Santa Maria in Cosmedin, Piazza della Bocca della Verita
Tämä kirkko on kreikkalaiskatollinen melkiitti kirkko.Melkiittiläis-kreikkalaiskatolinen kirkko on bysanttilaista liturgiaa noudattava idän katolinen kirkko, joka on yhteydessä Rooman kanssa, Mikä on tavllisin Syyriassa ja Libanonissa. Heidän patriarkkansa asuu Damaskuksessa Syyriassa.
Kirkon paikalla seisoi alunperin roomalaisen keisarin ruuanjakelupaikka, statio annonae. Tässä jaettiin ennen kaikkea viljaa, siis vehnää roomalaisille. Annona tarkoitti vuotuista palkkaa jonka keisari jakoi viljan muodossa roomalaisille. Viljasta olikin aika ajoittain suuri pula varsinkin kun piraatit ryöstivät usein viljankuljetusalukset Teveren joella.
Ruokatarvikkeita tuotiin Afrikasta saakka Ostian satamaan ja siitä pitkin Teveren jokea ylös Roomaan. Prefekti annone oli se virkamies jonka keisari oli nimittänyt ottamaan vastuun ruuanjakelusta. Sellainen virka tiedettiin olleen jo 50-luvulla jaa.
Ennen ruuanjakelua paikalla myytiin orjia ja paikkaa kutsuttiin nimellä Ara Massima Ercole, Herkuluksen suuri alttari, mikä oli mitreo, Mithra jumalalle pyhiettty alttari ja jota myöhemmin alettiin kutsumaan nimellä Mitreo di Circo Massimo.
Kirkon paikalla sijainnut rakennus sai seitsemännellä vuosisaalla kirkollisen rakenteensa. Gregorius Suuri/Gregorius I rakennutti paikalle jo 500-luvulla ensimmäisen kirkkorakennuksen. Gergorius toimi paavina vuosina 590-604 ja hän hankki sinä aikana katolliselle kirkolle statusta ja varoja joiden auvulla hän pystyi rakennuttamaan kirkollisia tiloja ja kasvattamaan kirkon vastuuta yhteiskunnassa. Samalla hän onnistui käännyttämään suuret joukot roomalaisia kristinuskoon. Protestanttiselta taholta reformation jälkeen ei tästä pidetty että kirkko kasvatti valtaansa ja vaatimuksiaan.
Gregorius Suuri asui rikkaitten vahempiensa kodissa Celion kukkulalla, vain muutama sata metriä tästä kirkkorakennuksesta. Celion kukkulalla on Gregoriuksen vanhempien kodissa nykyyään San Gregorio Magnon kirkko, siis Pyhän Gregorius Suuren kirkko. Paljon mahdollista että Gergoriuksen vanhemmat omisitivat tontin tämänkin kirkon alla.
Gregorius Suuri asui rikkaitten vahempiensa kodissa Celion kukkulalla, vain muutama sata metriä tästä kirkkorakennuksesta. Celion kukkulalla on Gregoriuksen vanhempien kodissa nykyyään San Gregorio Magnon kirkko, siis Pyhän Gregorius Suuren kirkko. Paljon mahdollista että Gergoriuksen vanhemmat omisitivat tontin tämänkin kirkon alla.
Paavi Adriano I/Hadrianus I rakennutti kirkkoa uudestaan 700-luvulla. Adriano kuului Rooman arvovaltaisinpaan sukuun, Tuscolanon kreivisukuun. Nyt rakennus alkoi näyttämään kirkolta ja paavi antoi sen ja kirkon vieressä sijaisevan ulkoisen huoneen kreikkalaisten munkkien käyttöön. Munkit olivat paenneet ikonoklasmia ja asettuneet Teveren joen toiselle puolelle Ripa Grandeen. Munkit alkoivat kutsua kirkkoaan nimellä Santa Maria in Schola Greca ja eikä siitä mennyt kauaakaan kun kirkko sai nykyisen nimensä Santa Maria in Cosmedin. Cosmedin tässä tarkoittaa kreikkalaista sanaa kosmidion, koristus. Tässä kirkossa ei ole marttyyrihautoja, mutta kirkon lattian alla on krpyta joka kuuluu osana Ara Massimaan/Mitreo Circo Massimoon.
Yksi Rooman kauneimmista kellotapuleista. Tämä vuodelta 1123 peräisin oleva campanile, kellotapuli, joka ikään kuin kruunaa kirkkorakennuksen. Samoilta ajoilta on peräisin Cosmaattinen mosaiikkilattia ja Schola Cantorum. Rikas Caetanin aatelissuku kustansi julkisivun korjaamisen vuonna 1300.
Luostariin muutti benediktiinimunkkeja, mutta vuonna 1573 muutti fransikaanimunkit takaisin luostariin. San Lazzaro alla Marmoratan kirkko, Via Marmoratan varrella hajosi melkein kokonaan normannien riehuessa joten Santa Maria in Cosemdin kirtosta tuli tärkeä kirkko alueella. San Lazzaron kirkon raunioissa sijaitsee nykyään ravintola.
Luostariin muutti benediktiinimunkkeja, mutta vuonna 1573 muutti fransikaanimunkit takaisin luostariin. San Lazzaro alla Marmoratan kirkko, Via Marmoratan varrella hajosi melkein kokonaan normannien riehuessa joten Santa Maria in Cosemdin kirtosta tuli tärkeä kirkko alueella. San Lazzaron kirkon raunioissa sijaitsee nykyään ravintola.
1700-luvulle tultessa oli kirkkoa korjailtu jo kaksi kertaa. Giuseppe Sardi muokkasi kirkkoa vielä kerran vuonna 1718. Hän muutti sen roomalaisesta rokokoon tyyliseksi. Mutta myöhemmin 1800-luvun lopulla muokattiin kirkko takaisin roomalaiseen tyyliinsä, jollainen se on nykyäänkin. Kirkossa on valittu kolme paaviakin, nimittäin Gelasius II, Celestinus III ja anti-paavi Benedictus XIII.
Tässä kirkossa pidetään messut kolmella eri kielellä, kreikan, arabian ja italian kielillä. Kirkkoa käyttävät enimmäkseen syyrialaiset ja irakilaiset. Messu pidetään sunnuntaisin kello 10.30. Kirkko on avoinna kello 9.00-18.00, puolen tunnin varauksella puoleen tai toiseen.
Upea sisäkatto
Baldakiini pääalttarilla on firenzeläis-goottista tyyliä, siro ja harmooninen. Baldakiinissäkin on cosmaattisia koristeluja. Nuo neljä baldakiinin puanaista kolonnaa ovat egyptiläistä alkuperää.
Pääalttarin edustalla on ikivanha Schola Cantorum, joka oli Gregorius Suuren keksintö. Tässä Schola Cantorumissa sai istua munkit ja laulaa hymnejä ja kantaatteja, joita nykyään nimitetäänkin Gergoriaaniseksi kirkkolauluksi. Tällaisia Schola Cantorum'eja ei ole kovinkaan monta jäljellä Roomassa. San Celementen basiliakssa ainakin on vielä.
Pääalttari on baldakiinin alla ja se on vanha graniittinen kylpyamme jossa on molemmissä päissä renkaat, joista voi nostaa ammetta. Taustalla on melko moderneja freskomaalauksia, jotka on maalattu keskiaikaisen mallin mukaan.
Tämä seinä on esimerkiksi jäljellä keisarin statio annonaesta, viljanjakelurakennuksesta.
Vuonna 847 maanjäristys vavisteli Roomaa ja kirkkorakennus rikkoutui melko pahasti. Seuraavalla vuosisadalla maanjäristyksen jälkeen paavi Nicolaus I korjautti kirkon ja luonnollisestikin kirkkoon rakennettiin paavi Nicolaukselle oma kappeli. Myös sakristia korjattiin. Kun normannit, pohjolan miehet, riehuivat Roomassa vuonna 1084 niin kirkko hajosi taas kerran. Tätä tapahtumaa nimitetään italiaksi Sacco di Roma.
Ciborium
Ciborium on kirkkoarkkitehtuurissa alttarin yläpuolella oleva vapaasti seisova päällysrakenne. Tabernaakkeli on pylväillä tai muilla vapailla kannakkeilla tuettu katos, esimerkiksi alttarin, pyhimyksen, krusifiksin tai arvostetun henkilön paikan päällä.
Pyhä Valentinus ja hänen pyhät jälkeenjäännöksensä. Siis tämän näköiseltä tämä rakkauden suojeluspyhimys näytää nykyään.
Kaunista Cosmaattista lattiakuviointia. Alkuperäiset penkit on poistetu melko vastikään Schola Cantorumista. Nähtävästi olivat hajoamaisillaan. Ei niissä saanut istuakaan varmaan satoihin vuosiin. Schola Cantorum oli nimittäin eristetty, paitsi messun aikana saa istua tuoleilla.
Lisää Cosmaattista lattiamosaiikkia
Krypta löytyy kirkon alta, vasemmalta puolen kirkkosalia pääsee alas kryptaan. Täällä ei ole ainoatakaan pyhimystä tai pyhimyksen reliikkiä, kuten tavallista.
Bocca della Verita/totuuden suu. Tämä totuuden suu kivi seisoo kirkon vestibulissa, eikä tällä ole mitään tekemistä itse kirkon kanssa. Se on vaan raahattu tänne, jostain syystä. Turistit jonottavat tämän totuuden suun edessä jotta saavat laittaa kätensä sen suuhun. Jos se puraisee kädestä niin silloin ei kyseinen henkilö ole puhunut totta.
Totuuden suu on melko iso, 1,75 metriä halkaisijaltaan. Luultavasti tämä on viemärin kansi 500-luvulta läheisestä Cloaca Maximasta, Rooman ensimmäisestä likaviemärisysteemistä. Cloaca Maximan suuaukko Teveren jokeen sijaitsee kirkon edustalla olevan Ponte Palatinon sillan alla, Herkules Temppelin kohdalla. Aukko on aivan silmin nähtävissä, vaikkakin muurattu umpeen.
Suosittelen kävelemään Circo Massimon metroasemalta, Via del Circo Massimoa pitkin, sillä sen varrella on penkkejä. Ehdoton levähdyspaikka jolta on mitä mahtavimmat näköalat Palatinolle ja Circo Massimolle. Uskallan melkein väittää että Rooman antoisimmat näköalat. Samlta kadulta voi myös jäädä kiertoajelubussista ja nousta bussiin. Tämä on yksi Rooman historiallisimpia alueita.
Circo Massimon toista reunaa Via dei Cerchiä pitkin voi myös kävlelä. se on ruhallinen kuja minkä varrella sijaitsee entisessä luostarissa luksus-luokan hotelli. Kujan varrella sijaitsee useita ravintoloita ja baareja.
2 kommenttia:
Täälläkin kirkossa vierailimme opintomatkallamme keväällä 2013. Yllätyin että tämä ei ollut niin koristeellinen kuin jotkin aiemmin näkemäni, mutta tuo lattia on tosiaan upea käsityön taidonnäyte.
Mitä vanhempi kirkko sitä mielenkiintoisempi minulle. Makunsa kullakin. MInä tylkkään kaikesta keskiaikaisesta. Tämäkin kirkko on jotenkin muuttunut siitä kun kävin siinä ensimmäisen kerran. Ainakin tuntuu siltä. Penkit on poistettu ja tuolit tulleet penkkien sijalle. Pisti silmään. Olisivat voineet valita hieman vanhemman malliset tuolit. No eihän se asia minulle kuulu...
Kirkkoa pidetäänkin avoinna luultavasti vainTotuuden suun takia. Yhteen aikaan se oli paljon harvemmin avoinna, mutta turistien takia kannatta pitää ovet selkosen selällään.
Lattia on todellakin ihailun arvoinen.
Lähetä kommentti