maanantai 16. toukokuuta 2011

San Lorenzo in Damaso

File:Parione - palazzo Riario o Cancelleria nuova 1628.JPG

Palazzo della Cancelleria sijaitsee keskellä kaupunkia, Corso Vittorio Emanuele II:n ja Piazza della Cancellerian kulmauksessa. Kirkon sisäänpääsy on tuosta ensimmäisestä ovesta. Corso Vittorio Emanuele II:n puolela on myös ovi mutta se on lukittu. Toimii vain hätä uloskäyntinä. Tuosta kirkon oven ohiste etteenp'in noin 50 metriä niin siinä sijaitsee Campo dei Fiorin tori.

Lähtipä tästä mihin suuntaan tahaansa niin aukeaa kapeita sokkeloisia kujia ja erittäin turistiystävllisiä alueita. Jos lähtee suoraan palastin siäänkäynnsitä it'än päin PIzza Polalrolalle niin sieltä löytyy muykava ravintola La Pollarola. Nyt siitä on jo pitkä aika kun olen käynyt siinä ravintolassa, mutta se oli hyvin mukava ja kotoisa paikka. Vanhempi pasikunta tarjosi vain yhden ruokalajin kunakin päivänä. Kotitekoista leipää ja talon viiniä karahavissa tarjottiin esnin ruokaa odotellessa. Heillä oli vain yksi päviälliskattaus ja pöytiä vähän, joten eikun ajoissa jonoon. Pöytävarauksia ei ainakaan siihen aikaan ollut. Pariskunta on varmasti jo eläkkeellä, jos ovat edes enää elossakaan. Ravintolan uusi omistaja on näköjään muuttanut tyyliä mutta ainahan sitä kannataa kokeilla.

Muuten tällä alueella on paljon monenlaisia ruokapaikkoja ja baareja. Pieni "turismivaroitus". Siellä missä liikkuu paljon turisteja, siellä on ruuan taso ja palvelu usein hieman epätasaista, samoin hinnat.

Palazzo della Cancelleria on paavillinen palatsi ja se toimi alkuaan Paavin asuntona. Siihen aikaan kun paavit asuivat Avignonissa Ranskassa asui Pyhä Birgitta viisi vuotta alkuperäisessä rakennuksessa, joka oli kirkko ja sen lisärakennus. Ne oli rakennettu paavi Damaso I:n kodin päälle. Birgitta saapui Roomaan vuonna 1349. Sittemmin palatsi on toiminut  Vatikaanin arkistona. 

File:Parione - san Lorenzo in Damaso 01448.JPG

San Lorenzo in Damason sisäänkäynti

San Lorenzo in Damaso, Piazza della Cancelleria 1
Kirkko on rakennettu palatsin sisään mutta sisäänkäynti on kadulta.
Avoinna kello 7.30-12.00 ja 16.0-22.00

Messu arkisin kello 8.00, 9.00 (paitsi ei heinä-ja elokuussa) ja 19.00.
Pyhinä kello 8.30, 10.00, 12.00 sekä 19.00
.

File:Palais de la Chancellerie.jpg

Palazzo della Cansellerian sisäpiha



Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 004.JPG

Kryptassa sijaitsevat Pyhän Damason jälkeenjäännökset, nykyisessä kirkossa siis pääalttarin alla.



San Lorenzo in Damason basilika on neljänneltä vuosisadalta ja uusrakennettu 1400-luvulla. Kirkko on pyhitetty Pyhälle Lorenzolle, Pyhälle Laurille.

Luultavasti tällä paikalla on sijainnut paavi Damason koti. Vanha kirkkorakennus hajoitettiin kun Palazzo Cancelleriaa alettiin rakentamaan. Uusi kirkko kuitenkin rakennetiin palastin sisään ja sisäänkäynti on torin puolelta. Arkkitehtinä toimi Donato Bramante.

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 001.JPG



Nykyinen pääalttari ja absidi ovat Berninin suunittetelemat.



Fil: Saintdamasus.jpg

Paavi Damaso I, 305-384

Kirkko on vanhimpia kirkkoja Roomassa, Titulus Damasi. Tällä paikalla sijaitsi paavi Damasus I:n (366-383) koti. Nykyisen kirkon rakensi Bramante 1500-luvulla ja kirkko on sittemmin korjattu useanpaan kertaan. Kardinaali Raffaello Riario, joka oli veljenepoika paavi Sixtus IV:lle, Julius II della Rovere, rakennutti palatsi Cancellerian 1400-1500-lukujen vaihteessa kirkon ympärille omaksi asunnokseen. 

Kirkko sijaitsee siis palatsin sisällä. Palatsi kuuluu Vatikaanille. Kardinaali Riario asui kuitenkin Avingnonissa suurimman osan ajasta joten palatsia sai lainata sillä aikaa Pyhä Birgitta. Kirkko paloi vuonna 1944 ja korjattu osittain ruotsalaisten voimin uudestaan. Kirkon vieressä sijaitsee kaksi sisäpihaa joista toinen on luostarin sisäpiha mutta luostaria siinä ei nähtävästi ole vaan Vatikaanin oikeuslaitos ja tuomioistuin Tripunale della Rota Romana sekä kanslia.


Palatsin valkoiset travertiinikivet haettiin Pompeon teatterin, Teatro di Pompeon raunioilta. Sisäpihan mahtavat pylväät ovat myös sieltä kotoisin.


Kirkossa on hyvin monta yksinkertaista rippituolia. San Lorenzo in Damason kirkko on yksikertainen ja harmoonisen kaunis.


San Lorenzo in Damazo, Ausgang zum Cortile.jpg


Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 012.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 010.JPG


Madonna Grottapinta, tämä on  luultavsti kopia alkuperäsiestä ikoonista joka on Vatikaanissa. Alkupeärinen ikooni painaa 25 kiloa. Alkuperäisen ikoonin tausta ja Madonnan kruunu on puhdasta kultaa ja raamit hopeaa ja Madonnalla on kruunu päässään. Ikooni varastettiin Napoleonin okkuaption aikana. 

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 011.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 005.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 002.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 006.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 009.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 013.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 014.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 015.JPG

Rome, Chiesa di San Lorenzo in Damaso 016.JPG

San Lorenzo in Damaso Scarampo 5.JPG

tiistai 10. toukokuuta 2011

Santa Maria Maddalena


Santa Maria Maddalena, Piazza della Maddalena

 Avoinna:

Arkisin, sunnuntaisin ja pyhäpäivinä kello 8.00-12.00 ja 17.00-20.00

 Messu joka päivä kello 19.00

Kirkko sijaitsee Rooman sydämessä, Colonnan kaupunginosassa. Tämä on aluetta jossa helposti joutuu eksyksiin, mutta ei hätää, ennemmin tai myöhemmin täältä löytää ulos suuremmille kulkuväylille. Kirkko sijaitsee Patheonilta noin vajaat 100 metriä suoraan pohjoiseen päin, Via delle Colonnellea pitkin.

Tällä alueella on kapeita kujia ja pieniä sööttejä toreja tiheään. Alueella on mukava vaeltaan ihan ilman mitään päämäärää.pitää muistaa ettei täällä kulje busseja. Lähimmät bussipysäkit sijaitsee Corso di Rinascimentolla (länteen päin 100 metriä) ja Via del Corsolla (itään päin 200 metriä). Tänne voi saada taksin tai ambulanssin, jos hätätila tulee.


Kirkon edustalla sijaitseva Santa Maddalenan tori on pieni, rauhallinen ja viihtyisä. Mutta aika ajoittain torilla liikkuu paljon turisteja. Ravintolat vetää myös puoleensa väkeä.

Torin reunalla on muutama ravintola ja kahvila/baari. Ei ne ole mitenkään kuuluisia ruokapaikkoja. Kirkon julkisivu toimii kauniina kulissina. Siinä on myös hotelli nimeltä Relais Maddalena, josta en osaa sanoa mitään siitäkään. 

Jos haluaa ruokailla niin voin suositella kävelemään Via della Maddalenan kujaa pohjoiseen päin. Siinä sitten on Coppeden korttelisto, josta löytyy takuulla hyvää ruokaa. Kannattaa mennä ainakin pois päin Piazza Navonalta etsimään ruokapaikkaa. Piazza della Maddalena on kaunis ja viihtyisä tori, joten ei ihme jos ohikulkijat istahtavat torin reunalla sijaitseviin ravintoloihin tai viinibaariin. 




Arkkitehdit onnistuivat saamaan rokokootyyliä mukaan luomukseensa. Kirkko on ainoa rokokoo tyylinen kirkko Roomassa. Kirkkohan valmistui vasta vuonna 1735. Rokokoota pidettiin sopimattomana arkkitehtuurisena tyylinä kirkkoja suunniteltaessa, joten kirkkoa alettiin kutsumaan nimellä chiesa di zucchero/sokerikirkko.

RomaSMariaMaddalena01TimpanoSuperiore.jpg

RomaSMariaMaddalena02CoronamentoFinestraSuperiore.jpg


Il Bacaro

Oma lempipaikkani tällä alueella, josta olen jo aikaisemminkin maininnut, on Il Bacaro, Via degli Spagnoli 27. Piazza della Maddalenalta pohjoiseeen päin Via della Maddalenaa pitkin, sitten vasemmalle Via della Coppelle'lle ja siitä oikealle Piazza delle Coppelle'lle ja edelleen Via dei Spangnolia pitkin. Via dei Spagnoli jakautuu kahtia ja kulkee molemmin puolin isoa rakennusta. Sillä ei väliä kummanko ottaa näistä kujista, sillä kulman takaa löytyy Il Bacaro.


Heti Santa Maddalenan torin jälkeen löytyy tunnettu ravintola nimeltä La Scaletta. Avoinna kello 1.00-24.00. Kannattaa kokeilla!

Toinen La Scaletta sijaitsee Trasteveressä Via della Scala 8. Erittäin suosittu. Sijaintinsa puolesta valitsisin tämän näistä kahdesta.

Tumba Camillus de Lellis.jpg

Camillus de Lellis/Camillo de Lellis (1550-1614)

Pyhä Camillo de Lellis lepää lasiarkussa Santa Maria Maddalenan basilikassa. De Lellis syntyi Abbruzzossa. Hänestä tuli pappi ja Camillianien uskonnolisen sääntökunnan perustaja. Camilliaanien järjestö on latinaksi nimeltään Ordo Clericorum Regularium Ministrantium Infirmis. Sääntökunnan perustehtävävnä on terveyden ja sairaanhoidon avustus- ja tukityö.

Rooman saavuttuaan de Lellis tapasi Roomassa Firenzestä kotoisin olevan papin ja lähetystyöntekijän Filippo Nerin. Neri perusti oman sääntökunnan nimeltä Oratoriaanit. Camillo de Lellis otti oppia Filippo Neristä ja alkoi toimia sairaanhoitajana Santo Spirito/Pyhän Hengen hospitsissa Vatikaanin kuppessa. Hän sai johtohenkilön aseman hoitolassa. Hospitsi oli pyhiinvaletajien yöymispaikka ja samalla sairaala. Monet pyhiinvaeltajat tulivat viimeisillä voimillaan Roomaan. Sairaala sijaitsee samalla paikalla vieläkin. Vuonna 1582 Camillo de Lallis perusti oman sääntökunnan nimeltä Ministri degli Infermi/kamiliaanit, eräänlainen luostarisääntökunta, jonka pääpaikka sijaitsee Maria Maddalena kirkon vieressä sijaitsevassa luostarissa.

De Lelliksen pyynnöstä rakennettiin Santa Maria Maddalenan kirkko, Pyhän Magdalenan kunniaksi. Paikalla sijainnut entinen kirkko Santa Lucia della Colonna purettiin ja tilalle rakennettiin uusi. Kirkko vihittiin käyttöön vuonna 1699. Se vei kaiken kaikkiaan 70 vuotta rakentaa kirkkoa. Kirkko on samalla myös Abruzzolaisten kotikirkko Roomassa.

Roomassa on myös kirkko, joka on pyhitetty Camillo de Lellikselle, Basilica di San Camillo de Lellis, Via Sallustiana 24.


Svetisläinen Carlo Maderno on suunnitellut julkivun. Maderno oli ensimmäisiä barokin ajan arkkitehtejä. 1500-luuvn lopulla. Barokin tyylihän on puhtaasti roomalainen tyyli. Hänen veljensä Stefano oli kuvanveistäjä. Madernon veljekset olivat sukua arkkitehti Fransesco Borrominille, joka oli yhden sukupolven nuorempi henkilö.

Luultavasti arkkitehteinä toimi Carlo Fontanan lisäksi Giovanni Antonio de Rossi ja Giuseppe Sardi. Omasta mielestäni pojat pistivät överiksi...barokintyyli ei oikein ole minun suokkini. Rokokoo on mielestäni barokin liioittelua.

Carlo Fontana oli sveitsiläis-roomalainen arkkitehti, jonka mukaan suihkulähde sai italialaisen nimensä, fontana. Hän on yksi Rooman arvostetuimmista arkkitehdeistä. Hän sai jopa kunnian toimia Accademia di San Lucan johtohenkilönä. Barokintyylisuunta syntyi Roomassa 1500-1600-lukujen vaihteesa ja Fontana oli yksi sen edustajista, mutta hänen tyylinsä erosi tyypillisestä barokintyylistä. Hänen barokkityylinsä sai vivahteita klassisesta tyylistä.Giovanni Antoni de Rossi oli syntyään roomalainen ja hänen barokkityylinsä oli ehdotonta barokkia parhaimmillaan. Giuseppe Sardi oli venetsialainen arkkitehti. Hänen töitään löytyy ympäri Italiaa, vaikka eniten niitä on Venetsiassa.

Carlo opiskeli arkkitehtuuria Rooomassa yhdessä isänsä veljen Domenico Fontanan kanssa. Carlo kuoli Roomassa vuonna 1629 ja hänett haudattiin San Giovanni Battisti dei Fiorentinin krikkoon Roomassa, vaikka kirkko on oikeastaan vain firenzeläisiä varten. Mutta Carlo rakensi kirkon komean ison kupolin ja luultavasti sveitisläisne suklulaisensa Borrominin toiveesta. Myöhemmin vuonna 1667 teki Borromini itsemurhan ja hänetkin haudattiin samaan kirkkoon Carlon kanssa.

Kirkon nimi on lyhyesti La Maddalena, virallisesti Santa Maria Maddalena in Campo Marzio. Kirkko on siis 1700-luvun luostarikirkko alunperin. 




 Nykyinen alttaritaulu esittää Santa Maria Maddalenaa


Giovanni Fransesco Barbieri tai Il Guercino, millä nimellä hänet tunnetaan, maalasi alttaritaulun, joka viettiin Vatikaanin museoon.

Il Guercino syntyi Ferraralaiseen aatelissukuun. Hänellä ei ollut kärsiävllisyyttä koulutaa itseään mutta silti hän on maalannut varmaan eniten maalauksia koko maailman hisoriassa. Aivan käsittämättömän määrän. Kaiken lisäki hän oli levoton luonne eikä pysynyt kauaakaan samassa paikassa. Roomassakin hän viihtyi vain pari vuotta. Hänen suuri ihalijansa Alessandro Ludovisi, josta tuli paavi Gregorius XV, tarjosi hommia Giercinolle. Pian useat roomalaiset aateliset halusivat Guecinolta maalauksia. Hänen hieman omalaatuinen, mutta vahva ilmaisu viehättää. Hän oli suuri mestari, kieltämättä. 







Gamillo de Lellis

Sebastiano Conca om maalannut kirkkoon freskomaalaukset. Kirkossa on Pyhän Camillus de Lelliksen jälkeenjäännökset suuressa kappelissa oikealla puolen. Camillus de Lellis kuoli kirkon vieressä sijaitsevassa luostarissa vuonna 1614. Kirkon vasemmalla puolella sijaitseva luostari valmistui jo muutama vuosi ennen kirkkoa.








Munkkiluostari Casa "Santa Maria Maddalena",
Piazza della Maddalena 53,
www.camilliani.org


Upeat urut