimosaiikki on peräisin kuudennelta vuosisadalta. Kuvassa keskellä Jeesus, Pietari ja Paavali molemmin puolin häntä ja äärimmäisenä oikealla Pyhä Teodoro. On vaikea sanoa että kuka vasemmalla oleva naishenkilö on. Paljon mahdollista että naishenkilö on Santa Anastasia/Anastasia di Sirmo, jolle pyhitetty kirkko löytyy saman kadun loppupäästä, Circo Massimon luota.
















Kesäiltoina kirkon sisäpihalla esitetään musiikkia. Ohjelma täällä. Kirkossa kastetaan lapsia ja vihitään pareja.

Pitkänperjantain messu on erikoinen sillä silloin on paikalla myös Sacconi Rosso veljeskunata, joiden päämaja on kirkon viereisessä rakennuksessa. Järjestö on saanut alkunsa 1600-luvulla. Isola della Tiberina, Tiberin saarella, sijaitsee erään luostarin alla krypta, jonne tämä veljeskunta keräsi Tiberin jokeen hukkuneitten tai rangaistukseksi hukutettujen henkilöiden ruumiit., jotka he siunasivat. Krypta on vieläkin jäljellä ja sitä näytetään pari kertaa vuodessa. Kryptaan lähdetään oppaan mukana Sant'Bartholomeon kirkosta. Krypta sijaitsee kaiketi kirkon luostarirakennuksen alla.



Tämä alue Foro Romanon, Palatinon ja Circo Massimon välissä on tosi rauhallinen alue. Asuisin erittäin mielelläni tällä alueella. Alue ei ole suuri. 



Via di San Teodoron loppupäässä, numerossa 88, Circo Massimon kulmalla, sijaitsee ihana baari/kahvila/leipomo nimeltä San Teo, jossa myydään mitä maukkaimpia voileipiä ja leivonnaisia. Se on oviaukko rakennuksen päädyssä.

Kannattaa pitää tauko ja juoda kupponen kahvia ja nauttia leivonnaisista. Täällä saa myös erittäin hyvää jäätelöä, ihania voileipiä ja juomia joka lähtöön. Huippuluokkaa mutta hieman kallis. Avoinna kello 7.00-20.00 kaikkina päivinä viikosta. 

Ja kaiken lisäksi erittäin siistit vessat, joita saa hakea Roomasta. 


Herkkusuiden mesta


Sant'Anastasia al Palatino


Sant'Anastasia al Palatino/Piazza Sant'Anastasia

Messu arkipäivinä kello 18.00 ja pyhäpäivinä kello 10.30 englanniksi, kello 16.00 arabiaksi ja kello 18.00 italiaksi. Kirkko on avoinna 24 tuntia vuorokuadet ympäri.

Kirkko on peräisin neljänneltä vuosisadalta jaa ja sen mosaiikit viidenneltä vuosisadalta. Bysantisella aikakaudella kirkko palveli bysanttilaisia jotka asuivat Palatinon alueella. Muutoksia ja usukorjauksia tehtiin 1300 - ja 1500 -luvuilla. Kellotapulit, joita on kaksi, ovat kylläkin pienet ja söötit, rakennettiin myös myöhemmin. Koko julkisivu hajosi 1600 -luvun lopulla ja Luigi Arricucci suunniteli uuden. 

Huom! Pukeutumissäännöt ovat tavallista tiukemmat tässä kirkossa. Ei lyhytlahkeisia housuja eikä täysin hihatonta paitaa tai puseroa kannata panna pääleen jos tähän kirkkoon aikoo mennä sisään. Kirkon vahtimestari käännyttää ulos armotta kaikki jotka eivät ole pukeutuneet asiallisesti.

Fil: Ripa - S Anastasia interno 1030303.JPG

Tiistai-iltoina kirkossa pidetään ns pelastujumalanpalveluksia joissa rukoilllaan sairauksien ja syntien puolesta. Meininkin on tyypillistä helluntalaistyylistä messutoimintaa ja helluntalaiset katsotaan sisarjärjestöksi. Tämä on yksi katollisen kirkon erikoishaaroista jota kutsutaan karismaattiseksi liikkeeksi.
Santa Anastasian munkkiluostari Monaci Benedettini Olivetani sijaitsee osoitteessa Via dei Cerchi  87, kirkon takana. Heidän pääpaikkansa Roomassa sijaitsee Foro Romanolla, Via  di Santa Francesca Romana 4.


Pääalttari on valmistettu marmorista ja maalaukset on maalannut Lazzarro Baldi. Kattofreskomaalaus kuvaa Pyhän Anastasian martyyriumia. 

Fil: Anastasia dutchms.jpg

Pyhästä Anastasiasta on eriäviä tietoja. Joidenkin tietojen mukaan hän olisi Rooman suojeluspyhimys.Anastasialle pyhitettyä messua vietetään joulupäivänä juuri tässä kirkossa. Kirkon paikalla on sijainnut Titulus Anastasiae, alkuseurakunnan kokoontumispaikka naishenkilön kotona jonka nimi on ollut Anastasia. Mitään sen varmenpaa todistetta ei asiasta ole.

Pyhä Anastasia ei kuitenkaan voi olla sama henkilö kuin Anastasia jonka kodissa tämä kirkko sai alkunsa. Pyhä Anastasia on synytynyt jossain Toskanassa sillä hän on Piombinon suojeluspyhimys. Pyhää Anastasiaa alettiin palvomaan Roomassa vasta viidennellä vuosisadalla. 

Paljon mahdollista että ortodoksinen Pyhä Anastasia on myös esiintynyt joskus. Niin ainakin mainitaan Hieronymoksen Martyrologiassa. Eremitaasin taidemuseosta Pietarissa löytyy ikooni joka kuvaa Pyhää Anastasiaa. 

Toisten tietojen mukaan Anastasia olisi serbialaista alkuperää mutta olisi kuulunut roomalaiseen aateliin. Hän  asui Roomassa ja kävi koulua Pyhän Cirsogonon luona, joka kuoli vuonna 303 Roomassa, Trasteveressä. Siellä on kirkkokin nimeltä Crisogono. Kirkkoa on alettu rakentamaan melkein heti Crisogonon kuoltua Crisogonon kodin päälle. Kirkon alla sijaitsee se vanha Titulus Chrysogoni, joka oli Crisogonon koti, jossa alkuseurakuntalaiset kookoontuivat ennen kuin kirkkoja oli olemassakaan.

Pitää muistaa että Foro Boario sijaitsee aivan siinä vieressä. Sillä alueella asui aikoinaan paljon kreikkalaisia ja alue kehittyi ortodoksiseksi alueeksi. Santa Maria in Cosmedin kirkkokin on ortodoksien käytössä. Tämä on Rooman vanhinta aluetta.



Kirkon reliikkikokoelma



Pyhän Anastasian patsas pääalttarin alla


Pyhää Anastasiaa varmaan kuvaa tämäkin patsas