sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Roomalainen arkkitehtuuri


File:Vitruvian.jpg

Michelangelo Buonarrotin (1475-1564) piirtämä malli Vitruvian miehestä

Marcus Vitruvius Pollio (noin 80 eaa-15 jaa) oli roomalainen arkkitehti ensimmäisellä vuosisadalla eaa. Oikeastaan arkkiehti nimitystä ei silloin vielä tunnettu. Maailman ensimmäisenä arkkitehtinä pidetään Filippo Brunelleschia (1377-1446) joka eli ja asui ja vaikutti Firenzessä.

Vitruvius oli taitava insinööri ja hän kirjoitti jopa kymmenen arkkitehtuuria käsittelevää kirjaa Architectura libri decem.

File:Vitruvius.jpg

Tässä Vitruvius esittelee kirjojaan keisari Augustukselle


Rooman valtakunta oli suurimmillaan keisari Trajanuksen ajalla 117 jaa.

Roomalaisella arkkitehtuurilla/Architettura romanica en tarkoita vain Rooman kaupungin arkkitehtuuria vaan koko sen aikaisen Rooman valtakunnan rakennystyyliä. Kulttuuri ja uskonto levisi koko valtakunnan alueelle ja myöhemmin jopa sen ulkopuolellekin.

Roomalaiselle arkkitehtuurille annettiin myöhemmin 1800-luvulla oma nimityskin, romaaninen tyyli. Rooman valtakunnassa oli tavallisin rakennustyyli romaaninen tyyli vuosina 1000-1250. Se muistutti muodoiltaan ja materiaalivalinnoiltaan antiikin roomalaisten rakennustaidetta. Nimitys tarkoitti alun perin ”väärennettyä roomalaista”. Romaaniselle tyylille ovat ominaisia pyöreämuotoiset holvikaaret (verrattuna goottilaisiin suippoihin holvikaariin), paksut seinät, pienet ikkunat ja kirkkosalin keskilaivan tynnyriholvi. Holvauksen avulla voitiin rakentaa aikaisempaa isompia yhtenäisiä suuria tiloja, minkä vuoksi romaaninen tyyli on selkeimmillään suurissa kirkoissa ja linnansaleissa. Arkkitehtuurin lisäksi tyyliin lasketaan kuuluvaksi tietyn tyyppisiä freskoja, verhoiluja ja käsikirjoituksia. 


San Giorgio in Velabron kirkkosalissa voi aavistaa basilikan tyylin synnyn. Se on myös esiromaaninen tyyliltään. Kirkko on pyhitetty Pyhälle Yrjölle/Giorgiolle, jonka reliikit tuotiin Lateraanin kirkosta tänne. Alkuperäinen kirkkorakennus oli 400-500-luvulla oratorium/oratorio, esikristillinen rukoushuone. Nykyinen kirkko vihittiin 700-luvulla, mutta sen keksiaiskesta tunnelmasta thuolimatat kirkkosali on melko moderni. Roomalien maffiryhmä räjäytti pommin kirkon kupeessa joten kirkko hajosi osittain. Uuskorjauksissa on yritetty myötäillä keskiaikaista tyyliä. Kirkolla on kuitenkin tyypillien romaaninen campanil/kellotorni.

Tunnettua on että roomalainen arkkitehtuuri sai paljon viitteitä kreikkalaisesta. Roomalaiset ottivat ahkerasti mallia kreikkalaisista temppeleistä, teattereista ja tyypillinen roomalainen hallityyppinen kirkkosali, basilikamallinen rakkenustyyli, sai myös Kreikasta vivahteita. Etruskeilta roomalaiset ottivat myös oppia esimerkiksi holvikaariinsa. Kylpylät olivat roomalaisten omia keksintöjä, sekä akveduktit ja tiet sekä kivisillat.

Pont du Gard, roomalainen akvedukti etelä-Ranskassa.

Roomalaiset kehittivät myös oman kolonnatyylin ns komposita kolonnatyylin. Komposita on yhdistelmä kreikkalaisten korinttilaisesta ja joonilaisesta kolonnasta.

Roomalaiset keksivät myös sementin, josta he valmistivat kirkonkupoleja ja akvedukteja. 


Komposita tyylinen kolonna



Santa Sabinan basilika Aventinon kukkulalla Roomassa (viidenneltä vuosisadalta jaa) on erinomainen tyyppiesimerkki aikaisesta romanisesta rakennustyylistä. Santa Sabina on yksi niistä kirkoista, johon ihastuin ensisilmäyksellä.

Muurit ovat lujatekoiset, ikkunat melko pieniä ja ne sijaitsee ylhäällä, ovet ovet myös pieniä, pyöreät kaarivalvit, sylinterin muotoisia holvikaarteita, pylävsarkaadeja, joita nykyään modernissa arkkitehtuurissa kutsutaan gallerioiksi. Luostareihin ja usein asuintalojen sisäpihoihin, patioille, rakennettiin myös pylväsarkaadit.



Tyypillinen roomalainen asuinrakennus oli nimeltään Domus. Asuinrakennuksen tärkein alue oli ns atriun joka sijaitsi keskeisellä paikalla ja sitä ympäröi muut huoneet. Atriumin katossa on aukko, compluvium, josta savu pääsee ulos. Kattoaukon alla sijaitsi vesiallas, impluvium. Esapanjassa atriumia kutsutaan nimellä patio.


Agatha dei Gotin kirkon atriumi

Fil: Casa della Farnesina - Cubiculum D - Höger vägg - Rätt Side.jpg

Cubiculum oli eräänlainen makuukuone, mutta myös kirjasto, joka sijaitsi Domuksen ylemmässä kerroksessa. Kuvassa oleva cubiculum on Casa della Farnesina'sta.



Impluvium oli allas joka sijaitsi atriumissa kattoauakon alla ja johon sadevesi kerääntyi.


Peristylium oli eräänlainen sisäpiha jota ympäröi pylväskäytävät, suunnilleen samanlainen kuin useimmissa luostareissa on vielä nykyäänkin, ja joissa sitä kutsutaan chiostro'ksi. Peristyyli oli asuinrakennuksen ainoa puutarha jossa kasvoi niin puita, pensaita, keittiökasvillisuutta ja yrttejä joita käytettiin kylpyvedessä. Peritsyyliä koristeltiin usein patsailla ja suihkulähteillä.


Tablinum tai Tabulinum oli huone  joka sijaitsi atriumin perillä. Se toimi isännän vastaanotto- ja työhuoneena. Tabulinumista pääsi usein myös perityliumiin. Tablinumissa säilytettiin kaikki huushollin tärkeät paperit ja dokumnetit sekä varat.

Vestibulum oli eteishalli. Vestibulumista on meille on tullut sana visti, jota mummoni käytti ulkoverannasta, jossa oli lasi-ikkunat. Toinen sana joka ehkä tulee myös tästä on kuisti.


Hollantilainen taidemaalari Lawrence Alma-Tadema asui Roomassa suuren osan elämästään ja maalasi paljon roomalaisten arkielämää kuvaavia tauluja. Ylhäällä kuvassa tyypilliinen tablinum.



Lawrence Alma-Tadema maalasi suuren määrän maalauksia roomalaisten arkielämästä, varsinkin yläluokan elämästä.


Lawrence Alma-Tadema A Favourite Custom.jpg

Roomalaiset rakensivat noin 900 kylpylää ympäri valtakuntaansa. Kylpylöissä oli kirjastoja, partureita, kylvettäjiä, voimistelusaleja ja vastaavia. Kylpylät olivat tärkeitä paikkoja roomalaisten sosiaalisessa elämässä.

Lawrence Alma-Tadema - A Roman studio.jpg

A Roman Amateur-Lawrence Alma-Tadema.jpg

Lawrence Alma-Tadema A Roman Art Lover 1.jpg


Apollorus Damaskuslainen

Marcus Vittruvius Pollion lisäksi toimi antiikin ajalla toinekin arkkitehti, nimittäin Apollodorus Damaskuslainen. Hän tuli Rooman Syyriasta noin vuonna 100 jaa. Hän rakensi  Roomassa Trajanuksen Foorumin, Trajanuksen kolonnan ja Basilica Ulpian. Apollodorus on luultavasti ollut mukana Pantheonin uudellen rakentamisessa. Hän rakensi myös Neron Domus Aureaan erikoisen liikkuvan kattolaitteen. Keisari Hadrianus riitaantui Apollodoruksen kanssa ja antoin tappaa hänet. Sitä ennen Apollodorus ehti kirjoittamaan muutaman kirjankin arkkitehtuurista. 


Trajanuksen kolonna


Basilica Ulpia oli Rooman suuri basilika, joka oli rakennettu keisari Trajanuksen peheelle. Basilika rakennettiin vuosina jaa. Basilica Ulpia toimi roomalaisten basilika tyyppisten kirkkojen rakennusmallina.


Basilica Ulpian rauniot


Rekonstruktio roomalaisesta kirjastosta, Museo della civita romana, Roma

Julius Cesare päätti rakennuttaa kaksi kirjastoa. Toiseen pantiin latinankielisiä kirjoja ja toiseen kreikankielisiä, mutta kirjastojen rakentaminen jäi  hiukan kesken kun hänet murhattiin. Gaius Asinius Pollio, roomalainen valtiomies ja kirjailija päätti rakennuttaa kirjastot valmiiksi Basilica Ulpian lähettyville.


Villa romana, tyypillinen roomalainen huvila, Villa Rustica

Huvila tyyppiset rakennukset rakennettiin kaupungin ulkopuoelle tai sen reunamille.  Vitruviuksen mukaan oli kahdenlaisia huviloita, villa urbana ja villa rustica. 


Villa urbana oli kaupunkilaisten käytössä kesäaikaan tai silloin kun herrasväki halusi levätä. 

Villa Rustica oli taas pysyvä asunto jossa asui myös palevlusväkeä.


Villa dei Quintili, Via Appai Antica 290


Villa dei Quintili


Villa dei Livia

Alla sarja videoita Ostia Antica'sta, joissa kerrotaan antiikin aikaisesta elämästä. Ostia Antica on paras paikka tutkia antiikin aikaista  elämää  ja rakennustyyliä.

















Sala Santa Rita

Chiesa di Santa Rita, Piazza Campitelli, Via Montanara, Rom

Sala Santa Rita, Via Montanara  8,
Teatro Marcellon välittömässä läheisyydessä

Tällä kirkolla on aivan oma historiansa. Kirkko oli alunperin nimeltään Santa Rita Da Cascia ja se seisoi Piazza Venezialla, Aracoelin kirkon portaiden kupeessa, Campidoglion kukkulan kupeessa. Kun Vittorio Emanuele II:n monumenttia alettiin rakentamaan Piazza Venezialle vuonna 1928, paloiteltiin Santa Rita da Cascian kirkko paloiksi ja palat kuskattiin Via Montanaralle, jonne se pystytteiin uudestan vuosina 1938-1940. 

Kirkon oli suunnitellut erittäin tunnettu arkkitehti mestari Carlo Fontana.  Kirkko valmistui vuonna 1650. Kirkko on kahdeksankulmainen. Sisäänkäynnissä on pieni atriumi. Vuosina 1999-2003 uuskorjattiin koko kirkkosali. Kirkon seinät pestiin jotta saatiin alkuperäinen väri esille. Kaikki rikkoontuneet osat kirkkosalista korjattiin varovaisesti. Kaikki kirkkoa muistuttavat esineet ja rakenteet ovat poissa. Kikko on siis maallitettu. 

Kirkon tiloissa pidetään näyttelyjä ja erilaisia taidekonstellaatioita. Tiloissa järjestetään myös keskustelutilaisuuksia ja kokouksia. Näyttelyihin on ilmainen sisäänpääsy.

S.Rita da Cascia.jpg

Rita da Cascia, Margherita Lotti 1381-1457

Umbrialainen pyhimys, kaikkien naisten suojelupyhimys, avioliiton ja aviololiitto-ongelmien suojeluspyhimys, uhrien ja yksinäisyyden suojeluspyhimys.


Sala Santa Rita korjausten ja putsauksen jälkeen

Avoinna tiistaista lauantaihin kello 15.00-19.00 ja sunnuntaisin kello 9.30-13.30




Pyhä Rita käytti aikansa hyväntekeväisyyteen. Rita anoi päästä Maria Magdalenan augustiiniläisluostariin, mutta häntä ei otettu sinne miehensä takia. Rita ketoi että se oli miehen suku joka otti hänen miehensä ja poikansa hengiltä ja näin hän sai luvan asettua asumaan luostariin. Hän eli  neljäkymmentä vuotta luostarissa nunnana. Hänet on haudattu Santa Rita das Cascian basilikaan Casciassa. Hänen ruumiinsa on vieläkin melkein vanhingoittumaton. Kirkko ja sen ihastuttava luostari Cascia'ssa ovat käymisen arvoiset, jos sattuu liikkumaan alueella.

Hänet kanonisoitiin vuonna 1900. Santa Ritan ympärille syntyi kultti jota nimitettiin nimellä casciani, jotka käyttivät omana kirkkoonaan ensin San Biagion kirkkoa Campidogliolla.


Tämä laatta on laitettu kirkon ulkoseinälle muistoksi siitä että kirkkorakennus on muuttanut paikkaansa.

Sala S.Rita già Chiesa di S.Rita da Cascia





Ja lopuksi vielä. Antico Cafè siinä kirkon edustalla, Via del Teatro del Marcello 42, ei ole suositusten arvoinen, jos ei ole omistaja ja henkilökunta vaihtunut.  Kahvilan sijainti on erittäin hyvä. Lähellä yhtä Rooman parasta bussipysäkkiä, josta kulkee mahdottoman monta bussia ohitse. Toinen yhtä hyvä bussipysäkki löytyy kulman takaa Piazza Aracoelilta. Ja jos nämä pysäkit eivät riitä, niin Piazza Venezialla on lisää bussipysäkkejä.



Kahvilassa on huono palvelu ja tupla hinnat. Kahvi on huonoimmasta päästä. Kahvila on korjausta ja siistimistä vailla. Tässä kahvilassa ei oikein voi juoda seisten tiskin ääressä vaan on pakko istua pöytiin ja hinta tulee sen mukaan.  Kahvilan edustalla tungeksii aina paljon ihmisä, koska tässä ei ole muita kahviloita lähimainkaan. Täältä voi ostaa voileivän mukaansa ja mennä Teatro Marcellon alueelle syömään eväitään. 

Lähin hyvä kahvila, tai oikeastaan herkkukaupan ja lounasravintolan  ja viinibaarin yhdistelmä, sijaitsee tässä Sant'Angelon kaupunginosassa Via di Santa Maria del Pianto 59. Khavilan nimi on Gran Caffe Rione VIII, jonne löytää kun lähtee Via Montanara pitkin, kääntyy vasemalle kujalle nimeltä Via della Tribuna di Campitelli ja siitä sitten ihanan Portico Di'ottavian kautta Via del Portico d'Ottavialle ja sitä pitkin sitten suoraan noin reilun 300 metriä kahvilaan. Täällä saa syödä lämpimästä pöydästä herkkuja kun vain osoittaa sormellaan, jos ei kielitaito riitä. Kahvi on ensiluokkaista. Suosittelen! Helpoint änen on löytää Via Arenulalat käsin, Arenula/Cairolin raitiovaunupsyäkiltä. Koko tämä itäeien puoli Via Arenulasta on mielenkiinstosita aluetta. Via Arenulan varrella sijaitsee mahdoton määrä kahviloita, hotelleja, pikaruokapaikkoja ja butiikkeja Minä maleksin mielelläni tällä alueella. Capuccino baarista olen kertonut jo aikaisemmin. Suosittelen!

Samalla siinä kävellessä tulee nähtyä Roman vanhimmat rakennukset ja korttelit. Matkan varella, Via dei Portico d'Ottavia 5, sijaitsee pizzeria nimeltä Franco e Christina, joten poiketkaa ihmeessä ostamssa pizzapala jos sattuu olemaan nälkä. Ravintolasta saa myös lounasta ns Tavola Caldsta/lämpimästä pöydästä. Erittäin hyvä lounaspaikka. Suosittelen lämpimästi.