torstai 11. joulukuuta 2025

Metro C


Linja C on Rooman metrolinja, joka kulkee Monte Compatri-Pantanosta Rooman itäisisestä esikaupungista San Giovanniin,  missä se kohtaa metrolinjan A. Se on kaupungin kolmas ja ensimmäinen täysin automatisoitu metrolinja eli linja, jossa ei ole kuljettajia. 

Linja C on noin 18 kilometriä pitkä, minkä varrella on 22 pysäkkiä.Linjan C historia alkoi 1990-luvulla erilaisilla tutkimuksilla. Tämä ei ole mikään helppo tehtävä Rooman kaltaisessa kaupungissa. 

Vuonna 2006 rakennustyömaat avattiin ensimmäisille arkeologisille tutkimuksille ja se jos mikä vie aikaa, koska maan alta Roomassa löytyy aina paljon hsitorillaista esineitä, jotka on otettava saäilöön ja tutkittava. Ja monet niistä siirrettävä  museoihin.



Hankkeen mukaan uusi metro kulkee historiallisen keskustan lävitse ja kulkee Pratin kaupunginosassa sijaitsevalle Piazzale Clodiolle. Pitkä matka tuo 800 000 ihmistä liikkeelle päivittäin.

Largo di Torre Argentinan vajoama johti Argentinan aseman poistamiseen projektista. Tarkoitus on että linja C tulee myös kohtaamaan metro B:n linjan Colosseumilla. 

Roomassa on ollut suuria vaikeuksia rakentaa metrolinjoja, koska maan alla on niin paljon tavaraa, kaikenlaista 'roinaa', paikoittain jopa 10 metriä, mitkä on arkeologien otettava talteen ja tutkittava ensin.  Ja tämä jos mikä vie aikaa.

Tätä linjaa on kaakkoisilla esikaupunkialueilla asuvat toivoneet hartaasti. Linja C kulkee Monte Compatri-Pantanosta Rooman itäisellä esikaupunkialueella. Monte Compatri-Pantanosta bussilla Roomassa töissä käyneet väsyivät matkan tekoon. 

Rooman metro C avattiin vaiheittain. Ensimmäinen osuus Monte Compatri-Pantanon ja Parco di Centocellen välillä avattiin 9. marraskuuta 2014. Toinen osuus Parco di Centocellesta Lodiin avattiin 29. kesäkuuta 2015. Kolmas osuus Lodista San Giovanniin avattiin 12. toukokuuta 2018.

Matkaa tulee olemaan noin 19,5 kilometriä ja linjan varrella tulee olemaan 22 pysäkkiä. Keskikaupungille on melko vaikeata tehdä metropysäkkejä. Terminin rautatieaseman metropysäkki tulee olemaan linjan keskivaiheilla ja päätepysäkki kaupungissa Piazza Venezialla.

Yksi Rooman kuuluisimmista aukioista, Piazza Venezia, on ollut rakennustyömaa uudelle metroasemalle linjalle C. Alueen yllä on koneita, jotka kaivavat 85 metriä ja asentavat teräsbetonia. Asema on 45 metriä maan alla, ja siinä on kahdeksan kerrosta, joiden kunkin pinta-ala on 4 500 neliömetriä.

Rooman metroista ei ole juuri mitään hyötyä turisteille, vain niille roomalaisille jotka asuvat lähiöissä ja käyvät töissä keskustassa tai jossian muussa taajamassa.

Turistien on parasta liikkua busseilla!

Metoraseman kuoppa kuvassa oikealla

Piazza Venezialla on kaiveltu monta syvää kuoppaa toinen tisensa perään ja lopulta päätettiin että metroasema tulee sijaitsemaan Santa Maria di Loreton kirkon edustalla, luvassa oikealla, Audotoria di Adrianolla. Tämä oli ehdottomasti paras ratkaisu.

C-metrolinjan rakentamisen aikana tehdyissä arkeologisissa kaivauksissa löydettiin tärkeitä todisteita siitä,  että alue on suuri osa Hadrianuksen aikaista rakennusta (joka oli noin 1500 neliömetriä), joka tunnetaan nimellä Hadrianuksen auditorio.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat auttaneet ymmärtämään, miten Hadrianuksen auditorioksi kutsuttu rakennus oli paikka, jossa pidettiin runo- ja proosateosten julkisia lukutilaisuuksia, opetettiin retoriikkaa ja oikeudellisia aktiviteetteja. Keskuskäytävä oli tarkoitettu puhujalle, joka esitteli teoksiaan korkeatasoiselle yleisölle, joka oli järjestetty istuimilla (subsellia) varustetuille tasoille.


Ospedale dei Fornai

Rooma oli melko pieni kaupunki 1500-luvun lopulla jolloin tälle alueelle rakennettiin Ospedale dei Fornain sairaala. Sen rakennutti samanniminen veljeskunta, joka rakensi myös läheisen Santa Maria di Loreton kirkon. Pihalla sijaitsevasta löydetystä kaivosta  on löydetty poikkeuksellisen paljon sairaalassa käytettyjä maljakoita, enimmäkseen ehjiä.

Ospedale dei Fornai/Leipureiden sairaala oli historiallinen sairaala Roomassa, joka perustettiin vuonna 1564 köyhille ja sairaille leipureille. Se sijaitsi lähellä Trajanuksen foorumia Santa Maria di Loretossa, mutta se pakkolunastettiin vuonna 1871 Piazza Venezian tieltä ja rakennettiin sitten uudelleen vuonna 1902 Viale Regina Margheritalle. Rakennus on siellä vieläkin ja nykyään se tomii poliklinikkana. Sairaala sai nimekseen Pio Sodalizio dei Fornai Italiani. Sairaalan asiakkaista oli suurin osa leipureita ja siitä nimitys fornari.

Ei kommentteja: