lauantai 12. syyskuuta 2015

Pyhimykset

File:Calendar of saints.jpg

Kuvassa keskiaikaisen pyhimyskalenterin sivu
Kalenteri on turkulaisen dominikaaniluostarin omistama, vuosilta 1340-1360

Fil: Simon Ushakov sista måltiden 1685.jpg

Gloria pään ympärillä on merkkinä henkilöiden pyhimysstatuksesta. Kuvassa kaikilla muilla on gloria paitsi Juudas Iskariotilla, joka petti Jeesuksen.

Gloria oli alunperin neliönmuotoinen mandorla joka oli valkoinen rutuu pyhimyksen pään ympärillä. Myöhemmin se maalattiin kullanväriseksi sädekehäksi. Glorioita maalattiin etenkin kirkkojen fereskomaalauksiin. Haluttiin merkata pyhimykset erityisellä tavalla. Gloriaperinen tuli Eurooppaan idästä päin persialsiesta ikonografiasta, aurinkojumalan sädekheästä.

Il Calendario romano generali on Vatikaanin käyttämä virallinen Calendario dei Santi, pyhimyskalenteri. Katolisella kirkolla on jo keskiajalta lähtien ollut perinne kanonisoida henkilöitä, tehdä heistä pyhimyksiä. Pyhimyksiä on kaikissa suurimmissa uskonnoissa. Reilut 10 000 pyhimystä löytyy katollisesta kirkosta.

Lippi z06.jpg

Pyhä Maria, Filippo Lippi'n maalaus

Vain henkilöt jotka elävät hyvin lähellä Jumalaa ja omalla elämällään ja teoillaan todistavat että he rakastavat Jumalaa voivat tulla kanonisoiduiksi. Katolilaiset uskovat että pyhimykset ovat Jumalassa ja siksi he kääntyvät pyhimysten puoleen rukouksissaan. Kaikista Pyhin pyhimys on Jessusken äiti Pyhä Maria.

Pyhä Birgitta on ainoa pohjoismainen pyhimys jonka on paavi nimittänyt pyhimykseksi. Keskiajalla oli Pohjolassakin monia kymmeniä pyhimyksiä, jotka silloiset piispat nimittivät. Keskiakisessa yhetsikunanssa ei kukaan tarvinnut tuntea olevansa yksin sillä pyhimykset "valvoivat" maallisten elämää.  Sern ajan ihmsillä oli pyhimykset aian lähellään ja  kulkivat mukana kaikkialle. Pyhimyksiltä rukoiltiin apua ja neuvoa ja pyhimysten vuosijuhlaa juhlittiin. Pyhimykset olivat kesikiajalla ihanteita joita palvottiin.

Suomessakin oli keskiajalla oma pyhimyskaleteri, Suomen kansan pyhimyskalenteri,  joka oli todellakin erikoisuus ja harvinaisuus. Kalenterista löytyi melkein viisisataa nimeä, ja joista useat nimet jäivät nimiperinteeksi. 

Alban Butler julkaisi 1700-luvulla pyhimyskalenterin jossa oli 1486 pyhimystä mainittu. Vatikaanista sanotaan tänään että on täysin mahdottomuus sanoa tarkalleen pyhimysten määrää. Katollisen kirkon mukaan taivaanvaltakunnassa on henkilöitä joita ei virallisesti ole nimitetty pyhimyksiksi. Selitys on tietysti anteeksipyyntö heiltä jotka eivät ole saaneet pyhimyksen statusta.

Katollinen kirkko hyväksyy ja julistaa vain henkilöt pyhimyksiksi mutta ehdotukset tulevat kirkon ulkopuolisilta henkilöiltä. Ennen kanonisointia henkilö julistetaan autuaaksi, beatificatio. Se kestää vuosia ja vuoisatoja jopa kunnes henkilö kanonisoidaan, julistetaan pyhäksi.

Pyhimykseksi nimitetään henkilöitä jotka ovat kuolleet marttyyrikuoleman tai jollakin tavalla joutunut kärsimään uskonsa takia. Jälkimmäisille ei ole jaettu omaa pyhimyspäivää pyhimyskalenterissa, mutta jotkut ovat saanet oman pyhimyspäivän vasta jälkikäteen. Pyhimyskalenterista on myös poistettu joitakin nimiä, tai siirretty päivää ja tilalle on laitettu joku uudemmista pyhimyksistä. Nykyään pyhimykseksi voidaan kanonisoida myös erikoisesti kunnostautuneet henkilöt, jotka ovat omalla ihmsirakkaudellaan osoittaneet olevan pyhimyksen arvoisia.

Keisari Neron kaudella noin vuonna 60 jaa alettiin alkukristittyyjä vainoamaan ja ottamaan hengiltä. Heitä kutsuttiin marttyyreiksi. Vasta 300-luvulla lopettiin vainot. Alettiin rakentamaan kirkkoja martyyrien haudoille ja haettiin pyhiä jälkeenjännöksiä reliikeiksi kirkkojen alttareile tai kryptiin. Pian alettiin kanonisoimaan myös munkkeja, nunnia, neitsyitä, eremiittejä ja askeetteja.

Pyhimyksen nimen eteen laitetaan joko Santa, Sankt, Sant tai St. Pyhimysten nimet ovat vaikuttaneet suuresti myös tavallisten henkilöiden etunimiin. 

Vatikaani on päättänyt tehdä pyhimysprosessin yksinkertaisemmaksi ja nopeammaksi ja samalla halvemmaksi. Pyhimysanomus joka vuosi toisensa perään vaatii valvontaa, joskus monia kymmeniä vuosia, jopa satojakin, ja se on kallista touhua. On lasketttu että pahimmissa tapauksissa seurakunalle joka jättää pyhimysanomuksen kertyy siitä kustannuksia jopa 600 00 euroa. Tuohon summaan sisältyy asiantuntijoiden ja tutkijoiden palkkoja ym. Kardinaali Angelo Amato, jonka vastuulla pyhimysanomukset ovat sanoo että tulevaisuudessa tulee myös köyhemmillä valtioilla ja seurakunnilla olemaan mahdollisuus jättää pyhimysanomus.

Pyhimykset on aihe josta riittää loputtomiin kertomista mutta mainitsen vain joitakin pyhimyksiä jotka ovat olleet suosittuja Roomassa ja edustettuina roomalaisissa kirkoissa.

File:Pompeo Batoni - Madonna and Child - WGA01505.jpg

Maria Santissima Madre di Dio, siunattu Maria Jumalan äiti, Netsyt Maria, hän on ensimmäisenä Pyhimyskalenterissa 1.pv tammikuuta (capodanno).

File:Saint Joseph with the Infant Jesus by Guido Reni, c 1635.jpg

San Giuseppe/Pyhä Josef, Guido Renin maalaus, Eremitaasi, Pietari

Tämä Guido Renin maalaus Pyhästä Joefista, Jeesuken isästä on todella ehkä kaunein mitä hänestä on maalauttu koskaan. Pyhää Josefia juhlitaan 15.maaliskuuta katollisissa maissa. Pyhä Josef on Pyhän Marian puoliso ja Jeesuksen kasvatti-isä. Hän on  universaalsien kirkon suojelija, isien, kuolemaa tekevien, työläisten, talousmiesten ja asianjajaien suojeluspyhimys. 

File:Francesco Chiara.jpg

Giotto Bondonen maalaus joka esittää Pyhää Fransiskus Assisilaista ja Pyhää Klaara Assisilaista

Pyhä Fransiskus Assisilainen kuuluu erittäin suosittujen pyhimysten joukkoon. Fransiskusta pidetään Italian kansallispyhimyksenä. Kuvassa hänen rinnallaan seisoo Santa Chiara d'Assisi/ Klaara Assisilainen, Fransiskuksen sisko, pyhimys hänkin. Fransiskus perusti yhdessä Klaaran kanssa klarissalaisen sääntökunnan nunnia varten. Luostari ja järjestö sai nimensä Klaaran mukaan. Fransiskus on omasta mielestäni kaikista pyhimyksistä eniten "Jeesuksen kaltainen", jos niin sallitaan sanoa.

File:Guercino Antonio Bambino.jpg

Antonio di Padova/Antonius Padovalainen/Antonius Lissabonilainen

Pyhä Antonio syntyi Lissabonissa ja kuoli Padovalla, Italiassa. Yksi katollisen kirkon suosituimmista pyhimyksitä ja kirkonisistä. Häntä juhlitaan kesäkuun 13 päivä. Hän on nälkäänäkevien, alsitettujen, rasnaana olevien naisten,  köyhien ja löytölapsien, nykyään orpolapsien, suojelsupyhimys.

File:S.Rita da Cascia.jpg

Santa Rita da Cascia/Rita Cascialainen

Rita oli italialainen augustiiniläisnunna. Häntä juhlitaan 22. toukokuuta. Hän on avioliittojen ja raskattujen ja pahoinpideltyjen naishenkilöiden suojeluspyhimys ja häntä varten on olemassa kaksi erikoista liturgista rukousta, novena ja litania.

File:St Catherine. San Domenico2.jpg

Santa Caterina da Siena/Katariina Sienalainen

Catherina oli dominikaaninunna. Häntä juhlitaan 29. huhtikuuta. Hän on yksi harvoista  naispuolisista kirkonopettajista. Kirkonopettajan arvonimen voi saada vain kanonisoinnin yhteydessä tai sen jälkeen. Nimitysperinteestä on luovuttu jo kauan sitten.

Catherina oli mystikkö ja hänellä oli melko paljon vihamiehiä, mutta hän oli rohkea ja uskaltautui puhumaan papeille, paaveille ja korkea-arvoisillel herroille. Hänet vietiin lopulta Firnezeen ikvisition eteen kuultavaksi.  Inkvisitio ei löytänyt Catherinen puheista mitään harhaopillista. Catharina stigmatisoitui. Hän oli hyvin aktiivinen Roomassa ja teki kaikkensa kirkon eteen. Lopulta hän kuoli väsyneenä Roomassa 33.vuotiaana. Mutta hän ehti kirjoittaa sitä ennen kolme kirjaa.

File:Benedikt von Nursia 20020817.jpg

San Benedetto da Norcia/Benediktus Nursialainen

Benediktus on länsimaisen luotarilaitoksen perustaja. Häntä juhlitaan 11. heinäkuuta ja 21. maaliskuuta. Hän on Europan, munkkien, arkkitehtien ja insinöörien suojelsupyhimys. Bendiktus perusti useita luostareita. Benediktus oli ahkera rukoilemaan, mutat myös hyvin ahkera tekemään töitä. Hänen perustamaa sääntökuntaa nimitetään benediktiineiksi. 
Suomessa Pentti nimi tulee Bendiktuksen nimestä. 

File:Gabrad.jpg

San Gabriele dell'Addolarata/Fransesco Possenti

Farnsesco Possenti syntyi Assisissa vuonan 1938 ja hän perusti sääntökunnan nimeltä passionistit. Häntä juhlitaan 27. helmikuuta. Gabriele tarkoittaa "Jumalan miestä", jolla on voimia ja rohkeutta. Hänellä kerrotaan olleen maagisia voimia ja hänen kerrotan  myös parantaneen sairaita.


 San Giovanni Bosco 1815-1888

San Giovanni Bosco oli 1800-luvun kuuluisin italialainen pappi. Häntä juhlitaan 31. tammikuuta. Hän perusti kouluja köyhille pojille, ja myöhemmin myös köyhille tytöille. Hän opetti ja saarnasi ja kuulijoita kertyi aina runsaasti sinne missä hän liikkui. Hän perusti salesiaani sääntökunnan, josta on tullut yksi suurimmista sääntökunnista maapallolla. Hän on opettajien, koulujen, opiskelijoiden ja nuorison suojeluspyhimys.


San Pio da Pietrelcina/Padre Pio (1887-1968)

Padre Pio on mordenin ajan tunnetuin ja suosituin pyhimys ja mystikkomunkki Italiassa. Padre Pio kuoli vuonna 1968. Häntä juhlitaan 23. syyskuuta. Hän oli melko sairaloinen koko elämänsä ajan. Padre Pion motto oli että rukoile, toivo äläkä ole huolestunut. Pio oli tunnettu stigmoistaan mutta hän itse häpesi niitä. Vaikka jotkut ovat pitäneet häntä hulluna ja petturina niin siitä huolimatta hän on erittäin suosittu Italiassa. Roomassakin hänen valokuvia näkee kaikkialla. Pion kuoltua Vatikaani tutki asiaa ja he puhdistivat Pion maineen.

File:FranciscusXavier.jpg

San Francesco Saverio/Fransesco Xavier 1506-1552

Xavier syntyi Espanjassa 1500-luvulla ja kuoli Kiinassa. Häntä juhlitaan 3. joulukuuta. Hän on Japanin, Intian, Pakistanin, lähetyssaarnaajien ja merimiesten suojeluspyhimys. 

File:Pinturicchio z03.jpg

Pinturicchion maalaus Johannes Kastajasta

Johannes Kastajan/Giuovanni Battista, pyhimyspäivää vietetään 24. keäkuuta kuten me Skandinaviassa vietetään Juhannusta. Juhannus on italiaksi San Giovanni. Roomassa pidetään suuri popmusiikkikonsertti Piazza San Giovannilla, San Giovannin torilla. Syödään, juodaan ja nautitaan musiikkista.  Italiassa vieteään myös toinen juhannus, 15. elokuuta, ferragosto, joka liittyy Maria kulttiin. 

File:Pope-peter pprubens.jpg

Pyhä Pietari, Peter Paul Rubensin maalaus

File:Rublev Saint Paul.jpg

Pyhä Paavali, Paulo di Tarso, Andrej Rublevin valmistma ikooni

Pyhä Pieteri ja Pyhä Paavali  löytyvät pyhimyskalenterista kesäkuun 29. päivä.

File:Bishop henry from taivassalo church2.jpg

Piispa Henrik, kuoli vuonna 1158,  oli suomalainen pyhimys. Hän on katollisen kirkon suojeluspyhimys Suomessa ja myös Turun tuomiokirkon suojeluspyhimys. Hän oli myös Turun ensimmäinen piispa. Henrikin ja Heikin nimipäivää vietetään 19. tammikuuta. 

File:Saint Henry's Cathedral Helsinki 2.jpg

Pyhän Henrikin jälkeenjäännökset löytyvät Pyhän Henrikin katedraalista, Helsingissä. Alunperin Pyhä Henrik haudattiin Nousiaisten kirkkoon mutta siirrettiin sieltä hänelle rakennettuun uuteen kirkkoon vuonna 1300.

File:Vadstena-kloster.jpg

Vadstenan luostari

Ruotsalaisia pyhimyksiä on ollut useitakin. Pyhä Birgitta, joka on Ruotsin suojeluspyhimys. Birgitta asui melkein koko aikuisikänsä Roomassa yhdessä tyttärensä kanssa. Birgitta kuoli Roomassa mutta hänet kuskattiin myöhemmin Ruotsiin, Birgitan perustmaan luostariin, Vadstenaan.

Muita ruotsalaisia pyhimyksiä ovat mm Elin (Skövdeläinen), Ingrid (Skänningeläinen), Botvid, Katarina (Vadstenalainen), Ansgar, Sigrid, Eskil, Elisabet Hasselblad, Eerik Pyhä, joka on Ruotsin kansallispyhimys. 

Ensimmäisiä kristillisiä pyhimyksiä nimitetään marttyyreiksi. Ensimmäisiä kristittyjä alettiin vainoamaan Roomassa keisari Neron aikana ajan laskun alkuaikoina ja viimeiset vainot tapahtuivat keisari Diocletianuksen aikana, noin vuonna 300 jaa. Kristittyjä kirkkoja alettiin rakentamaan marttyyrien hautojen päälle ja myöhemmin haettiin katakombeista reliikkejä kirkkoihin, joskus jopa hevoslasteittain, kuten Pantheoniin.

Alettiin käymään marttyyrien vuosipäivänä marttyyrien haudoilla ja pitämään ehtoollisia hautojen äärellä. Pyhimyksiä tai marttyyrejä ei palvota vaan heitä kunnioitetaan, (riverenza italiaksi, reverence englanniksi). Ruotsiksi se on vördnad. 

Suomen kielessä ei taida olla vastaavaa sanaa tälle ilmiölle. Suomalainen sana kunnioittaa ei oikein vastaa tarkoitusta, sillä siihen olisi lisättävä myös arvostus ja koskemattomuus mukaan.  Mutta OK, olkoon miten oli. 

Uskovaiset voivat pyytää vain esirukousta pyhimyksiltä. Käytännössä siis uskotaan pyhimyksen rukoilevan esirukouksen yhdessä uskovien kanssa. Pyhällä Marialla on katollisessa kirkossa erikoisasema ja erikoisasema myös pyhimysten joukossa. Häntä kohtaan tunnetaan erikoista kunnioitusta/hyperdulia, koska Pyhä Maria on myös Jumalan äiti. Katolliset siis rukoilevat vain Jumalaa. Katollisessa kirkossa on jopa kolme eri tyyppistä käsitystä 'pyhästä kunnioituksesta', dulia (pyhimykset), hyperdulia (vain Pyhä Maria)  ja latria (vain Jumala).

Katollisessa kirkossa on myös perinne suojeluspyhimyksistä. Valtioilla, kaupungeilla ja paikkaunnilla on omat suojeluspyhimyksensä. Useimmilla ammattikunnilla on myös omansa. Esimerkiksi haudankaivajien suojeluspyhimys on Antonios Eremiten/Antonius Suuri, joka on myös sikopaimenteen ja motoristien suojeluspyhimys. Pyhä Anna/Marian äiti, on kotirouvien suojeluspyhimys, mutta hän on myös renkien, ratsastajien ja puunveistäjien suojeluspyhimys. Pyhä Damianus on lääkäreiden ja kirurgien suojeluspyhimys. 

Arkkienkeli Gabriel on lähettien, laskuvarjohyppääjien, radioteknikkojen, liikkenneohjaajien ja liikennepoliisien suojeluspyhimys. Pyhä Göran on maanviljelijöiden, jousiampujien, eläintehoitajien, renkien, ristiretkeilijöiden, ritareiden, ratsastajien, satulantekijöiden, terurastajien ja aseidenvalajien suojelsupyhimys. Joidenkin ammattien edustajilla on kaksi tai vielä sitäkin useampia suojeluspyhimyksiä.