maanantai 27. tammikuuta 2014

Arkeologisia kohteita

File:Archaeology.rome.arp.jpg

Arkeologit työssään Foro Romanolla

Kiinnostus humanismiin syntyi 1400-luvulla renessanssin ajalla Firenzessä. Ihmiset alkoivat kiinnostua tutkimaan sivilisatioita ja kulttuureja. Samaan aikaan syntyi arkeologia. Klassinen arkeologia käsittää ennen kaikkea Kreikan ja Rooman esihistoriallisen aikakauden sivilisaatioita, jotka ajoitetaan noin kuudennelta vuosisadalta eaa Rooman valtakunnan hajoamista, vuoteen 476 jaa. Italian klassisen kulttuurin järjestö, johon kuuluu monia kymmeniä pienempiä ryhmittymiä, on Assosiazione Italiana di Cultura Classica, AICC, ja se on puolestaan Unescon sisarjärjestö.

File:Arch of Constantine forum frieze.jpg

Arco di Constantino, noin 312-325, valmistettu marmorista
Huom! Konstantinin pää on raaputettu pois friisistä, joka on ollut Konstantinin riemukaaressa Foro Romanolla.

File:Flavio.Biondo.Historie.jpg

Flavio Biondo (1392-1463) oli ensimmäinen henkilö keskiajalla (noin 400-luvun lopulta 1400-luvulle), joka alkoi puhua aikaudesta nimellä keskiaika. Hän alkoi tutkia antiikin aikaisia monumentteja Roomassa. Hän toimi neljän paavin sihteerinä ja oli korkeakoulutettu herra. Kaiken muun työn ja touhun keskellä hän ehti kirjoittaa kolme teosta, joissa hän kartoitti roomalaiset antikviteetit Rooman raunioissa. Häntä alettiin kutsua ensimmäiseksi arkeologiksi.

Fil: Poggio handwriting.jpg

Poggio Bracciolini (1380-1459) oli firenzeläinen historioitsija, ajatteleija ja runoilija. Hän keräili abtiikin tekstejä ja ospikeli latinaa. Hän toimi myös seitsemään paavin palveluksessa. Hän kiersi Saksassa, Sveitsissä ja Ranskassa ja haki homehtuneita käsikirjoituksia luostareista Roomaan. Hän kopioi tekstit (käsin) ja  jakoi ne ystävilleen, toisille humanisteille.

Leon Battista Alberti (1404-1472), Flavio Biondon hyvä ystävä, oli matemaatikko, kirjailija ja arkkitehti. Kaiken lisäksi vielä muusikko ja arkeologikin. Hän oli yksi renessanssin ajan monipuolisimpia taiteilijoita ja taitajia. Monet tuntevat hänet yhtenä rennessanssin suurimmista neroista arkkitehdeistä. Leon Battista Alberti ja Flavio Boggio tonkivat ja tukivat Rooman raunioita, kuten Foro Romanoa jossa siat juoksentelivat siihen aikaan.

Ciriaco Pizzecollia (1391-1452), kutsutaan arkelogian isäksi. Hän oli alunperin kauppias ja humanisti hänkin. Hän oli ensimmäinen epigrafisti, joka kopioi käsin suuret määrät antikiin aikaisia käsikirjoituksia ja hän kopioi Egyptissä, Konstantinopelissa, Ateenassa rakennuksista löytämiään kirjoituksia.

Antiikin aikaisia rakennusalueita on kaiveltu muuallakin päin Italiaa, eikä vaan Roomassa. Rooman provinssissa on erittäin paljon arkeologisia kaivauksia. Ostia ehkä niistä suurin. Koko Rooman keskusta, centro storico, on suurelta osin argeologista kaivausaluetta, siis eräänlainen museoalue. Rooman arkeologisia kohteita on aivan mahdottomuus käydä läpi tässä. Aiheesta saisi kokonaisen kirjan. Roomalaista arkeologiaa käsitteleviä teoksia löytyy hyllymetreittäin kirjastoista. Arkeologiset kaivaukset eivät toki ole päättyyneet vaan jatkuvat vieläkin täydellä painolla. Vain pieni murto-osa on kaivettu esille.  Arkeologiset aivaukset ovat aikaa vievää hommaa ja varoja niihin on vaikea löytää. Onneksi amerikkalaiset ja japanialaiset firmat sponsoroivat mielellään. Kun kohde sitten avataan vierailijoille niin soponsorit saavat oman osansa sisäänpääsymaksuista.

 File:Laocoön and His Sons.jpg

Renssanssin ajalla löydettiin Roomasta patsas, ns laokoonryhmä, joka on nähtävänä Vatikaanin museossa. Patsasryhmä löydettiin vuonna 1506 kun arkeologit kaivelivat Neron kultaisentalon ympärillä viinipuutarhassa Oppion kukkulalla keskellä Roomaa. Paavi käski sen ajan kahden suurimman kuvanvesitäjän,Michelangelo Buonarotin ja Giuliano da Sangallon mennä paikalle tarkistamaan patsaan arvo ja laatu. 

Johan Joackim Winkelmania (1717-1768) pidetään modernin arkeologian  ja taidehistorian perustajana. Hän kirjoitti useita teoksia aiheesta.

Vuonna 1768 aloitettiin Pompeijin ja Herculaniumin kaivaukset oikein toden teolla. Saksalaiset arkeologit kaivoivat Ateenassa ja Olympiassa Kreikassa. Toiset arkeologit matkustivat Egyptiin ja Mesopotoamiaan kaivelemaan. Vielä 1800-luvulla kaivauksia tehtiin ennen kaikkea löytääkseen taide-esineitä.

Fil: Roma, Museo d.  Civiltà Romana - Sarcofago di Costantina - Foto Giovanni DALL'ORTO, 12-Apr-2008 - 1.jpg

Sarcofago di Costantina, Vatikaanin museo
Löydettiin Mausoeleo di Elena'sta, Via di San Marcellino

Maallisen arkeologian rinnalle syntyi kristillinen arkeologia joka koski enimmäkseen hautoja ja sargofageja.

File:Villa-fiori 092.jpg

Mausoleo di Elena, Via Casilina 602

Mausoleumi on arkeloginen kaivausalue vieläkin mutta sitä saa käydä katsoamssa erikosiluvalla. Luvan voi kysyä Sopritendenza Speciale per i Beni Archeologici di Roma.

File:Castro Pretorio - MNR Palazzo Massimo 1010397.JPG

Museo Nazionale Romano on  paras mahdollisuus tutustua arkeologisiin löytöihin Roomassa, ja löytöjä on enempi kuin tilat riittää. Kuvassa Palazzo Massimo, Largo di Villa Peretti 1, joka on vain yksi neljästä museon osastosta. Toiset sijaitsevat Terme de Diocleziano, Via Enrico di Nicola 79, Palazzo Altemps, Via Sant'Apollinare 46 ja Crypta Balbi, Via della Botteghe Oscure 31.


Voi sanoa että Rooma on yhtä kaivausaluetta. Monen maalaiset arkeologit, ovat kaivelleet Roomassa ja sen alla. Kaivaukset ovat täydessä käynnissä vielä nykyäänkin sillä kohteita on enempi kuin voidaan käsitellä. Rooman kaupungin alla on enimmillään noin kymmenen metrin syvyydeltä roinaa. Silloin tällöin niihin törmätään varsinkin kun on yritetty rakentaa uusia metrolinjoja ja metroasemia. Hankkeesta on usein ollut pakko luopua ja arkeologit aloittaneet ensin työnsä paikalla. Se on syy miksi Roomassa ei ole enempää metrolinjoja vaikka niistä on kova tarve. Kaupungin alla on melkein kolmentuhannen vuoden historia.

Arkeologiasta erikoisesti kiinnostuneet voivat ostaa erikoisen "arkeologia kortin", Archeologia Card, jolla pääsee Colosseumiin, Foro Romanoon, Palatinolle, Rooman kansallismuseoon jolla on useampi osasto eri puolilla Roomaa, Caracallan Termeihin, Villa Quintiliin, Cecilia Matellan hautakammioon. Kortti on voimassa seitsemän vuorokautta siitä kun sitä ensimmäisen kerran käytetään. Kortin voi ostaa Roma Vicitor Center, Via Parigi 5, lähellä Piazza Repubbicaa tai kaikissa edellä mainituissa kohteissa. Kortin hinta on 23 € ja alennettu hinta opettajille, nuorille 18-25 vuotiaille ja vanhuksille 13 €.

Kohteita joihin ei vielä ole sisäänpääsyä mutta joissa ahkerasti tehdään kaivauksia on useita.

Toinenkin turistikortti on kätevä, Roma pass. Roma passilla pääsee moneen arkeologisen kohteeseenkin, mutta kortti sisältää myös matkat. Siis ehkä parempi vaihtoehto.

Samalla voi mainita että neljän museon kortti (kansallismuseon neljä haaraosastoa): Palazzo Altemps, Palazzo Massimo, Terme di Diocleziano ja Cripta Balbi ) maksaa vain 6,5 € ja alennettu hinta 4 €. 

Kapitoliinisen museon kortti maksaa 9,3 €, alennettu 7,5 €. Sillä pääsee Musei Capitoliniin ja  Centrale Montemartiniin.

Appia Antica kortti 7,5 €, alennettu 4,5 €. Sillä pääsee Terme di Caracallaan, Cecilia Matellaan ja Villa dei Quintiliniin.

Rooman tunnetuimmat arkeologiset kohteet ovat Colosseo, Foro Romano, Palatino, Terme di Caracalla jne,  joita en sen kummemmin tässä aio käsitellä, koska niistä on omat sivunsakin. Kohteessa "Raunioita" löytyy lisää...

Roomassa kulkee myös ns Archeobus, joka kietää arkeologisten kohteiden välillä. Kortti sen kyyttiin on ns stop& go kortti, jolla voi nousta kyytiin uudestaan ja uduestaan 48. tunnin sisällä siitä kun sen leimaa ensimmäisen kerran. Monen mielestä Trambus Open on kuitenkin parempi vaihtoehto, koska se kulkee useampien kohteiden kautta. Se ei kuitenkan kulje esim Via Appia Anticalle.

HUOM! Pääsylippujen hinnat saattavat muuttua, joten varauksella... Tietääkseni pääsylippumaksuja on hieman alennettu!

File:Largo di Torre Argentina 4.jpg

Area Sacra di Torre Argentina
Largo di Torre Argentina/Via di San Nicola de'Cesarini 

Tämä arkeologinen alue löydettiin vasta niinkin myöhään kuin 1930-luvulla kun alettiin rakentaa rakennusta. Nimitys Torre Argentina tulee tornista joka kuului erään piispan asuntoon. Tornia ei enää  ole olemassa, mutta sen sijaan eräs toinen torni seisoo vieläkin Torre Argentinan montun kulmalla. Alueella on sijainnut neljä antiikin aikaista temppeliä ja siksi alue sai nimityksen Area Sacra, pyhä alue.


Area Sacra dell'Argentina

Mitreo Barberini on yksi sellainen kohde Palazzina Savorgnan di Brazzá'ssa Galleria Nazionale di Arte Antican alueella, Via 20 Settembre ja Via delle Quattro Fontanen risteyksessä, joka on löydetty keisarilliselta ajalta 200-luvulta eaa peräisin  oleva Mitreo. Mithras temppelihuone on noin 12 mx 6m. Mithran palvonta oli vallalla oleva uskonto Roomassa ennen kristinuskoa. Mitrakultti tuli luultavasti nykyisen Iranin alueelta. Jotkut väittävät ettei se ole sama kultti...


Tempio di Portuno sijaitsee Piazza della Bocca della Veritalla, Foro Boariolla 



Domus Aurea, Neron kultainen talo

Domus Aurea on suljettu tällä hetkellä romahduksen vaaran takia. Voihan sitä käydä katselemessa sivusta käsin. En osaa sanoa että koska se taas avataan. Täältä saa lähenpää tietoa Domus Aureasta. 

Kun Via dei Fori Imperiali päättyy Colosseumin luona ja jatkuu Via Labicana katuna, niin siinä katujen yhtymäkohdassa on vasemmalla portti josta päsee Viale della Domus Aurea'lle ja Colle Oppion puistoalueelle. Puistoalue on avoin kaikille, eikä sinne ole sisäänpääsymaksua. Puisto tomii roomalaisten virkistysalueena ja sinne on kuusi sisään-/ulospääsyporttia. Portit suljetaan kello 21.00 ja avataan aamulla auringonnousun aikoihin.

File:Pianta regio III da Lanciani.jpg

Colle di Oppion alue ja sen arkeologiset rauniot

File:Terme di Traiano.jpg

Colle di Oppiolla sijaitsee esimerkiksi Trajanuksen kylpylän rauniot

File:Monti - le sette sale 1110654.JPG

"Le sette sale", kylpylän vesivarasto



Basilica Hilariana, Largo della Sanita Militare

Colosseumilta Via Claudiaa pitkin noin 300 metriä. Alueelle pääsee kävelemään mutta ei itse kaivauslaueelle, ainakaan vielä.

Basilica Hilarianaa alettiin kaivelemaan jo vuonna 1889 Celion kaupunginossassa sijaitsevan armeijan sairaalan alla, Via Celimontana 50 ja basilikan kokonaisuus valkeni vuonna 1997. Basilikan rakensi Antonine niminen henkilö kulttipaikaksi Kybele ja Attis jumalille. Rikas kauppias Poblicio Hilaro kustansi rakentamisen ja hän vihki sen myös käyttöön. Luullaan että hänet kuvattu basilikan freskomaalauksissa.



Basilica Hilariana

File:Pyramid of cestius.jpg

Caius Cestius pyramid,  Piramidin metroasema, Piazzale Ostiense

Pyramidi on peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta jaa. Pyramidi on ainoa jäljellä oleva rakennus siltä ajalta. Roomalaiset valloittivat Egyptin vuonna 31 eaa ja ehkä se innotti roomalaisen poliitikon, Caius Cestiuksen, rakennuttamaan itselleen pyramidin hautapaikaksi. Pyramidi valmistui vuonna 12 eaa. Pyramidi liitettiin myöhemmin uuteen kaupunginmuuriin, Aurelianuksen muuriin, jonka rakennutti keisari Aurelianus vuosina 272-279. 

Pyramidi on 36x29 m pohjamitoiltaan. Sisältäpäin se on sementistä ja tiilistä rakennettu ja ulkoapäin marmorista. Itse hautakammio on 23 neliömetriä ja seinät on koristeltu maalatuilla paneeleilla. Hautakammio putsattiin vuonna 2001.

Fonte di Anna Perenna/Anna Perennan lähde, jonka argeologit löysivät vuonna 1999 Piazza Eucliden maanalaiselta parkkipaikalta, Pratin kapunginosasta. Anna Perenna oli roomalainen jumalatar aikoinaan. Sihkulähde tai vesilähde paremminkin on peräisin neljänneltä vuosisadalta eaa. Lähdettä on käytetty erilaisiin uskonnollisiin rituaaleihin. Paikalta on löydetty runsaasti kolikkoja ja öljylamppuja. Löydetyt esineet ovat nähtävillä Terme di Dioclezianon museossa.


Mitreo Barberini


Palazzina Savorgna Di Brazza sijaitsee Via XX Settembre 2. Palazzinassa sijaitsee Italian puolustusminiteriö. Palazzina on rakennttu Palazzo Barberinin puutarha-alueelle ja sen omisti alunperin kreivi Ascanio Savorgna De Barzza. Savorgnan aatelissuku on peräisin Friulin alueelta Italiasta. Suku hajosi myöhemmin useanpaan haaraan.

Palazzinan kellarista löytyi ns Mitreo Barberini. Se on pieni huone joka on peräisin toiselta vuosisadalta eaa jolloin Mitrakultti oli jo vallalla Roomassa ja jatkui siihen saakka kunnes kristinuskonnosta tuli virallien uskonto. Mitra oli aurinkojumala Iranissa. Mitreo löydettiin vuonna 1936. Huone on 11,85 metriä x 6,25 metriä. Seinillä on freskomaalauksia jotka esittävät Mitraa. Arkeoligit ovat putsanneet vastikään freskomaalauksia ja nyt sinne pääsee jo sisään joka toinen ja neljäs lauantai. Sisään pääsee vain oppaan mukana. Sisääpääsymaksu on 5.50 €. Yksityishenkilöiden on tehtävä varaus puhelimitse +39 06 399 67 700 tai ryhmät varaavat puhelinnumerosta +39 06 399 67 450. Mitreon sisäänpääsy on osoitteessa Via delle Quattro Fontane 13.


Casa Bellezza, Aventinon kaupunginosassa, Largo Arrico VII 4


Vincenzo Bellezzan upean talon alta löydettiin cryptoportcius, maanalainen käytävä, noin 10 metrin syvyydestä. Käytävä kuuluu rikkaan perheen kotiin ensimmäiseltä vuosisadalta eaa. Käytävän seinillä on freskomaalauksia joita arkeologit pustasaavat. Casa Bellezzaan ei vielä päästetä kävijöitä.

Virtuaalien vierailu Aventinon arkelogisissa kohteissa!

File:Esquilino - tempio di Minerva medica - Horti liciniani 2055.JPG

Tempio di Minerva Medica, Via Giolitti, Esquilinon kaupunginosassa
Keisari Gallienus (218-268jaa) on luultavasti omistanut tämän rakennuksen ja se on rakenenttu neljänenllä vuosisadalla jaa. Rakennus kuului ns Horti Lucianiin, Lucianiin puutrahaan. Rakennusta kutsutaan nimellä Ninfeo, Nymfaion. Se on eräänlainen vesilähde josta sai vettä puutarhaan.

Fil: Fasad av basilikan Santa Croce i Gerusalemme.JPG

Santa Croce in Gerusalemme, Palazzo Sessorium


File:Esquilino - Sessorium 1120325.JPG

Palazzo Sessoriano/Sessorium oli Rooman viimeisen keisarin Konstantinuksen ja hänen äitinsä Helenan asuinrakennus. Se oli keisari Konstantinuksen ajalla kun Rooman valtakunnan uskonnoksi tuli kristinusko. Konstantinushan muutti Nykyseen Istanbuliin ja perusti sinne ensimäisen kristityn valtakunnan ja antoi sille nimeksi Konstantinopoli, jota ruotsalaiset alkoivat kutsua Miklagården'iksi. Alkuun Konstantinus nimitti kaupunkiaan nimellä Nova Roma, siis Uusi Rooma. Keisarin äiti Helena vaikutti suuresti poikansa keisari Konstantinuksen päätökseen sallia kristinusko valtakunnassaan. Tai oliko se päinvastoin, ehkä, että äiti puhui poikansa ympäri tai että Helenä käytti valtaansa.

Palazzo Sessorianoa näytetään sopimuksen mukaan edeltä sovittuun aikaan. Varaus täältä. Sisäänpääsymaksu 4.50€, ryhmät 100€. Opastettu käynti 30€.


File: Esquilino - Castrensian Amphitheatre 1000921.JPG

Castrensen amfiteatteri Aurelianuksen muurin jatkeena

Palazzo Sessoriumin yhteydessä sijaitsi kylpylä, Cirkus Vary ja Anfiteatro Castrense. 

File: Castrensian Amphitheatre - Du Pérac.jpg

Castrensen amfiteatteri ja taustalla Santa Croce in Gerusalemmen basilika




Anfiteatterissa on nykyään puutaha, Orto di Santa Croce in Gerusalmme, jossa "luostarin ystävät niminen järjestö" viljelee hedelmiä, vihanneksia ja yrttejä. Puutarha-arkkitehti Paolo Pejrone suunnitteli paratiisimaisen puutarhan amfitetterin sisään. Luostarissa ei enää ole ainoatakaan munkkia jäljellä. Munkiit häädettiin pois luostaristaan irstauden takia. Luostarissa kävi nimittäin ilotyttöjä ja kaupungin herroja tapaamassa toisiaan.

Luostarin tiloissa sijaitsee Domus Sessoriana niminen luostarihotelli jossa on 60 huonetta vuokralle. Kaikki huoneet ovat ensiluokkaisia hotellihuoneita.

File:Quintili - prospettiva 1070754.JPG

Arkeologisa kohteita Via Appia Antican varrella:
Villa dei Quintili, Via Appia Nuova 1092

Avoinna kaikkina viikonpäivinä (paitsi ei maantaina) kello 9.00-16.30. 
Sisäänpääsymaksu: yhdistelmä lippu Caracallan kylpylään, Villa Quintiliniin ja Cecilia Matellan mausoleumiin  6 €. Pääsylippu on voimassa viikon.

Appia Antica Card: Yhdistelmälippu Terme di Caracalla + Villa dei Quintili + Muaosleo di Ceclia Metella  6 €.

Archeologica Card: Yhdistelmälippu Palazzo Altemps+Crypta Balbi+ Terme di Diocleziano+ Colosseo+Palatino+ terem di Cracalla+Villa dei Quinti+ Mausoleo di Cecilia Metella (voimassa seistmän vuorokautta) 23 €, lapset ja vanhukset 13 €.

File:Roma Appia Antica - mausoleo Cecilia Metella.JPG

 Mausoleo di Cecilia Metella ja Castrum Caetani

Avoinna kaikkina muina viikonpäivinä paistie i maananatian kello 9.00-16.30. 



Capo di Bove, Via Appia Antica 222

Avoinna kaikkina viikonpäivinä kello 10.00-16.00. Sunnuntaisin kello 10.00-18.00. Ilmainen sisäänpääsy alueelle.

File:RomaViaFlaminiaArcoMalborghetto&Casale.jpg

Arco di Malborghetto, Via Flaminia

Täällä olen aikaisemmin kirjoittanut tästä kohteesta

File:Road through Roman Tombs Via Latina.jpg

Tombe di Via Latina, Via dell Arco di Traventino  151
lähellä samaninimistä metroasemaa

Avoinna vain määrättyinä lauantai ja sunnuntaipäivinä. Katso linkistä!

File:Affreschi della villa di livia 01.JPG

Villa di Livia, Via Flaminian varrella
Täällä olen aikaisemmin kirjoittanut aiheesta.

File:Gabii 0935.jpg

Arkeloginen puistoalue Gabii, Via Prenestinan varrella
Ilmainen sisäänpääsy, no jaa ei tähän kohteeseen pääsekään sisään...



Näitten lisäksi on mainittava Ostia Antica, joka on ehdottomasti Rooman suurin arkeologinen kaivausalue ja mielenkiintoisinkin ehkä monen mielestä. Ostia Antica on kohde koko perhelle. Olen tehnyt oman sivun Ostia Anticasta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti