keskiviikko 7. elokuuta 2024

Cestiuksen pyramidi


Cestiuksen pyramidi

Moni turisti joka saapuu Piazza di Porta San Paolon aukealle kiinnittää huomionsa pyramidiin, mikä seisoo siinä oikealla kädellä Porta di San Paulon kaupungimuurin ulkopuolella. 

Piazzadi Porta San Paolon tori, Porta San Pauoon aukea ja Piazza Ostiense ovat toistensa jatke, ja näin on syntynyt kolmen torin yhteinen suuri aukea.  

Tänne löytää metrolla ja busseilla 23, 75, 280, 716 ja raitiovaunuilla 3 ja 8.  (Raitiovaunut ovat nykyään busseja). Torin ympäristöstä löytyy palveluja joka lähtöön ja myös rautatieasema missä pysähtyy pitkänlinjan junat.

Porta San Paulon kaupunginportti

Porta San Paolo on kaupunginportti Roomassa Via Ostiensen alkupäässä. Portti sai nimensä siitä että sen kautta pääsee kulkemaan Via Ostiensen tietä pitkin suoraan San Paolo Fuori le Muran basilikaan, mikä sijaitsee 2 kilometrin päässä.

San Paulo le Mura on katollisen kirkon pääkirkko/äitikirkko, ja se on ehdottomasti Rooman suurimpia nähtävävyyksiä. Kirkko on yksi pyhinvaeltajien setsemästä kirkosta Roomassa.

Antiikin aikana sitä kutsuttiin nimellä Porta Ostiensis. Portti on osa Rooman ulointa puolustusjärjestelmää Aurelianuksen muuria, mutta nykyään portti seisoo muurista vapaana ja näyttää linnakkeelta. Sitä kutsutaankin toisinaan il castellettoksi.

Porta di San Paolon portti on suljettu.

Tässä on kaksi piazzaa/aukeaa yhtyneenä toisiinsa suureksi aukioksi, Piazza Ostiense ja Piazza di San Paolo. Aukea on ehkä Roomaan suurin julkisen liikenteen kohtauspaikka. Tässä ympäristössä on paljon nähtävää ja koettavaa, muun muassa mileenkiintoinen Cimitero Acattolicon protestanttinen hautausmaa, Via Caio Cestio 6, mikä sijaitsee aivan pyramidin kupeessa, mutta sisäänkänti on  hautausmaan takana. 

Yritän silti keskittyä Cestiuksen pyramidiin.

Tässä sijaitsee juna-asema Porta San Paulo ja sen kupeessa B ja B1 metrojunan pysäkki Piramide. Porta San Paulon eteläpuoellla sijaitsee Roma Ostiensen juna-asema. Jos kävelee Roma Ostiensen asemalta kävelytunnelin kautta etellään päin, niin sieltä löytyy paljon ruokapaikkoja, kuten suosittu italialainen gourmet ravintola  ja myymälä Eataly. Eataly on myös Tukholmassa

Lukuisia busseja kulkee suuntaan ja toiseen, sekä riatiovaunu numero 8 käy täällä myös. Raitiovaunu kulkee Casaletton ja Piazza di Porta Maggioren väliä ja se käy tekemässä ympyrän Piazza Ostiensella. 


Aurelion kaupunginmuuri

Aurelion kaupunginmuurista ei ole paljoakaan jäljellä, mutta muurin jätteet on melko jämäkät, siinä kohtaa missä on ollut portti, mikä on toiminut sisäänkäyntinä kaupunkiin. Muuri raknnettiin 300 eaa. Se ei tosin ole ollut käytössä aikoihin. 

Kaupunginmuuri on suurelta osin purettu juuri tällä kohtaa, sillä tarvittiin tilaa uusille teille ja kaduille. Jäljelle jätettein kuitenkin muun muassa kaupungin upea ikivanha kaupunginportti. Siinä on jonkinlainen museokin. Paikka paikoin Aureliuksen muuri on erittän jämäkkä. Muurissa on museo mihin on sisäänkäynti pyramidia vastapäätä.

Museossa säilytetään löydöksiä Rooman ja Ostian väliseltä alueelta. Erityisen huomionarvoisia ovat kolme arcosoliaa/maalauksia kolmannen vuosisadan haudoista. San Paolon basilikasta on tuotu tänne lukuisia kirjoituksia ja hautakiviä. Itäisessä tornissa on 1200-luvun lopun ja 1300-luvun alun freskojen jäänteitä, bysanttilaisia kappelin koristeita. Aukioloajoista ei ole tietoa, sillä museota on pidetty aika ajoittain lukittuna. Luultavsti ei ole ollut tarpeeksi käyjiä, sillä Roomassa on hirvittävän paljon nähtävää. Luultavasti tänne pääsee vain ryhmissä oppaan kanssa ja etukäetsivaraus on pakollinen. Puh. 0639967702

Caius Cestiuksen pyramidin vieressä se on symboolinen paikka Rooman historiassa, ja se sijaitsee yhdessä Aurelianuksen muurien parhaiten säilyneistä osista. Nykyinen nimi annettiin tälle portille keskiajalla, koska se oli lähellä San Paolon basilikaa, jonne saavuttiin hartauspolkua/Via Ostiensea pitkin. Polkua  pitkin pystyi jatkamaan matkaansa kohti merta.

Alkuperäinen Via Ostiense raknettiin jo 700-luvulla eaa. Moderni Via Ostiense yhdistää Rooman Lido di Ostian kaupunginosaan, joka on yksi ainoasta kolmesta kehätien ulkopuolella olevasta kaupunginosasta. Via Ostiense on nykyään leveä valtatie, mikä on kuin viivoittimella vedetty linja merelle.


Sisäänkäynti pyramidiin

Omasta mielestäni ei kannata maksaa sisäänpääsymaksua, sillä siellä sisällä ei ole oikeastan mitään nähtävää. Riittää kun lukee pyramidin historiaa.

Tämä on kuitenkin Rooman ainoa säilynyt muinainen egyptiläistyylinen pyramid, mikä sijaitsee vastapäätä Piramiden rautatieasemaa, kaupungin ei-katolisen hautausmaan vieressä, Testaccion kaupunginosan laidalla.

Pyramidi on 36 metriä korkea monumentti ja se peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta eaa. Se rakennettiin mahtavan roomalaisen tuomarin ja rälssiluokan ritarin Caius Cestiuksen haudaksi. 

Caius Cestius Epulon eli ensimmäsiellä vuosisadalla eaa. Hän isänsä Lucius Cestius Pius oli retoorikko, siis ammatiltaan puheidenpitäjä. Hän oli erittäin suosittu nuoremman väen parissa. He pitivät Luciusta parenpana puhujana kuin Ciceroa/Marcus Tullius Cicero (106-43 eaa), joka oli erinomainen puhuja hänkin, politikko, filosofi, lakimeis ja kirjailija. Hän puhui ja kirjoitti klassisella latinan kielellä. Italian kieli alkoi syntymään pikku hiljaa vasta 1300-luvulla.

Cestiuksen pyramidi on rakennettu alunperin Aurelian-muuriin ja sen valkoisessa marmorijulkisivussa oleva kirjoitus kertoo, että sen rakentaminen kesti 330 päivää.

Vuonna 2013 Cestion pyramidin muistomerkille tehtiin mittava kaksivuotinen kunnostusprojekti, jonka kustannukset olivat 2 miljoonaa euroa. Japanilainen yrittäjä Yuzo Yagin sponsoroi, kuten muutenkin japanialsiet sponsoroi italialaisia historiallisia rakennusprojekteja. Ulkopinnan siivouksen lisäksi hankkeeseen kuului pyramidin sisäkammioon maalattujen freskojen entisöinti, jonka sisäisimmässä kammiossa nykyään sijaitsee kissojen pyhäkkö. Viressä sijaitsevalla hautausmaalla, kuten muillakin roomalaisilla hautausmailla, asuu runsaasti kodittomia kissoja, joita vapaaehtoiset käy ruokkimassa. 

Piazza di Porta San Paulon lisäksi Piazza Ostiensen tori ja muutamia pineniä  puistolaueita ja iso Ostiensen rauatatieasema ovat sulassa sovussa. Tällä alueella liikkuu aina paljon väkeä, monet vaihtavat kyytiä, tosiset shoppailee, toiset ruokailee tai kahvittelee, turistit käyvät katsomassa paikkoja ja jotkut vain tappaa aikaa. Itsekin olen muutamia kertoja ollut alueella vain ajan kuluksi seuraamassa tyypillsitä roomalaista elämänmenoa.

Heti pyramidin takana sijaitsee hautausmaa, mihin haudataan portestantteja, ei-katollisia. Katollisilla hautausmaaille on toki haudattu muitakin, eikä vaan katollisia ja varsinkin Campo Veranon mahtavan kaunilila hautasmaalla on juutalaisilla oma osuutensa.

Ilmainen sisäänpääsy museoihin


Wisteria kukkii Roomassa hyvin lyhyen ajan keväällä

Italian museot avautuvat ilmaiseksi jokaisen kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina. Valtion museot ja arkeologiset kohteet Roomassa ja eri puolilla Italiaa avaavat ovensa ilmaiseksi sunnuntaina 4. elokuuta osana kuukausittaista Domenica al Museo -aloitetta.

Vuosikymmen sitten käynnistetty valtakunnallinen ohjelma järjestetään joka kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina, ja Rooman kunnallisiin museoihin on kuukausittainen ilmainen sisäänpääsy.

Tänä sunnuntaina lähes kaikki Rooman museot ja arkeologiset kohteet ovat avoinna ilmaiseksi, mutta jotkin museot, kuten Galleria Borghese, vaativat varaukset etukäteen. Viime vuonna turistien sisäänpääsymaksun käyttöön ottanut Pantheon sisältyy 4. elokuuta ilmaisiin avajaisiin, mutta vierailijoiden tulee tehdä varaus etukäteen verkossa.

Rooman valtion ja kaupungin kaksoisaloite tarjoaa ilmaisen pääsyn kaikkiin Rooman kunnallisiin museoihin, mukaan lukien Ara Pacis- ja Capitoline-museot sekä Circus Maximuksen ja Largo di Torre Argentinan arkeologiset alueet.

Tänä vuonna uusi merkintä kaupungin ilmaisten museoiden listalla on Caelian-kukkulan arkeologisessa puistossa sijaitseva Forma Urbis -museo, jossa on jäljellä jäljellä olevat fragmentit Forma Urbis Romaesta, muinaisen Rooman jättimäisestä marmorikartasta. Rooman museoiden ja arkeologisten kohteiden varaukset sunnuntaina 4. elokuuta vaaditaan vain ryhmille, lisätietoja kaupungin (ei Rooma ole kaupunki, vaan kunta) verkkosivuilta tai puh. 060608.


Forma Urbis museo (entinen Casina del Salvi), Viale di Parco del Celio, 20

Parco Celion raitiovaunupysäkki 3L tai bussi 3BUS tai 8BBUS


Casina del Salvi


Casina dei Salvi nykyään

Kuten kuvasta näkyy, niin museorakennuksen ulkopuolellakin on nähtävää.


Upea marmorikartta, mikä tarjoaa ainutlaatuisen panoraamanäkymän antiikin Rooman kaupunkimaisemaan. Urbis sana tarkoittaa kaupunkia.

Entisen Palestra della Gioventù Italiana del Littorion rakennus Celion arkeologisessa puistossa avattiin uudelleen yleisölle. Rooman pääkaupungin kulttuuriperinnön superintendentti Capitolina isännöi uutta Forma Urbis-museota, jossa on säilyneet fragmentit kuuluisasta Forma Urbis Romaesta, joka on yksi harvinaisimmista ja tärkeimmistä antiikista meille tulleista todisteista.

Jättiläinen marmorikartta kaiverrettiin vuosina 203–211 jaa keisari Septimius Severuksen alaisuudessa ja sillä oli luultavasti propagandatehtävä. Se oli alun perin kooltaan noin 18 x 13 metriä, ja se oli esillä luokkahuoneen seinällä Templum Pacis/Rauhantemppelissä, joka liitettiin myöhemmin pyhien Kosmaan ja Damianin kirkon kompleksiin Forum Romanumin alueella. 

Kartan muodostaneet 150 levyä kiinnitettiin seinään rautapinnoilla ja niiden ristissä oli uskomaton määrä ohuita kaiverruksia, jotka kuvaavat 4. vuosisadan jaa Rooman rakennusten suunnitelmia kaupunginosineen, taloineen, portikkoineen, temppeleineen ja kauppoineen. Keskimäärin mittakaavassa noin 1:240.

Vuonna 1562 tehdyn löydön jälkeen monet palaset katosivat ja hajaantuivat. Nykyään jäljellä on noin kymmenesosa kokonaiskartasta. Sadoista vuosisatojen aikana löydetyistä fragmenteista vain noin 200 on tunnistettu ja sijoitettu ihanteellisesti nykyaikaiseen topografiaan. Marmoritehdas on ollut osa Capitoline-museoiden kokoelmia vuodesta 1742. Alkuperäisestä viimeinen kattava näyttely tehtiin vuosina 1903-1924 Palazzo dei Conservatorin puutarhassa. 

Noin vuosisadan jälkeen Forma Urbis-museon uudet tilat palauttaa marmorikartan täyteen nautintoon, mikä edistää asiakirjan luettavuutta, joka kokonsa ja hajanaisuuden vuoksi ei ole helppoa ymmärtää. Museon päähuoneen kerroksessa on Giovanni Battista Nollin Pianta Granden päälle asettamat Forma Urbisin fragmentit vuodelta 1748, jotta vierailijat voivat tehdä todellisen matkan muinaiseen kaupunkiin ja arvostaa yksityiskohtia. Museorakennuksen sisätiloissa on myös laaja valikoima arkkitehtoonisia ja koristeellisia materiaaleja entisestä kunnan antikvariaatista.